VK retail sales traag door onzeker klimaat

Verenigde Arabische Emiraten: Wadi.com sluit online marktplaats om zich te richten op boodschappen in Saoedi-Arabië
Wadi.com, het e-commerceplatform in Dubai dat zich vorig jaar richtte op de dagelijkse boodschappen, heeft nu zijn online marktplaats volledig gesloten. De startup heeft zijn voorraad de laatste paar maanden opgeschoond en zich volledig op boodschappen voor de Saudische markt gericht. Wadi ontving enkele maanden na het besluit 26 miljoen euro van Majid Al Futtaim als een strategische investering, wat een van de grootste regionale conglomeraten is die de Franse hypermarkt Carrefour in de regio bezit en exploiteert, samen met winkelcentra, hotels en vele andere bedrijven. Carrefour is na de investering Wadi's strategische langetermijnpartner voor zowel food als non-food boodschappen geworden. De startup levert momenteel alleen boodschappen in Riyadh, Jeddah, Dammam en Khobar, maar heeft plannen om uit te breiden naar meer steden in Saoedi-Arabië en uiteindelijk naar andere GCC-landen.
Bron: menabytes.com

Polen: Dino Polska bij 20 grootste Poolse bedrijven
Poolse retailer Dino Polska heeft aangekondigd dat het is gepromoveerd naar de WIG20-index, en zo deel uitmaakt van de top 20 van bedrijven op de beurs van Warschau. De detailhandelaar zal worden genoteerd op de WIG20 Index als gevolg van de jaarlijkse indexaanpassing, die zal worden doorgevoerd na de sessie van 15 maart. De opname in de index komt twee jaar na de introductie van de IPO op de beurs van Warschau.
Bron: esmmagazine.com

SPAR Austria meldt sterke groei
De SPAR Austria Group, die actief is in Oostenrijk, Kroatië, Hongarije, Italië en Slovenië, zei dat de totale omzet met 4,7% is gestegen tot 15,05 miljard euro. De goede prestaties, waaronder activiteiten in niet-levensmiddelenhandel Hervis en winkelcentra, hebben ze te danken aan de sterke groei in Oostenrijk - waar ze naar verluidt beter hebben gepresteerd dan de markt - en aan hun internationale activiteiten. SPAR Austria zei toen het de resultaten bekendmaakte dat het tweemaal zo snel groeide als de markt, waardoor de omzet in 2018 met 4% toenam. Positief voor het bedrijf was dat de groei een gevolg was van de stijging van de like-for-like-omzet, in de wetenschap dat het aantal SPAR-winkels daalde van 1.616 naar 1.560. Dit aantal nam af ondanks dat het bedrijf 30 nieuwe winkels opende omdat het werd getroffen door het einde van zijn partnerschap met Shell en de sluiting van winkels bij zijn benzinestations. In haar markten buiten Oostenrijk, zei SPAR dat de omzet met 7,2% steeg naar 5,7 miljard euro. Per land groeide de omzet met 4,2% in Italië, naar 2,25 miljard euro, met 9,8% in Hongarije, naar 1,94 miljard euro, met 4,1% in Slovenië, naar 816 miljoen euro, en met 14,6% naar 688 miljoen euro in Kroatië. Bron: retailanalysis.igd.com

Portugal: Jerónimo Martins investeert tot 750 miljoen euro in het netwerk in 2019
De Portugese retailgroep Jeronimo Martins is van plan om dit jaar tussen de 700 en 750 miljoen euro te investeren op drie gebieden. Het bedrijf zal investeren in de uitbreiding van Biedronka, Hebe, Pingo Doce en Ara, naast de voortdurende upgrade van bestaande winkels en verbeteringen aan de operationele en logistieke infrastructuur in de drie markten waar de groep actief is: Portugal, Polen en Colombia. Naast biologische groei zegt Jerónimo Martins dat het groeikansen zal zoeken via overnames.
Bron: esmmagazine.com

Italië: Carrefour ondersteunt 'Cooperativa Sociale Pausa Café'
Carrefour Italia heeft in samenwerking met de startup Emerge zijn steun uitgesproken voor 'Cooperativa Social Pausa Café', een Italiaanse coöperatie die sociale re-integratiewegen biedt aan gevangenen. De Carrefour-winkel van Grugliasco (Turijn) heeft een hoek gewijd aan de verkoop van koffie en handgemaakte bieren geproduceerd door gerehabiliteerde gevangenen die bij de coöperatie werken. Het assortiment omvat 15 producten en een aantal proeverijen gaat in de winkel worden georganiseerd. Het initiatief is in overeenstemming met Carrefour's inzet voor sociale integratie. Volgens Salvatore Cavoli, de regionale productmanager van Carrefour Italia, is de retailer "erg enthousiast" over de steun aan Cooperativa Social Pausa Café, vanwege de toegevoegde waarde voor de lokale gemeenschap. Carrefour Italia maakt tevens samen met Emerge plannen voor andere soortgelijke initiatieven in heel Italië.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Coles verkoopt nu etenswaren via eBay
Coles begon met het verkopen van dagelijkse basisbenodigdheden op eBay in een poging enkele van de 11 miljoen unieke bezoekers van de website te bereiken. Het aanbod bestaat uit bederfelijke en niet-bederfelijke items, waaronder een selectie van voorverpakte verse levensmiddelen, lang houdbare producten, persoonlijke verzorgingsartikelen en huishoudelijke artikelen. De items zijn beschikbaar voor eBay-klanten in Sydney, Melbourne en Brisbane, die in eerste instantie maar één bezorgoptie hebben. Maar er zullen in de loop van het jaar meer bezorgopties bijkomen, volgens een verklaring van eBay en Coles. Volgens Alister Jordan, chief executive van Coles Online, heeft de samenwerking alles te maken met gemak. "Door een partnerschap aan te gaan met eBay, bieden we onze klanten een andere manier om toegang te krijgen tot onze producten. Ze kunnen ze thuis laten bezorgen", zei hij in een verklaring.
Bron: insideretail.com.au

VK retail sales traag door onzeker klimaat
De nieuwste release van de Retail Retail Monitor (BRC-RSM) van British Retail Consortium voor de maand februari laat zien dat de Britse omzet slechts met 0,5% groeide en marginaal kromp op een vergelijkbare basis. Nu het Verenigd Koninkrijk nog steeds geen duidelijkheid heeft over de voorwaarden voor het verlaten van de EU, lijkt het winkelende publiek vooral geen geld te willen uitgeven aan non-foodproducten. De omzet van voedingsmiddelen en levensmiddelen was relatief goed en op kwartaalbasis was de sectorgroei van december tot februari +2,4% (+1,3% op vergelijkbare basis). De non-foodverkoop daalde daarentegen in totaal met 0,4% in dezelfde periode, met als enige positieve uitzonderingen computers, huishoudelijke apparaten en, in mindere mate, schoeisel.
Bron: retailanalysis.igd.com

Mexicaanse centrale bank in gesprek met Amazon over nieuwe mobiele betalingssysteem
De centrale bank van Mexico is in gesprek met Amazon.com over de introductie van een ​​nieuw door de overheid gesteund mobiel betalingssysteem waarmee consumenten online-aankopen kunnen betalen met behulp van QR-codes, aldus het hoofd van de bank. Het zou de eerste keer zijn dat 's werelds grootste online retailer zulke scantechnologie in Mexico zou aanbieden. Het zou veel nieuwe klanten kunnen opleveren in een land waar meer dan de helft van de bevolking geen bankrekening heeft. Het betalingssysteem, bekend als CoDi, wordt ontwikkeld door de centrale bank Banco de México (Banxico). CoDi stelt klanten in staat om gratis via smartphones online en ter plekke te betalen met behulp van QR-codes. Het heeft als doel meer mensen naar de formele financiële sector te brengen. Banxico verwacht deze maand een pilot van CoDi uit te rollen.
Bron: reuters.com

Verenigde Staten: Piggly Wiggly introduceert snelle boodschappenbezorgservice
Piggly Wiggly Midwest werkt samen met online boodschappenservice Instacart om bijna al zijn winkels in het midwesten aan een bezorgdienst te helpen. Met deze service kunnen klanten hun boodschappen binnen een uur na bestelling op de website of via de mobiele Instacart-app afhalen. Instacart zal de bestelling binnen het geselecteerde tijdsbestek 'orderpicken, verpakken en leveren'.
Bron: tmj4.com

Verenigde Staten: Online kruidenier Farmstead breidt populair Refill & Save programma uit waardoor bestellen goedkoper is dan naar de supermarkt gaan
Farmstead is de eerste online kruidenier die verse, hoogwaardige boodschappen aanbiedt die gratis worden bezorgd tegen betere prijzen dan lokale supermarkten, heeft aangekondigd dat het zijn populaire Refill & Save programma uitbreidt, waardoor het goedkoper is om online boodschappen te bestellen dan naar de winkel te gaan. Aanvankelijk bood Farmstead 25 populairste producten aan via Refill & Save - nu is dat aantal meer dan 300, inclusief producten van nationale merken zoals Kraft Heinz, La Croix, Newman's Own en Kerrygold; legendarische lokale Bay Area-merken zoals Acme Bread en DOSA en vers groenten en fruit.
Bron: globenewswire.com

Verenigde Staten: UNFI meldt Q2 netto omzet van 5,5 miljard euro
UNFI (United Natural Foods) heeft laten weten dat de netto-omzet 5,5 miljard euro is (inclusief 3,10 miljard euro van Supervalu) voor het fiscale tweede kwartaal, dat eindigde op 26 januari. Ook was er een 5,5% hogere UNFI-omzet en een 331,5 miljoen euro niet-monetaire, goodwill bijzondere waardevermindering. "Ik ben blij met het enorme werk en de betekenisvolle vooruitgang die ons team dit kwartaal heeft geboekt met de integratie van Supervalu en het positioneren van UNFI als het belangrijkste voedingsdistributiebedrijf van Noord-Amerika", aldus Steven L. Spinner, voorzitter en CEO van UNFI. "We weten dat het tijd kost om alle voordelen van deze combinatie te realiseren, en we richten ons op de lange termijn voor de uitvoering van onze plannen. We hadden hogere kosten dan verwacht, voornamelijk in verband met onze projecten ter aanpassing van ons netwerk die voornamelijk voortkomen uit eerdere overnames van Supervalu, waarvan we verwachten dat ze van korte duur zullen zijn. Ik heb vertrouwen in de mensen en middelen die gericht zijn op deze integratie en we blijven optimistisch over onze ambitie om als één bedrijf te opereren met de breedste productselectie, dienstenaanbod en geschaalde supply chain.
Bron progressivegrocer.com

US: Dollar Tree gaat 390 winkels sluiten
In een poging om het winkelbestand te optimaliseren, gaat Dollar Tree in 2019 mogelijk maar liefst 390 ondermaats presterende winkels sluiten. De in Chesapeake (Virginia) gevestigde retailer legde uit dat het nodig was om zoveel locaties te sluiten, in plaats van het 'normale' aantal van ongeveer 75, als het geen materiële tegemoetkomingen kon krijgen van verhuurders van de panden. In het vierde kwartaal van 2018 sloot Dollar Tree 84 ondermaats presterende winkels - 37 meer dan oorspronkelijk gepland stond voor dat jaar. Het sloot ook 10 Dollar Tree-winkels. Het bedrijf zei ook dat het dit jaar ongeveer 200 Family Dollar-winkels in Dollar Tree-winkels zal veranderen, in ongeveer 1.000 winkels alcoholhoudende dranken zal zetten en vriezers en koelers in ongeveer 400 winkels zal plaatsen. Het bedrijf is van plan om in bepaalde winkels meerdere initiatieven uit te proberen, zoals het aanbieden van meerdere prijspunten, wat het bij eerdere gelegenheden heeft gedaan. De testwinkels zullen "hoogwaardige producten met meerdere prijzen" bevatten, aldus Dollar Tree.
Bron: progressivegrocer.com

Amazon gaat al zijn 87 pop-uplocaties in de Verenigde Staten begin april sluiten
Amazon sluit alle 87 pop-uplocaties in de Verenigde Staten in april. Amazon heeft pop-ups in Whole Foods locaties, Kohl's winkels en winkelcentra in de Verenigde Staten. In de winkels kunnen klanten Amazon-producten uitproberen, zoals Fire-tablets, Kindle-e-readers, Echo Smart-luidsprekers, en Amazon-services, zoals Prime Video, Audible en Kindle Unlimited. "Binnen ons Amazon-netwerk evalueren we regelmatig onze bedrijven om ervoor te zorgen dat we doordachte beslissingen nemen over hoe we onze klanten het best van dienst kunnen zijn", vertelde een woordvoerder van Amazon aan CNBC. "Na lang onderzoek kwamen we tot de beslissing om ons pop-up kioskprogramma te beëindigen. In plaats daarvan breiden we Amazon Books en Amazon 4-star uit, waar we een meer uitgebreide klantervaring en bredere selectie bieden."
Bron: cnbc.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven