Tholen - "De prijs wordt steeds minder van belang tijdens de aankoop van verse producten. De versheid, smaak en houdbaarheidsdatum daarentegen wel. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen eerder kiezen voor verse producten. Tevens is het land van herkomst doorslaggevend tijdens de aankoop van groenten en fruit", vertelt Alexander Dewispelaere van VLAM.
Alexander Dewispelaere
De drie grootste trends in het verssegment is dat de consument minder, maar duurdere producten koopt. Kwaliteit boven kwantiteit. "Ten tweede ligt de focus op 'producten van bij ons'. De Belgen worden steeds chauvinistischer en kopen daarom het liefst lokale producten. En als laatste de groeiende markt voor convenience producten. Steeds minder mensen in Belgiƫ weten hoe je een aardappel kookt", aldus Alexander.
Vragen uit het publiek
Intenties Vlaming
Ook heeft VLAM onderzocht wat de intenties zijn van de Vlamingen op het gebied van versproducten. "De consument wil minder verspillen en beter op de aankoopprijs letten. Daarnaast willen ze meer pure ingrediƫnten en gaat men letten op de voedingswaarde. Echter wil men ook meer lokale ambachtelijke producten gaan consumeren", vervolgt Dewispelaere.
"Het doel van VLAM is de vraag naar versproducten stimuleren door de verschillende Belgische sectoren te promoten", besluit Alexander.