Grupo DIA trekt zich mogelijk terug uit Portugal

Grupo DIA trekt zich mogelijk terug uit Portugal
De Spaanse retailer Grupo DIA, dat in Portugal de ketens Minipreço en Clarel beheert, heeft aangegeven mogelijk de Portugese markt te verlaten. Het bedrijf is mogelijk genoodzaakt om zijn werkleger in Portugal met 2.100 werknemers te verminderen. Grupo DIA heeft de hulp ingeroepen van Price Waterhouse Coopers (PwC) om het aantal ontslagen tot een minimum te beperken. Samen wordt er gekeken naar welke winkels worden verkocht. Price Waterhouse Coopers is daarbij verantwoordelijk om voor zoveel mogelijk winkels kandidaten voor overnames te vinden.
Bron: esmmagazine.com

Jumbo bezorgt via online vanuit faciliteit in Middelburg
Jumbo is begonnen met de thuisbezorging van boodschappen vanuit een distributiecentrum in Middelburg. De nieuwe faciliteit vermindert de bezorgtijden en kan meer online bestellingen verwerken. Consumenten kunnen hun bestelde boodschappen binnen een of twee uur in huis krijgen. Eerder was de minimum bezorgtijd nog drie uur. Ook gaat Jumbo voor het eerst bestellingen bij consumenten in de omgeving van Middelburg tussen 7 en 8 uur 's morgens bezorgen. Het bezorgen vanuit distributiecentra is de nieuwste manier van Jumbo om thuisbezorging efficiënter te maken.
Bron: esmmagazine.com

Turkije: EBRD investeert in obligaties van Migros
De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling gaat 40 miljoen Turkse lira (€6,63 miljoen) investeren in obligaties van de Turkse retailer Migros. Migros heeft in totaal voor 200 miljoen Turkse lira (€33,19 miljoen) aan obligaties uitgegeven. Het is voor de derde keer dat Migros op deze manier in Turkije aan kapitaal komt. Eerder werden met succes obligaties uitgevaardigd in 2018, die toen ook door de EBRD werden geruggesteund. De obligaties worden uitgegeven via de beurs van Istanbul. Migros wil het geld gebruiken om zich minder kwetsbaar te maken voor de wisselkoers.
Bron: esmmagazine.com

Duitland: Schwarz-groep wil Real overnemen
De Schwarz-groep, het moederbedrijf van Lidl en kaufland, heeft interesse in de overname van ongeveer 100 Real-vestigingen. De Real-winkels zijn nu nog het bezit van Metro. Naast de Schwarz-groep hebben nog minstens vijf andere partijen laten weten de Real-winkels over te willen nemen, waaronder de supermarktketens Edeka en Globus en de investeringsbedrijven Morgan Stanley en Cerberus. De hypermarktketen van Metro wordt sinds september ter overname aangeboden. De Schwarz-groep zou de locaties willen heropenen als Kaufland-vestigingen.
Bron: retaildetail.eu

Saoedi-Arabië: Nana Direct krijgt financiering voor online marktplaats
De in Riyadh gevestigde online marktplaats Nana Direct heeft voor $6 miljoen (€5,3 miljoen) aan investering gekregen van Middle East Venture Partners (MEVP), Impact 46 en Saudi Venture Capital Investment Company. De investering is een van de grootste financieringsrondes ooit georganiseerd door een startup in Saoedi-Arabië. Nana Direct werd in begin 2016 opgericht door Sami Al-Helwah en Ahmed Al Samaani. De online marktplaats van Nana Direct brengt consumenten samen met bedrijven die hun producten via online kanalen af willen zetten en met freelance bezorgdiensten, die bestelde producten bij de consument afleveren.
Bron: menabytes.com

Future Retail gaat 7-Eleven-winkels openen in India
Het Amerikaanse 7-Eleven Inc verwacht dit jaar zijn eerste filiaal te openen in India. De buurtwinkelketen heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met het Indiase Future Retail Ltd., dat als franchisenemer 7-Eleven-winkels op zal zetten. Er worden zowel oudere winkels als 7-Eleven-vestiging heropend als gloednieuwe locaties opgezet. Future Retail Ltd. is in India ook verantwoordelijk voor de ketens Food Hall en Nilgiris en heeft in totaal 1.444 winkels. Na bekendmaking van de overeenkomst steeg de aandelenkoers van Future Retail Ltd. met 3,2%. Volgens Abneesh Roy van Edelweiss Financial Services zorgt de overeenkomst voor een nieuw omzetkanaal voor Future Retail Ltd. Ook is de overeenkomst volgen Roy in het voordeel van het onderdeel Future Consumer, dat levensmiddelen aan supermarkten levert. 
Bron: ca.reuters.com

China: JD.com heeft hogere aandelenkoers door positieve resultaten
JD.com Inc., de tweede grootste ecommerce-speler van China, had in het afgelopen kwartaal een toename in omzet van 22,4%. Dit was hoger dan analisten hadden verwacht. De koers van de in de VS geplaatste aandelen van JD.com steeg hierdoor met 13,8%. De omzetresultaten van het afgelopen kwartaal zijn ondanks de positieve impact alsnog de laagste sinds JD.com in 2015 zijn beursgang maakte. De reden hiervoor is dat een economische recessie in China een remmende werking op de grootste ecommerce-bedrijven heeft.
Bron: reuters.com

Frankrijk: Casino verkoopt twee hypermarkten
De Franse retailer Casino is van plan om twee hypermarkten van zijn Géant-keten voor ongeveer €23 miljoen van de hand te doen. Casino is bezig met een programma om door middel van de verkoop van vastgoed schulden af te lossen. De twee vestigingen worden overgedragen aan het Franse Groupement Les Mousquetaires.
Bron: reuters.com

Australië: Woolworths werkt samen met Jamie Oliver
Woolworths is in Australië een samenwerkingsverband aangegaan met de bekende tv-kok Jamie Oliver. Samen wordt een programma voor een gezond voedingspatroon opgezet. Het programma "Healthier Easier" geeft zowel in winkels als online via de site van Woolworths voedingsadvies. Hierbij zijn onder andere ideeën voor recepten en video's van Jamie Oliver inbegrepen. De tips van Jamie Oliver moeten ervoor zorgen dat consumenten gezondere maaltijden kunnen maken. De informatie wordt naast via online kanalen ook vrijgegeven via folders en receptenkaarten in winkels.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Fresco y Más werkt met Shipt aan thuisbezorging
Southeastern Grocers, Inc. (SEG), dat het moederbedrijf is van de ketens BI-LO, Fresco y Más, Harveys Supermarket en Winn-Dixie, is een samenwerkingsverband aangegaan met de online marktplaats Shipt. Samen wordt er gewerkt aan thuisbezorging voor de keten Fresco y Más in Zuid-Florida, Tampa en Orlando. Fresco y Más is een van de eerste supermarkten gericht op de latino- en Caribische gemeenschap, dis zich in grote stadsgebieden op online thuisbezorging toelegt. 
Bron: businesswire.com

Ahold op streek voor online doelstellingen in VS
Ahold Delhaize is op streek om in de VS de eigen doelstelling te behalen van 20% meer online omzet. De retailgroep heeft aan de oostkust een aantal geautomatiseerde distributiecentra geopend voor online retail. Grofweg twee-derde van de totale omzet van Ahold-Delhaize is afkomstig van de VS. Het bedrijf is van plan om in 2019 nog meer geautomatiseerde dc's te openen. In het vierde kwartaal was de online omzet van Ahold-Delhaize met 25% toegenomen tot €1,1 miljard.
Bron: reuters.com

VS: Fresh Thyme heeft sterk 2018
De biologische supermarkt Fresh Thyme Farmers Market had een sterke omzetgroei in 2018. Volgens eigen zeggen heeft Fresh Thyme alle andere biologische retailers qua omzetsnelheid ingehaald. Uit statistieken van SPINS blijkt dat de in Illinois gevestigde supermarktketen een groei in jaaromzet had van 19,8%. In het afgelopen jaar opende Fresh Thyme nieuwe winkels in Minnesota, Ohio, Missouri, Indiana en Pittsburgh. Hiermee komt het totale winkelnetwerk van de keten op 75 locaties. In 2019 staan vier nieuwe vestigingen gepland.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart heeft plan voor verminderen plastic afval
Walmart heeft een nieuw plan aangekondigd om het plasticverbruik bij verpakkingen van het huismerk grondig te verminderen. Ook wil Walmart duidelijkere recyclinglabels voor consumenten gebruiken. Walmart gaat met de leveranciers van zijn huismerken aan een aantal verschillende initiatieven werken. Zo wil het bedrijf dat met 2025 alle huismerkproducten verpakkingen hebben die 100% recyclebaar, herbruikbaar of biologisch afbreekbaar zijn. Ook wil Walmart met 2025 dat 20% van alle huismerkverpakkingen na gebruik door de consument weer door het bedrijf worden ingenomen. Verder moeten met 2022 alle huismerk-levensmiddelen voorzien zijn van het How2Recycle-label. Daarnaast moet met 2020 het gebruik van het niet-recyclebare materiaal PVC volledig zijn weggewerkt en moet het gebruik van plastic in de huismerken zijn afgenomen. Walmart lichtte zijn plannen toe op het jaarlijkse leveranciersforum. De plannen hebben effect op meer dan 30.000 producten. Walmart wil dat andere grote Amerikaanse merken het voorbeeld van de retailgigant volgen om zo plastic afval te verminderen. Walmart levert een handboek voor recycling, zodat ook andere bedrijven doelstellingen op het gebied van duurzaamheid kunnen behalen.
Bron: retaildive.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven