Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
David Socheleau, manager van de La Blottière:

“Fransen eten minder appelen”

In Frankrijk worden steeds minder Franse appelen geconsumeerd,” legt manager van La Blottière David Socheleau uit. Het bedrijf teelt, vervoert en importeert appelen en peren. “De lage consumptie kan te wijten zijn aan het weer, maar de grote Europese productie van dit jaar kan ook een rol spelen. In sommige segmenten van de markt staat de prijs centraal. Dit betreft met name groothandelsmarkten, waar appelen terug te vinden zijn die vrij goedkoop zijn en niet uit Frankrijk afkomstig zijn.”

Gecompliceerde markt in het Midden-Oosten
De groep exporteert kleine aantallen naar andere Europese landen, maar vooral ook naar het Midden-Oosten, Azië en Zuid-Amerika. De markt in het Midden-Oosten was dit jaar gecompliceerd. Volgens David was dit te wijten aan de sterke concurrentie van nieuwe, meestal minder aanwezige landen waar appelen geteeld worden uit gebieden als Centraal-Europa, Oost-Europa en Centraal-Azië. “Deze gebieden waren behoorlijk competitief en boden traditionele rassen als Gala-appelen tegen lage prijzen aan.”


In Azië zijn de marktomstandigheden volgens David veel gunstiger. Hij zegt daarover het volgende: “Vanwege de vorst was de Chinese oogst 30% lager dan vorig jaar. Azië is ten aanzien van de kwaliteit ook een veel veel eisendere markt, waardoor deze minder toegankelijk is voor nieuwere bronnen. De status van Franse appelen in Azië is redelijk goed. Als we onze toegevoegde waarde en onze afzetprijs op hetzelfde niveau willen houden, moeten we een product van superieure kwaliteit kunnen blijven aanbieden. Mensen zijn vaak bereid voor kwaliteit iets meer te betalen, maar het verschil mag niet te groot zijn.”


Een eigen merk
La Blottière zet alle appelen op alle exportmarkten af onder het eigen merk ‘Apple Bird’. Het bedrijf heeft ook een filiaal in Chili, zodat het hele jaar door aan de behoeften van consumenten op het gebied van peren en appelen kan worden voldaan. In Frankrijk worden Chileense producten ook op de markt gebracht onder het merk ‘Apple Bird’. De Franse appelen worden daar afgezet onder het merk ‘Le Verger de la Blottière’.


De groep brengt ook enkele exclusieve rassen op de markt als de Antarès-appel en de Sweet Sensation-peer. Daarnaast is het bedrijf begonnen met het planten van Qtee-peren, die naar alle waarschijnlijkheid over twee jaar op de markt verschijnen.

Demain La Terre-certificaat
Groupe la Blottière is een van de 13 leden van de Demain La Terre-organisatie met een eigen certificaat. “Het verschil met andere organisaties achter certificaten is dat deze al erg gestructureerd werkt en uitgaat van een sociale verantwoordelijkheid, waarbij de kwaliteit van producten worden gegarandeerd op basis van een referentiekader. Bij de volgende oogst zullen we onze ‘gewasbeschermingsvrije producten’ onder het ‘Demain La Terre’-certificaat aanbieden.“


Sinds dit jaar biedt Groupe La Blottière ook een scala aan biologische producten aan. “Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in organisaties als ‘Demain La Terre’ en certificaten als ‘gewasbeschermingsvrije producten’, omdat producten met dergelijke certificaten goedkoper zijn en dus toegankelijker zijn voor de consument. Technisch gezien zijn ze ook logischer, omdat ze geproduceerd zijn vanuit duidelijke doelstellingen.”


Over Groupe La Blottière
Groupe La Blottière is een familiebedrijf dat in 1961 is opgericht. Momenteel wordt het bedrijf gerund door David en Quentin Socheleau van de derde generatie. De groep is erin geslaagd zo’n 20 producenten te bundelen rondom de structuur van Vergers de la Blottière, waarvan het hoofdkantoor zich in de Loire-vallei bevindt. De groep heeft ook een verpakkingsstation in het zuidwesten van Frankrijk en een filiaal in Chili.

Voor meer informatie:
Groupe La Blottière
Saint Georges des Gardes
Chemillé en Anjou
Telefonnummer +33 (0)2 41 29 22 59
camille.marques@vergers-blottiere.com
www.levergerdelablottiere.fr

Publicatiedatum: