Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NABU studie toont aan dat 63% voorverpakt is

93.000 ton verpakkingsafval van vers AGF

Er wordt steeds meer AGF in Duitsland verkocht. Dit is het resultaat van een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de NABU (Nature and Biodiversity Conservation Union). Zij vinden dat het hoog tijd wordt dat de handel omdenkt en meer groenten en fruit los verkoopt. 

In Duitsland stijgt de hoeveelheid verpakkingsafval. Een oorzaak hiervan is dat steeds meer AGF voorverpakt verkocht wordt. 

Elk jaar stapelt 18 miljoen ton verpakkingsafval zich op in Duitsland en de trend neemt toe. Elke Duitser produceert 37 kg plastic afval per jaar. Een van de oorzaken is dat steeds meer worst, kaas en vlees of AGF voorverpakt verkocht wordt. Voorbeelden van industriële verpakkingen zijn trays, netten en films. In 2016 werd voor verse groenten bijna 34.000 ton plastic gebruikt en 12.000 ton papier of karton. Voor vers fruit was dat 24.500 ton plastic en 18.500 ton papier en karton.

Het leeuwendeel van het AGF wordt voorverpakt
59% van het fruit en 68% van de groenten die privé huishoudens kopen, zijn al voorverpakt, waardoor de consument niet de keuze heeft om losse producten te kopen door b.v. een eigen tas mee te nemen.

Plastic domineert het verpakkingsmateriaal
De studie toont aan dat het gebruik van plastic steeds meer papier en karton overneemt. De eisen voor plastic voor de voorverpakking stegen tussen 2000 en 2016 met 94% en in het geval van groenten met 186%. Een belangrijke rol speelt dat plastic een licht verpakkingsmateriaal is in vergelijking met papier en karton. 

Groenten: grootste verpakkingsaandeel voor tomaten
Tomaten nemen het grootste aandeel van de verse groentenverpakking voor hun rekening met 30%. Tegelijkertijd vormen ze 15% van de consumptie per huishouden. Tomaten zijn dus verpakkingsintensief, vooral met kleine verpakkingen en materiaalintensieve trays.

Plastic afval: groot besparingspotentieel in de supermarkt
Een groter deel losse producten zou een enorme hoeveelheid plastic afval kunnen besparen. De verpakkingsconsumptie voor industriële verpakkingen is veel hoger dan voor papieren tassen en plastic boodschappentassen.  

Bron: NABU 2019

Publicatiedatum: