Zoals verwacht fors omzetverlies voor Greenyard

Minder afzet en lage prijzen zetten Greenyard onder druk

Tholen – Zoals op 28 januari al werd aangekondigd, valt de omzet van Greenyard over de eerste negen maanden van het boekjaar tegen. Met een daling van 4,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder noteert het bedrijf een omzet van 2,9 miljard euro. Dat is tevens een verdere daling dan de -3,6% die in de eerste helft van het jaar geïncasseerd werd. Greenyard wijt de daling aan de tegenvallende resultaten in het segment Fresh, waar de concurrentie in de retail doorwerkt in de cijfers.

Over het derde kwartaal komt de omzet uit op 927,9 miljoen euro, wat 5,4% lager is dan in dezelfde periode een jaar eerder. De wisselkoersen hadden geen materiële impact op groepsniveau.

Avocado’s konden omzetverlies niet compenseren

Vooral in het segment Fresh werd omzetverlies geleden. Met een resultaat van 730,2 miljoen euro viel de omzet 6,6% lager uit dan in het derde kwartaal van het voorgaande jaar. Toen werd 782 miljoen euro omzet geboekt. Over de eerste negen maanden van het jaar komt de omzet ook lager uit, namelijk op 2,378 miljard euro tegen 2,489 miljard euro een jaar eerder. Dat is een daling van 4,5%.

De oorzaak voor de daling is tweeledig. Enerzijds daalde het verkochte volume voor een groot aantal producten, anderzijds werden ook lagere prijzen genoteerd. “Deze daling is te wijten aan een volume daling en blijvende prijsdruk die ontstond door zware concurrentie in de retail sector in de meeste van de belangrijkste markten van Fresh. De volumedaling was hoofdzakelijk het geval voor bananen, appelen, druiven, peren, meloenen, steenfruit, paprika’s en tomaten tegenover een groeiend volume van avocado’s. Over het algemeen vertoonde de prijszetting in de meeste productcategorieën een negatieve tendens. Vooral in Duitsland en België hield de negatieve volumetrend aan, en dit in combinatie met lagere prijzen,” aldus het persbericht.

 

Vlakke prestaties Long Fresh

Het segment Long Fresh noteert een lichtere omzetdaling van 0,4%. De omzet daalde van 198,5 miljoen euro vorig jaar naar 197,8 miljoen euro over het derde kwartaal van dit boekjaar. Daarmee werd de daling van 4,1% die over het eerste half jaar genoteerd werd gedeeltelijk goed gemaakt. Over de eerste negen maanden van het boekjaar daalde de omzet met 2,8%. “De vlakke prestatie in Q3 kan verklaard worden door de niet-gerealiseerde prijsstijgingen en enkele uitgestelde bestellingen in Prepared. In Frozen leidden enkele vertragingen van verkoopcontracten na de terugroepactie in de zomer, gecombineerd met zwakkere private label-prestaties in Frankrijk tot een lagere omzet die slechts gedeeltelijk gecompenseerd werd door een betere prijs/mix.”

Het geplaagde bedrijf moest eind vorige maand al een waarschuwing afgeven dat de resultaten lager zouden uitvallen dan verwacht. Dat resulteerde in een forse koersdaling op de beurs. Ook de met banken overeengekomen schuldgraad werd overschreden. Dat gebeurde in september 2018 ook, toen verkocht Greenyard de divisie Horticulture om de schuldenberg te verkleinen.

In lijn met de eerdere aankondigingen blijft het verwachtte REBITDA over het boekjaar staan op 60 tot 65 miljoen euro. Dat komt neer op een halvering van REBITDA ten opzichte van boekjaar 2017/2018. Toen werd 140,2 miljoen op deze post geboekt, wat een daling van krap 4% was ten opzichte van het voorgaande boekjaar.

Door de tegenvallende resultaten is een transformatie van het bedrijf in gang gezet. Halverwege volgende maart komt Greenyard met een update over deze plannen en de implementatie daarvan.


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven