Carrefour meldt jaarresultaten

Spar kondigt nieuwe winkels in Spanje aan
Spar heeft in Spanje een aantal nieuwe winkels aangekondigd in samenwerking met de partners Fragadis, Roges Supermercats en Spar Gran Canaria. Spar wil met de winkeluitbreidingen zijn positie in de Spaanse sector versterken. De nieuwe winkels komen neer op zowel grootschalige supermarkten als kleine buurtwinkels.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Waitrose & Partners beëindigt samenwerking met Ocado
Waitrose & Partners heeft officieel bevestigd dat in september 2020 een einde komt aan de commerciële samenwerking met Ocado. Dit einde komt overeen met de voorwaarden van het samenwerkingscontract, dat rond deze tijd ook afloopt. Rob Collins, directeur van Waitrose & Partners, zei hierover: "We hebben onze eigen online activiteiten significant versterkt. We zeiden in de zomer van vorig jaar dat we Waitrose.com in vijf jaar tijd zouden verdubbelen. De aankondiging van vandaag zal een belangrijk onderdeel van dit plan zijn. In de toekomst zullen Waitrose.com en onze winkels de enige plekken in het Verenigd Koninkrijk zijn, waar exclusief de producten van Waitrose & Partners worden aangeboden. De omzet van Waitrose.com groeit met 14,2% harder dan de rest van de online sector. De scores qua klantentevredenheid nemen ook steeds meer toe. We plannen ene tweede distributiecentrum om de groei in Londen te ondersteunen, zodat we vanaf  het einde van dit jaar duizenden nieuwe klanten op Waitrose.com tegemoet kunnen komen. Verder hebben we altijd waardering voor onze relatie met Ocado gehad en bedanken we ze voor de afgelopen 19 jaar."
Bron: waitrose.pressarea.com  

LuLu breidt uit in Saoedi-Arabië
De voorzitter van de raad van bestuur van LuLu, Yusuff Ali MA, heeft tijdens een vergadering op het India Saudi Business Forum aangegeven dat er ambitieuze plannen voor uitbreiding in Saoedi-Arabië zijn. “We zijn optimistisch over de enorme investeringsmogelijkheden die in Saoedi-Arabië aanwezig zijn. Als onderdeel van onze uitbreidingsplannen worden in 2020 15 nieuwe hypermarkten geopend aan de hand van een investering van SAR1 miljard (€235 miljoen)." Yusuff Ali sprak verder over de plannen voor twee winkelcentra en zeven supermarkten in Dammam en Al Ahsa, die onderdeel zijn van een overeenkomst met het leger van Saoedi-Arabië. De drie winkels op de campus van de Nationale Garde worden voor het einde van dit jaar geopend. Daarnaast investeert LuLu SAR200 miljoen (€46,9 miljoen) in een groothandelscentrum en distributiecentrum in King Abdulla Economic City om de uitbreiding te ondersteunen.
Bron: Retailanalysis.com 

Ahold Delhaize meldt resultaten
Ahold Delhaize heeft zijn resultaten voor zowel het vierde kwartaal als het afgelopen jaar vermeld. Bij een gelijke wisselkoers had de retailgroep had het bedrijf een groei in jaarwinst van 29,6%. De totale online netto retailomzet van 2018 kwam neer op €3,5 miljard, wat jaar op jaar bij een gelijke wisselkoers een toename is van 24,8%. Volgens CEO Frans Muller is het bedrijf op streek om met 2021 een online netto omzet te behalen van €7 miljard. "In onze gehele onderneming zorgen we voor meer capaciteit en zijn we bezig om onze digitale mogelijkheden te verbeteren om zo de concurrentie voor te blijven. Op deze manier komen we tegemoet aan de verwachtingen van onze consumenten met betrekking tot snelheid, gemak en assortiment. Dankzij kostenbesparingen door efficiëntie van €432 miljoen in 2018 en een kostenbesparing in het afgelopen kwartaal van €120 miljoen, zitten we dichtbij onze doelstelling van een besparing van €500 miljoen op jaarbasis. In 2019 verwachten we een besparing van €540 miljoen te bewerkstelligen. Hierdoor kunnen we meer investeren in groei, terwijl onze marges gelijk blijven aan die van 2018."
Bron: www.aholddelhaize.com 

Carrefour meldt jaarresultaten
Carrefour heeft zijn resultaten over 2018 bekend gemaakt. Het bruto winstmarge kwam neer op 22,5% van de netto omzet. In 2017 was dit nog 23,1%. Het marge is lichtelijk geslonken door de ontwikkeling van de eigen winkels ten opzichte van franchise-ondernemingen. Ook werd er meer geïnvesteerd in een markt die steeds meer concurrentie laat zien. De distributiekosten namen in 2018 scherp af en vormen nu een percentage van 18,0%, ten opzichte van de 18,6% van 2017. De lagere kosten zijn een bewijs dat het programma van Carrefour om kosten te verminderen zijn vruchten afwerpt. De recurrente operationele winst kwam neer op €1,9 miljard. Voordat de IAS 29-norm werd toegepast, stond de recurrente operationele winst iets hoger op €1,94 miljard. Ten opzichte van 2017 is dit bedrag met 4,6% oftewel €93 toegenomen. De winst is echter beïnvloed door de negatieve gevolgen van de ontwaarding van de Braziliaanse real, waardoor de winst met €161 is verminderd.
Bron: businesswire.com

Costco haalt Amazon in qua klantentevredenheid
Costco heeft Amazon ingehaald op het gebied van meeste klantentevredenheid. Dat blijkt uit de American Customer Satisfaction Index, die wordt samengesteld aan de hand van 300.000 consumenten. Jaarlijks worden voor dit onderzoek de consumenten ondervraagd over meer dan 400 bedrijven in 46 verschillende sectoren. De mening van de consumenten wordt gepeild over de tevredenheid over de producten en diensten van deze bedrijven. Costco wist dit jaar een score te behalen van 83 in de categorie voor online retail. Het is voor het eerst dat Costco in deze categorie wordt beoordeeld. De score kwam overeen met de scores die Costco behaalde in de categorieën voor discountketens en supermarkten. Amazon behaalde een score van 82, wat drie punten lager is dan in het voorgaande jaar. Hoewel consumenten tevreden waren over online retail, is de gemiddelde score in dit marktsegment gedaald van 82 in 2017 tot 80 in 2018.
Bron: usatoday.com

FedEx werkt met retailers aan bezorgrobots
FedEx is begonnen met een bezorgservice op basis van robottechnologie. De service FedEx SameDay Bot is ontwikkeld in samenwerking met een aantal partners, zodat kan worden onderzocht hoe de vraag naar geautomatiseerde bezorging er concreet uitziet. Hyperlokale thuisbezorging is in het afgelopen jaar steeds belangrijker geworden voor Amerikaanse ketens als Walmart en Target. De ketens proberen hun winkels te optimaliseren om zo meer concurrerend vermogen te krijgen tegenover het online retailsegment. De FedEx SameDay Bot is ontwikkeld om retailers meer mogelijkheden te geven met betrekking tot thuisbezorging, dat onder andere uitdagingen als oplopende kosten met zich meebrengt. De robot van FedEx is ontwikkeld om zelfstandig over stoepen te rijden. De robot gebruikt meerdere camera's en algoritmes voor machinaal leren om obstakels te vermijden. FedEx wil de robot in de zomer testen in Memphis.
Bron: Retailanalysis.igd.com

Walmart wil plastic afval verminderen
Walmart heeft verschillende initiatieven onthuld om plastic afval te verminderen. De initiatieven draien voornamelijk om het eigen huismerk. De nieuwe doelstellingen werden onthuld tijdens de het jaarlijkse evenement voor leveranciers van Walmart. De plannen hebben betrekking op meer dan 30.000 producten. De nieuwe initiatieven borduren voort op oudere programma's tegen plastic afval, die eerder al zijn ingezet door Walmart en Sam's Club. Walmart spoort bij grote leveranciers erop aan om soortgelijke doelstellingen op te zetten. Tijdens het evenement gaven vertegenwoordigers van Walmart aan dat het bedrijf met leveranciers wil werken die investeren in duurzaamheid en mogelijkheden voor recycling.
Bron: progressivegrocer.com

VS: vakbond in Colorado beëindigt samenwerking met King Soopers en City Market stores
Overleg tussen de vakbond United Food and Commercial Workers en de supermarktketen King Soopers is afgebroken. Consumenten bij winkels in Colorado zullen echter weinig merken van de impasse tussen de twee partijen. De vakbond gaf onlangs aan dat werknemers die bij de UFCW-afdeling Local 7 zijn aangesloten de verlenging van hun contract annuleren bij alle winkels van King Soopers en City Market, die bij de vakbond zijn aangesloten. De annuleringen hebben betrekking op 109 filialen van King Soopers en City Market in Colorado. De 12.200 werknemers die door de vakbond worden vertegenwoordigd blijven voorlopig in dienst bij de vestigingen, hoewel bepaalde onderdelen van de collectieve arbeidsovereenkomst zullen verdwijnen. De lonen en arbeidsvoorwaarden blijven onveranderd.
Bron: greeleytribune.com

VS: Brookshire's begint met online bestellingen en afhaaldienst
Brookshire Grocery Co. is begonnen met een afhaaldienst bij 100 vestigingen van de ketens Brookshire's, Super 1 Foods en Fresh by Brookshire's. De retailgroep werkt daarbij samen met het in Toronto gevestigde online retailplatform Mercatus. Eind 2017 werden de online diensten getest in een pilot bij een Fresh by Brookshire's-winkel in Tyler, Texas. Vervolgens werd in de zomer van vorig jaar de online dienstverlening uitgebreid naar enkele tientallen Super 1 Foods-winkels. De afhaaldienst is sinds december 2018 uitgebreid naar 60 Brookshire's Food Stores-locaties. Via het platform van Mercatus kunnen consumenten online bestellingen plaatsen, waarbij ook voor de boodschappen betaald wordt en een tijdstip wordt gekozen waarop de consument de boodschappen af komt halen. Het platform maakt daarbij gebruik van sites en apps die specifiek voor Brookshire Grocery Co. zijn bedoeld. De bestellingen worden vervolgens samengesteld door orderpickers van de winkels. Als de bestelling eenmaal compleet is, wordt een bericht naar de consument gestuurd, zodat deze de bestelling op kan komen halen.
Bron: ProgressiveGrocer.com 


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven