Nieuwe haventerminal Moín verbindt Costa Rica met Europa en Azië

Het is Costa Rica gelukt om een plaatsje op de wereldhavenkaart te veroveren. APM Terminal Moín werd afgelopen week met een ceremonie in bedrijf genomen en maakt het mogelijk om producten over trans-Atlantische routes naar Europa en Azië te verladen zonder dat overladen nodig is. De Terminal brengt Costa Rica, volgens het World Economic Forum, op een belangrijke verbindingspositie onder 139 landen.

Morten H. Engelstoft van APM Terminals: "APM Terminals gaat relaties met regeringen aan om het beste havenbedrijf ter wereld te worden en met Moín begint een nieuw tijdperk voor de internationale en intra-regionale handel in Centraal-Amerika."  

Het nieuwe project vertegenwoordigt een investering van 880 miljoen euro en is gebouwd op een kunstmatig eiland van 40 ha. De terminal heeft een pier van 650 m lang en een containerpark met een capaciteit voor 26.000 TEU, waaronder stroomaansluiting voor 3.800 koelcontainers. Koeling is essentieel omdat Costa Rica momenteel 's werelds grootste exporteur van ananas en de derde grootste van bananen is.

De president van Costa Rica Carlos Alvarado Quesada: "Een van de doelen van onze regering is het creëren van banen. Met dit project krijgen de provincie Limón en hele land een nieuwe economische impuls."

Impact op de economie
Moín begint met 650 werknemers die opgeleid werden door een overeenkomst met het Nationale Instituut voor Opleidingen.  

APM Terminals zal ook een bijdrage leveren met 7,5% van z'n inkomen dat betaald wordt aan de Board of Port Administration and Economic Development of the Caribbean. Dit staat gelijk aan zo'n 17 miljoen euro op jaarbasis. 

Kenneth Waugh, managing director van APM Terminals Moín: "We zijn er trots op dat het land APM Terminals vertrouwt in het ontwikkelen en runnen van deze haven, die sociaaleconomische mogelijkheden voor de gemeenschap, het land en de streek biedt."

De regio zal veel schepen aantrekken die via het Panama Kanaal varen. Een stijging van het aantal vaarroutes langs de Moín Container Terminal wordt op 285% geraamd.

Modernste technologieën 
Voor de terminal staan veiligheid en beveiliging hoog in het vaandel en daarom maakt de terminal gebruik van de modernste scanner voor ladinginspectie in Latijns-Amerika. 

De 6 portaalkranen en 26 tonmeter kranen vertegenwoordigen een investering van 96 miljoen euro. De terminal zal hiermee 180 handelingen per uur voor laden en lossen kunnen uitvoeren. Hierdoor wordt de servicetijd per schip van 40 uur naar 15 verminderd. 

Voor meer informatie:
Freddy Serrano 
APM Terminals
Email: Freddy.serrano@apmterminals.com 
Tel: +506 62806079
www.apmterminals.com 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven