Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Carrefour saneert mogelijk banen in Italiaanse sector

Zweden: duurzaam huismerk van Coop is favoriet
Het duurzame huismerk Änglamark van Coop blijkt uit nieuw onderzoek het populairste groene merk van Zweden te zijn. Het merk Grumme stond op de tweede plek, terwijl de derde positie werd ingenomen door Coop zelf. Het is de achtste keer dat Änglamark als duurzaam merk het populairst blijkt te zijn. Volgens Maria Billow Bergendahl van Coop laat dit zien dat de investering in de herfst om dit merk een nieuw ontwerp te geven zijn vruchten heeeft afgeworpen.
Bron: esmmagazine.com

Carrefour saneert mogelijk banen in Italiaanse sector
Carrefour gaat mogelijk 4% van zijn werkleger in Italië ontslaan. Dit komt overeen met tot 590 werknemers. Ook worden vijf van de 51 hypermarkten in Italië gesloten in verband met de dalende omzet. De ontslagen en winkelsluitingen gebeuren aan de hand van het ondernemingsplan van Carrefour voor 2019-2022. Het plan werd in februari bekend gemaakt bij de lokale vakbonden. Verder wordt aan de hand van het plan zo'n €400 miljoen geïnvesteerd in het Italiaanse netwerk aan buurtwinkels. Er zijn worden tot 300 nieuwe buurtwinkels geopend. Ook wordt er door Carrefour in Italië gefocust op e-commerce. De plannen van Carrefour zijn voor een deel een reactie op een wetsvoorstel dat door de leidende politieke partijen van Italië wordt aangedragen. Dit wetsvoorstel houdt in dat supermarkten en winkelcentra buiten stadsgebieden 26 zondagen per jaar dicht moeten zijn. De Italiaanse sector vormt 6% van de totale omzet van Carrefour. Binnen Europa is Italië na Frankrijk en Spanje een van de belangrijkste markten voor het bedrijf.
Bron: reuters.com

Zuid-Korea: Shinsegae begint online winkelplatform
Shinsegae, dat met Emart onder andere de grootste discountketen van Zuid-Korea in beheer heeft, wil zijn online winkels integreren met SSG.com. De webwinkels moeten vanaf 1 maart als een geheel fungeren. SSG.com is opgebouwd uit de online winkels van de  ketens Shinsegae en Emart. De twee winkels worden geïntegreerd om zo onder een enkel merk beter de groeiende vraag naar e-commerce tegemoet te komen. Shinsegae wil over 2019 een online omzet behalen van 3,1 biljoen won (€2,4 miljard). Dat zou een toename zijn van 29% ten opzichte van de online omzet van 2,4 biljoen won (€1,9 miljard) van 2018.
Bron: insideretail.asia

België: Delhaize vertrekt uit Brussel
De Belgische supermarktketen Delhaize gaat volgend jaar verhuizen uit het hoofdkwartier in Brussel. Delhaize is 149 jaar lang actief geweest in de Belgische hoofdstad. Er wordt een nieuw hoofdkantoor opgezet in Asse, dat net buiten Brussel ligt. Delhaize betrekt in Asse een pand dat eerder werd gebruikt door het media-imperium De Persgroep. Delhaize had al een logistiek centrum in Asse. Het nieuwe hoofdkantoor herbergt onder andere de afdelingen voor IT, HR en marketing. Ook verhuizen een IT-afdeling van Ahold-Delhaize Europa en een eigen wijnbottelarij naar Asse. Verder verhuizen zo'n 1.000 werknemers mee van Molenbeek naar de nieuwe locatie.
Bron: retaildetail.eu

Ierland: SuperValu creëert 210 nieuwe banen
Het Ierse SuperValu is van plan om aan de hand van een investering van €30 miljoen drie nieuwe winkels te openen. Hierdoor worden 210 nieuwe banen gegenereerd. Over 2018 heeft SuperValu qua omzet een mijlpaal bereikt met een bedrag van €2,7 miljard. De online winkels van SuperValu hadden jaar op jaar een groei van 25% en een toename in online verkeer van 26.000 nieuwe klanten. De omzet van het premium-huismerk Signature Taste van SuperValu zorgde jaar op jaar voor 10% meer omzet. Het huismerk heeft nu een assortiment van 330 producten, dat in 2019 wordt uitgebreid met 40 nieuwe toevoegingen.
Bron: rte.ie

Australië: Woolworths breidt dc in Adelaide uit
De Australische supermarktketen Woolworths is begonnen met een bouwproject van AU57 miljoen (€35,9 miljoen). Met dit project wordt het regionale distributiecentrum in Adelaide uitgebreid. Woolworths werkt hiervoor samen met het bouwbedrijf Hutchinson Builders en een aantal lokale ondernemingen. Tijdens het bouwproject zullen zo'n 140 lokale banen worden gecreëerd. De faciliteit zal worden uitgebreid naar 94.000 vierkante meter, waarbij ook meer ruimte wordt gecreëerd voor koelbewaring. Verder wordt $2,5 miljoen (€1,6 miljoen) geïnvesteerd in de installatie van 3.500 zonnepanelen op het dak van het logistieke centrum. De faciliteit krijgt daarnaast een uitgebreid recyclecentrum voor afgedankte pallets.
Bron: retail-insight-network.com

Rusland: Lenta meldt jaarresultaten
Lenta, een van de grootste retailketens van Rusland, heeft onlangs zijn financiële resultaten over 2018 bekend gemaakt. In de periode tot 31 december 2018 nam de totale omzet met 13,2% toe tot Rub 413,6 miljard (€5,54 miljard). In 2017 stond dit resultaat op Rub 365,2 miljard (€4,89 miljard). De retailomzet steeg met 13,6% van Rub 345,0 miljard in 2017 tot Rub 392,1 miljard in 2018 (van €4,62 miljard tot €5,25 miljard). Het groothandelssegment had een toename in omzet van 6,0%. De bruto winst steeg met 2,0% van Rub 35,5 miljard naar Rub 36,2 miljard (van €480 miljoen naar €490 miljoen). Het winstmarge nam echter af, van 9,7% in 2017 tot 8,8% in 2018. Lenta had qua bruto winst te maken met relatief zwakke resultaten in het derde kwartaal, hoewel hiervoor kon worden gecompenseerd met de hogere winst van het vierde kwartaal. 
Bron: lentainvestor.com

Picnic in conflict met FNV over CAO
Minister Koolmees van Sociale zaken wordt aangespoord om te bemiddelen in een conflict tussen vakbond FNV en de online supermarkt Picnic. Het FNV is van plan om een rechtszaak tegen Picnic aan te spannen, omdat het bedrijf weigert om zijn werknemers te betalen volgens de CAO voor de supermarktsector. Dit betekent volgens het FNV dat werknemers van Picnic €2 per uur minder krijgen dan wettelijk is vastgesteld. In een verklaring heeft de vakbond gesteld dat de werknemers opdraaien voor de kosten die de gratis thuisbezorging van Picnic met zich meebrengt. Bovendien zorgt dit volgens het FNV voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van andere supermarktketens. Picnic is echter van mening dat de CAO voor supermarkten niet voor het bedrijf geldt. Picnic zou een webshop met distributiecentra zijn, waardoor er geen sprake is van supermarkten.
Bron: dutchnews.nl

VS: Stop & Shop-werknemers in Massachusetts gaan staken
Stop & Shop-werknemers in Massachusetts hebben unaniem gestemd voor stakingsacties. De reden voor de staking is omdat het driejarencontract van de bijna 10.000 werknemers op 23 februari is afgelopen. De werknemers worden vertegenwoordigd door de afdeling Local 1445 van de vakbond United Food and Commercial Workers International (UFCW). Vier andere afdelingen van UFCW hebben nog niet gestemd over het houden van stakingsacties. Het overleg voor nieuwe arbeidscontracten werd op 26 februari voortgezet. Alle vijf de lokale afdelingen van UFCW hebben hun leden gevraagd hun werkzaamheden gedurende het overleg voort te zetten.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Giant Food mag Shop 'n Save-winkels overnemen
De Amerikaanse mededingingsautoriteit heeft toestemming gegeven voor de overname van vijf Shop 'n Save-locaties door Giant Food Stores LLC. De Shop 'n Save-winkels waren oorspronkelijk in handen van Supervalu dat zelf sinds kort een dochteronderneming is van United Natural Foods (UNFI). Giant Food Stores maakte in november de plannen voor de overname bekend. De betreffende winkels bevinden zich in Smithburg te Maryland, Greencastle in Pennsylvania, Berryville in Virginia en in Hedgesville en Martinsburg in West-Virginia. De winkels worden op 27 maart tijdelijk gesloten, waarna op 5 april worden heropend onder het Martin’s Food Markets-format. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: Target begint online marktplaats
Target is begonnen met een eigen online marktplaats onder de naam Target+. Hierdoor kan de Amerikaanse supermarktketen zijn online aanbod aanzienlijk uitbreiden. De online marktplaats biedt onder andere producten aan van andere bedrijven. Target stemt het totale assortiment op het platform af op de wensen van de consument, waardoor het huidige aanbod wordt uitgebreid. In eerste instantie wordt er gericht op de categorieën voor elektronica, speelgoed, huishoudelijke producten en sportartikelen. Verder doet Target analytisch onderzoek via het platform om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Bron: retailanalysis.igd.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven