Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alexander Dewispelaere, VLAM

"Steeds minder mensen weten hoe je een aardappel kookt"

Tholen - "De prijs wordt steeds minder van belang tijdens de aankoop van verse producten. De versheid, smaak en houdbaarheidsdatum daarentegen wel. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen eerder kiezen voor verse producten. Tevens is het land van herkomst doorslaggevend tijdens de aankoop van groenten en fruit", vertelt Alexander Dewispelaere van VLAM.

Alexander Dewispelaere

De drie grootste trends in het verssegment is dat de consument minder, maar duurdere producten koopt. Kwaliteit boven kwantiteit. "Ten tweede ligt de focus op 'producten van bij ons'. De Belgen worden steeds chauvinistischer en kopen daarom het liefst lokale producten. En als laatste de groeiende markt voor convenience producten. Steeds minder mensen in Belgiƫ weten hoe je een aardappel kookt", aldus Alexander.


Vragen uit het publiek

Intenties Vlaming
Ook heeft VLAM onderzocht wat de intenties zijn van de Vlamingen op het gebied van versproducten. "De consument wil minder verspillen en beter op de aankoopprijs letten. Daarnaast willen ze meer pure ingrediĆ«nten en gaat men letten op de voedingswaarde. Echter wil men ook meer lokale ambachtelijke producten gaan consumeren", vervolgt Dewispelaere. 

"Het doel van VLAM is de vraag naar versproducten stimuleren door de verschillende Belgische sectoren te promoten", besluit Alexander.