Rotterdam en Maersk werken samen aan optimalisatie havenverkeer

In een verklaring heeft de Haven van Rotterdam bekend gemaakt dat tijdens een proef met het online communicatieplatform Pronto het aantal schepen met vertraging tijdens het bunkeren aanzienlijk gedaald is. 

Pronto helpt bottlenecks te voorkomen en maakt optimalisatie van het havenverkeer van Rotterdam mogelijk door realtime zichtbaarheid van alle planning ter beschikking te stellen. 

Voor de introductie van het platform had 19% van grote Maersk schepen te kampen met vertraging op Maasvlakte II als gevolg van het bunkeren dat niet op de afgesproken tijd gedaan werd. 

Marcel Jumelet van Maersk: “Rotterdam is een belangrijke haven. Als een Triple E schip (18.000 TEU) enkele uren vertraging oploopt in Rotterdam, dan kan dit resulteren in een vertraging van meer dan een week later in het schema."

Om het platform te testen, voerden de havenautoriteiten, APM Terminals en Maersk, samen met ISS een proefproject uit in 2018 dat zich focuste op het bunkeren van Maersk schepen die op Maasvlakte II aankwamen. 

Hoewel porttechnology.org beweert dat de doel van het project is om het aantal Maersk schepen met vertraging te laten dalen van 19% naar 10%, overtrof Pronto de verwachtingen door Rotterdam de gelegenheid te geven alle vertragingen te elimineren.  


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven