Hoe een discounter de manier waarop Britten shoppen veranderde

Het Aldi-effect

Toen Aldi in het VK opdook, dachten Tesco en Sainsbury's niets te vrezen te hebben. Drie decennia later weten ze wel beter. 

In 1990 verscheen een merkwaardige supermarkt in Birmingham. Ze hadden slechts 600 basisproducten die allemaal laaggeprijsd waren. Van veel producten zoals boter, thee en ketchup werd maar één enkel, meestal onbekend, merk aangeboden. Klanten die gewend waren aan Tesco en Sainsbury's zouden het assortiment minimaal hebben gevonden. 

Er was geen enkele advertentie geplaatst over de komst van de Aldi, waarvan de aankleding ook minimaal was. Er waren boodschappenkarren, maar geen mandjes. Het personeel kende alle prijzen uit het hoofd, zodat er aan de kassa zoiets als 'Aldi-paniek' ontstond: angst voor het niet kunnen bijhouden van het inladen van je kar. De winkel accepteerde contant geld en geen cheques of kaarten. 

Lees meer bij The Guardian


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven