AH verliest marktaandeel in Nederland

Hoewel Ahold Delhaize kan terugkijken op een goed 2018 met resultaten die de verwachtingen zelfs iets overstegen, moest Albert Heijn marktaandeel inleveren in Nederland. “Niemand vindt het leuk om marktaandeel te verliezen”, zegt Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize in het FD. “En dat geldt ook voor ons team bij Albert Heijn.” Volgens berekeningen van Nielsen daalde het marktaandeel van de marktleider met 0,6% van 35,3% in 2017 naar 34,7% vorig jaar.

Jumbo, dat de tweede positie inneemt op de ranglijst, tekende voor groei van 18,7% in 2017 naar 19,1% in 2018. Ook de nummers 3 en 4, respectievelijk Lidl en Aldi, noteerden een klein plusje in marktaandeel. Albert Heijn wil het verloren marktaandeel terugwinnen, onder andere door innovaties. De verwachtingen van het concept Echt Vers dat is geïntroduceerd zijn hoog.

Ook voor de Belgische markt zijn er grootse plannen voor de drie merken van het concern: Delhaize, Albert Heijn en bol.com. Dit jaar moeten er zo’n 100 nieuwe Delhaize’s geopend worden en zullen 50 nieuwe Albert Heijns de deuren openen. De onlineomzet zit sterk in de lift en steeg afgelopen jaar met 25% naar 3,5 miljard euro. Daarmee is die markt goed voor 5,5% van de totale omzet.

 

Lees hier het volledige artikel in het FD.


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven