Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Automatische druivenverpakkingslijn 3.0 gaat nieuwe seizoen in

Zo laat mogelijk verpakken biedt de importeur de mogelijkheid om vele verpakkingsvormen aan retail aan te bieden. Daarom legde InnoFresh Packing, een dochteronderneming van Budelpack, zich in 2015 al volledig toe op het geautomatiseerd verpakken van druiven in Nederland. Dit seizoen gaat de automatische verpakkingslijn 3.0 een nieuw seizoen in. 

Doelstelling is om een topkwaliteit product aan retail te leveren door tegen een concurrerende prijs zo laat mogelijk in de keten te gaan verpakken. Op het allerlaatste moment verpakken in combinatie met een flexibele verpakkingslijn biedt de importeur de mogelijkheid om verpakkingsvormen variërend van 500gr punnets, 250 gram punnets, 400 gram punnets, topseal tot en met pulp punnets of zelfs stazakken aan te bieden. De voor dit doel  intern ontwikkelde geautomatiseerde verpakkingslijn voor druiven in punnets is opnieuw op een aantal punten verbeterd.

Hogere capaciteit en hogere afvul nauwkeurigheid
De eind 2015 opgestarte druivenverpakkingslijn is in 2015 tot en met 2017 uitvoerig getest en in 2018 opnieuw op een groot aantal punten technisch volledig verbeterd. De capaciteit bedraagt nu ca. 150 colli per uur. Tevens is door toepassing van een vernieuwd weegsysteem de afvul nauwkeurigheid gestegen met als doel om ‘overfill’ te minimaliseren.

De eerste grote uitdaging werd na 4 jaar ontwikkeling in 2018 gerealiseerd: het technisch realiseren van een geautomatiseerde verpakkingslijn met een topkwaliteit druiven als resultaat. De kostprijs van het geautomatiseerd verpakken ligt momenteel op het niveau van het handmatig verpakken. “Financieel is er dus nog geen voordeel (maar ook geen nadeel) voor de importeur, maar de belangrijkste stap om nu door te ontwikkelen naar een lagere kostprijs is hiermee wel gezet”, zegt Peter Nieuwkerk, directeur-eigenaar van Budelpack.

Kostprijsverlaging van 30%
Er zal ruime ervaring met de verbeterde lijn moeten worden opgedaan om daarmee het ontwerp van de volgende versie 4.0 te gaan bepalen. Deze geplande update moet een 30% lagere kostprijs gaan realiseren ten opzichte van het handmatig verpakken. Daarmee wordt ook een prijs gerealiseerd die concurreert met de kostprijs van overzees verpakken. Om deze ervaring te gaan opbouwen wordt nu de samenwerking met een importeur gezocht, die in een seizoen minimaal 500.000 punnets te verpakken heeft. De locatie waarop dit zal plaatsvinden is nog flexibel en wordt in gezamenlijk overleg tussen InnoFresh en de importeur gekozen.

Verpakken in Nederland
“Het verpakken van druiven in Nederland zorgt ervoor dat het klant-order-ontkoppelpunt wordt verlegd van het land van oorsprong naar Nederland”,  legt Account Manager Patrick Koppejan uit. “Retailers willen zo laat mogelijk besluiten in welke verpakking zij het product aanbieden aan de consument. Indien druiven voorverpakt worden geïmporteerd, is het als bij de T-Ford: je kunt uit alles kiezen, zo lang het maar in een 500 grams punnet zit. Vanaf nu gaat dit definitief veranderen.”

Voor meer informatie:
Budelpack Europe BV
Paasdijkweg 15
4693 RE Poortvliet – NL
Peter Nieuwkerk
E. p.nieuwkerk@budelpack.com
T +31 (0)166 - 61 99 46
www.budelpack.com  
 
 
 
 
 

 

 

 

Publicatiedatum: