Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl verhoogt lonen bij Roemeense vestigingen

Lidl verhoogt lonen bij Roemeense vestigingen
Lidl wil in Roemenië de lonen verhogen, zodat meer werknemers geneigd zijn om bij de retailer te blijven. Per 1 maart zal het bruto minimumloon van Lidl neerkomen op RON 3.500 (€745) per maand. Netto is dat een maandloon van RON 2.180 (€460). Dit loon is met inbegrip van maaltijden, jaarlijkse kerst- en paasbonussen en enige andere bonussen. Daarnaast heeft Lidl een nieuw HR-beleid, waarbij werknemers in de eerste jaren bij het bedrijf elk jaar een loonsverhoging krijgen. Vanaf dit jaar zullen deze salarisverhogingen in de eerste vier jaar dat iemand in dienst bij het bedrijf is worden doorgevoerd.
Bron: romania-insider.com

Jumbo overweegt meer dan 100 winkels in Vlaanderen
Jumbo overweegt om meer dan 100 winkels te openen in het Vlaamse deel van België. De directeur van de Belgische tak van de Nederlandse supermarktketen, Peter Isaac, gaf in een interview aan dat er plannen worden gemaakt voor drie verschillende winkelformats voor de Belgische sector, waaronder Jumbo Foodmarkt. De eerste Belgische vestiging van Jumbo wordt in november geopend in Pelt, waarna nog eens twee winkels zullen volgen. In volgende jaar worden er zo'n 12 tot 15 winkels gepland.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Capgemini introduceert nieuwe oplossing voor online retail 
Capgemini heeft de zogeheten Unified Commerce Solution for Grocery geïntroduceerd. Het systeem is bedoeld om meer klantenloyaliteit te creëren door het bestelproces bij online retail te verbeteren. Het systeem is ontwikkeld door Lyons Consulting Group (LYONSCG), dat onderdeel is van Capgemini. Unified Commerce Solution for Grocery integreert online retail met andere systemen voor marketing- en klantenservices, zodat retailers sneller persoonlijke aanbiedingen kunnen creëren en online bestelde producten sneller bij de klant kunnen afleveren.
Bron: prnewswire.com

Kroatië: Agrokor wordt Fortenova Group
Het interim bestuur van Agrokor, dat uit crediteuren bestaat, heeft het voorstel van de curator voor Agrokor goedgekeurd om de retailgroep als commerciële instelling over te laten gaan in de Fortenova Group. Bij instemming van de commerciële rechtbank van Zagreb zal Agrokor per 1 april in de Fortenova Group overgaan.
Bron: agrokor.hr

China: 11 keer zoveel winst voor Carrefour
Carrefour heeft in China zijn winst weten te verelfvoudigen.. Carrefour behaalde in China met zijn 245 vestigingen en online retail een winst van €45 miljoen. De winst werd bereikt door investeringen in het afgelopen jaar. Ook heeft Carrefour het commerciële model van zijn hypermarktketen Le Marche veranderd en de online activiteiten opgevoerd. Een investering die met name zijn vruchten heeft afgewerpt was de implementatie van gezichtsherkenning bij Scan & Go-winkels.
Bron: insideretail.asia

Portugal: Lidl opent winkels in treinstations in Lissabon
Lidl heeft in Portugal supermarkten geopend bij de twee drukste treinstations van Lissabon. De twee stations hebben gemiddeld 18 miljoen reizigers per jaar. Het contract voor het openen van de vestigingen bij de stations Entrecampos en Sete Rios is ondertekend door het infrastructuurbedrijf IP (Infraestruturas de Portugal). Volgens Lidl-directeur Alexis Latorre Garcia is het doel om de stations te veranderen van simpelweg knooppunten voor het openbaar vervoer naar locaties waar ook niet reizende personen tijd door willen brengen. Financiële details omtrent de investering zijn niet vrijgegeven. Wel is bekend dat het project heeft geleid tot 60 nieuwe banen. De Entrecampos-supermarkt heeft een winkelruimte van 1.300 vierkante meter, terwijl de Sete Rios-supermarkt met 1.000 vierkante meter iets kleiner is.
Bron: esmmagazine.com

VK: Central England Co-op heeft eerste vrouwelijke CEO
Debbie Robinson is onlangs aan het werk gegaan als CEO van Central England Co-operative. Robinson werd in november benoemd tot nieuwe CEO, waarbij ze verantwoordleijk gaat zijn voor de strategische en commerciële richting van de organisatie. Central England Co-operative heeft momenteel 8.000 werknemers en 400 vestigingen verspreid over 16 Britse districten. Ze neemt de functie over van Martyn Cheatle, die sinds 2010 als CEO actief is geweest. Onder zijn leiding werd het bedrijf uitgebreid met de overnames van coöperaties in Anglia, Shepley en Wooldale. Het aantal vestigingen werd in deze periode uitgebreid van 168 winkels tot 266. Debbie Robinson was eerder werkzaam als directeur bij de Britse tak van Spar. Ook heeft ze ervaring opgedaan bij Co-op Group, Marks & Spencer en WHSmith.
Bron: thenews.coop

Brazilië: Carrefour meldt sterke resultaten
De Braziliaanse tak van Carrefour had zowel een sterk vierde kwartaal als een goed 2018. Het bedrijf heeft daarmee zijn positie als marktleider in de Braziliaanse supermarktsector verstevigd. Carrefour is van plan om zijn omzetkanalen verder uit te breiden en met name meer werk te maken van de keten Atacadão. De groepsomzet kwam over heel 2018 neer op BR56,3 miljard (€13,2 miljard), war jaar op jaar een toename is van 7,6%. De like-for-like-omzet is elk kwartaal consistent toegenomen. Over heel 2018 nam deze omzet toe met 3,9% en in het vierde kwartaal met 6,2%. In het vierde kwartaal kwam de totale omzet neer op BR15,8 miljard (€3,7 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 10,2%. Het is voor Carrefour in Brazilië voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2016 dat de kwartaalomzet met dubbele cijfers toeneemt.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: SpartanNash zet nieuw initiatief voor kinderen op
De Amerikaanse retailgroep SpartanNash heeft onder de naam Kids Crew een nieuw programma opgezet, dat kinderen en hun ouders moet helpen aan een gezonde levensstijl. Het programma draait om een aantal evenementen bij winkels, gratis vers fruit voor kinderen en een aantal online initiatieven. Het programma wordt nu gebruikt bij de SpartanNash-ketens Family Fare Supermarkets, D&W Fresh Market, VG’s Grocery, Dan’s Supermarket en Family Fresh Market, waarvan vestigingen te vinden zijn in  Michigan, Minnesota, Nebraska, North Dakota, South Dakota en Wisconsin.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Target heeft beste groei in vergelijkende winkelomzet sinds 10 jaar
Target had in zijn vierde kwartaal een toename in vergelijkende winkelomzet van 5,3%, in combinatie met een toename in winkelverkeer van 4,5%. De vergelijkende winkelomzet bij fysieke winkels teeg met 2,9%, terwijl de online vergelijkende winkelomzet met maar liefst 31% toenam en daarmee 2,4 percentagepunten aan de vergelijkende winkelomzet bijdroeg. Online diensten vanuit fysieke winkels hadden volgens Target een aandeel van bijna driekwart binnen de online omzet. Met betrekking tot zowel het vierde kwartaal als het gehele jaar had Target een sterke toename in vergelijkende winkelomzet. In de vijf belangrijkste categorieën van het bedrijf heeft Target met marktaandeel verkregen. Over heel 2018 steeg de vergelijkende winkelomzet met 5%, wat het sterkste resultaat sinds 10 jaar is. De vergelijkende winkelomzet met betrekking tot fysieke winkels steeg met 3,2%, en die van online kanalen met 36%. 2018 was het vijfde jaar op rij waarin de online vergelijkende winkelomzet met meer dan 25% was gestegen.
Source: progressivegrocer.com

Canada: Loblaw gaat voedselverspilling tegen met Flashfood
Loblaw werkt samen met het in Toronto gevestigde Flashfood tegen voedselverspilling. Flashfood heeft een app ontwikkeld, waarmee consumenten forste kortingen kunnen vinden voor overschotten aan levensmiddelen bij supermarkten. De app kan op dit moment worden gebruikt bij negen Maxi-vestigingen in Quebec. met het einde van april wordt de app breder ingezet bij 113 Maxi-winkels en 25 Provigo-locaties in de Canadese provincie. De samenwerking met Flashfood is onderdeel van een groter initiatief van Loblaw om zowel op kosten te besparen als om problemen aan te pakken, die voor consumenten belangrijk zijn. In januari werd een onderzoeksverslag gepubliceerd, waaruit bleek dat 58% van alle voedingsmiddelen in Canada wordt weggegooid. Een derde hiervan zou echter nog gebruikt kunnen worden.
Bron: retailanalysis.igd.com

AmazonFresh heeft gesponsorde producten op website
Amazon breidt zijn activiteiten op het gebied van advertenties uit naar AmazonFresh. Consumenten gaan op de site van AmazonFresh producten tegenkomen, die aan de hand van sponsoring zijn geplaatst. Het is voor het eerst dat gesponsorde content op de eigen productpagina's wordt getoond. De gesponsorde producten zullen te zien zijn in de zoekresultaten en productpagina's op zowel Amazon.com als de zoekresultaten van AmazonFresh. De advertenties komen naar voren aan de hand van zoekopdrachten van de gebruiker. Adverteerders krijgen betaald als een consument op de advertentie klikt, ongeacht of het betreffende product wordt gekocht of niet. De gesponsorde content is te zien voor consumenten in Amerikaanse steden waar AmazonFresh voor handen is, zoals Los Angeles en New York.
Bron: grocerydive.com

Canada: Metro en dunnhumby vernieuwen samenwerking
De Canadese retailgroep Metro heeft zijn samenwerking vernieuwd met het in retail gespecialiseerde IT-bedrijf Dunnhumby. Dunnhumby verzorgt voor Metro analyses op het gebied van consumentendata en levert software voor klantenprogramma's. De oplossingen van Dunnhumby worden gebruikt bij 600 vestigingen van Metro. Eerder werkte Metro al ruim tien jaar samen met het bedrijf. Het platform van Dunnhumby combineert technologie, software en consultancy om ervoor te zorgen dat retailers hun omzet en winst toe kunnen laten nemen en zowel offline als online hun winkelervaring kunnen verbeteren.
Bron: retail-insight-network.com

Publicatiedatum: