Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Frankrijk: Carrefour wil voor 2025 plastic verpakking afschaffen

België: Aldi benoemt nieuwe CEO
De Belgische tak van Aldi heeft Wim Voet benoemd tot nieuwe CEO. Hij volgt daarmee Hendrik van de Walle op, die per 1 maart actief zal zijn als lid van de raad van bestuur van het Duitse moederbedrijf Aldi Nord. Voet is al 32 jaar werkzaam voor Aldi. Op dit moment is hij actief als onderdirecteur. Zijn functie wordt overgenomen door Dirk Moyaert, die nu werkzaam is als directeur van Aldi Erpe-Mere.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Carrefour wil voor 2025 plastic verpakking afschaffen
Carrefour heeft een overeenkomst getekend met de Franse overheid, waarin wordt afgesproken om met 2025 alle plastic verpakking uit de schappen te hebben verwijderd. De overeenkomst is een stimulans voor Carrefour om meer te investeren in het ontwerp en de toepassing van duurzame verpakkingen. Andere Franse bedrijven die de overeenkomst  hebben ondertekend zijn onder meer Auchan Retail France, Biscuits Bouvard, Coca-Cola European Partners, Danone, LSDH, Nestlé France, L´Oréal, Système-U, Unilever en WWF France.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: ICA reorganiseert voor online marktsegment
De grootste supermarktgroep van Zweden, ICA bereidt zich voor op zijn grootste reorganisatie ooit. ICA wil door middel van de reorganisatie beter inspelen op het groeiend aantal consumenten dat zijn boodschappen online bestelt en deze aan huis laat bezorgen. Het 81 jaar oude bedrijf volgt daarmee het voorbeeld van andere grote retailers in Zweden, zoals Hennes & Mauritz AB en Ikea. Beide bedrijven investeren steeds meer in e-commerce, geavanceerde data-analyses en nieuwe diensten om tegemoet te komen aan de veranderende voorkeuren van de consument. ICA-CEO Anders Svensson verwacht dat het online segment in 2025 goed zal zijn voor 10% van de totale omzet van ICA. Op dit moment is dat slechts 1,5%, hoewel er wordt uitgegaan van een jaarlijkse groei van 30% tot 40%.
Bron: bloomberg.com

Rusland: X5 werkt met PickPoint aan afhaalpunten
De Russische X5 Retail Group heeft met PickPoint een joint venture opgezet. Samen met PickPoint wordt een netwerk aan kluisjes voor afhaaldiensten binnen het netwerk van X5 opgezet. PickPoint is binnen Rusland een marktleider op het gebied van thuisbezorging. De joint venture zal voor 50% in handen van X5 zijn en voor 50% onder beheer van PickPoint. Met het einde van 2019 moeten zo'n 1.500 kluisjes zijn geïnstalleerd.
Bron: esmmagazine.com

Thailand: CP ALL heeft 7,9% meer jaaromzet
CP ALL, dat in Thailand onder andere de buurtwinkelketen 7-Eleven en de groothandelsketen Siam Makro in beheer heeft, had over 2018 een jaaromzet van THB527,9 miljard (€14,9 miljard). Dankzij verbeterde prestaties bij 7-Eleven en Siam Makro nam de winst toe met 7,8%. De omzet bij 7-Eleven steeg met 10,8% tot THB 30 miljard (€845,2 miljard). Dit kwam met name dankzij de opening van 720 nieuwe vestigingen, waarmee het totale netwerk op 10.988 locaties komt. Daarnaast wist de keten slim in te spelen op het veranderende consumentengedrag en de vraag naar nieuwe producten en dienstverleningen die daarmee gepaard gaat. De vergelijkende winkelomzet steeg jaar op jaar met 3,2%. De omzet bij Siam makro steeg met 3,2%, hoewel de winst in dezelfde periode afnam met 2,6%. De reden voor de afgenomen winst is door kosten die zijn veroorzaakt door uitbreidingen in het buitenland. Het totale netwerk van Makro staat nu op 129 winkels, waaronder twee nieuwe vestigingen in India.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Walmart begint met afhaaldienst in Lima
Walmart gaat bij twee vestigingen in Lima een afhaaldienst aanbieden. De nieuwe dienstverlening is per 20 maart beschikbaar. Met de afhaaldienst kunnen consumenten online hun boodschappen bestellen en deze later bij de vestiging afhalen. De bestelling wordt samengesteld door winkelmedewerkers, die vervolgens aan de consument doorgeven als deze kan worden afgehaald. Als de consument eenmaal zich bij de vestiging aanmeldt, kan de bestelling worden afgehaald bij een speciale parkeerplaats, waar de orderpicker van Walmart de bestelde boodschappen direct in de auto laadt.
Bron: limaohio.com

VS: Southeastern Grocers sluit 22 winkels 
Southeastern Grocers gaat in totaal 22 winkels sluiten die ondermaats presteren. Eerder wist de retailgroep een faillissement af te wenden en werden aan de hand van een reorganisatie 94 vestigingen gesloten. De 22 winkels die nu met 25 maart worden gesloten zijn onderdeel van de ketens Bi-Lo, Winn-Dixie and Harveys Supermarkets. “We beseffen dat het sluiten van een slecht presterende winkel in deze dorpsgemeenschappen zwaar is," zegt Joe Caldwell van Southeastern Grocers. “We nemen deze beslissingen niet uit de losse pols. We hebben tot deze lastige keuze besloten, nadat we goed hebben overwogen wat de gevolgen voor onze partners en klanten zouden zijn."
Bron: progressivegrocer.com

Kroger stopt met papieren boodschappentassen in Michigan
Kroger gaat bij zijn vestigingen in Michigan stoppen met het aanbieden van papieren boodschappentassen bij de kassa's. Vanaf 1 maart zijn de papieren tassen niet meer verkrijgbaar. De papieren tassen waren bij 40 van de 121 Krogerwinkels in Michigan voor handen en dan met name in delen van Michigan met meer consumenten met een hoger besteedbaar inkomen. Vanaf 1 maart hebben consumenten bij Kroger-winkels in Michigan de drie vaste opties voor boodschappen tassen, namelijk plastic tassen, papieren zakken zonder handvaten en herbruikbare boodschappentassen. Volgens Kroger heeft de keuze om met de papieren tassen te stoppen te maken met de wens om een vaste standaard in alle winkels te hanteren.
Bron: eu.freep.com

VS: Sprouts Farmers Market meldt resultaten 
Sprouts Farmers Market heeft zijn financiële resultaten bekend gemaakt voor zowel de periode van 13 weken tot 30 december als het gehele fiscale jaar 2018. De netto omzet van het vierde kwartaal nam ten opzichte van 2017 met 11% toe tot $1,3 miljard (€1,15 miljard). De vergelijkende winkelomzet steeg met 2,3%, terwijl deze over de afgelopen twee jaar met 6,9% is toegenomen. Waar in het vierde kwartaal van 2017 sprake was van een netto winst van $40 miljoen (€35,3 miljoen), stond deze nu op slechts $13 miljoen (€11,5 miljoen). De aangepaste netto winst steeg van $21 miljoen in 2017 naar $24 miljoen in dit jaar (van €18,5 miljoen tot €21,2 miljoen). De winst per aandeel daalde van $0,29 naar $0,10 (van €0,26 naar €0,09). De aangepaste winst per aandeel steeg van $0,16 naar $0,19 (van €0,14 naar €0,17). De netto omzet over heel 2018 is jaar op jaar gestegen met 12% tot $5,2 miljard (€4,59 miljard). De vergelijkende winkelomzet steeg met 2,1%, terwijl dit groeipercentage over de periode van de afgelopen twee jaar op 5,0% neerkomt. De netto jaarwinst steeg van $158 miljoen in 2017 tot $159 miljoen in 2018 (van €139,5 miljoen tot €140,4 miljoen). De aangepaste winst steeg van $140 miljoen tot $168 miljoen (van €123,6 miljoen tot €148,3 miljoen). De winst per aandeel steeg in het gehele jaar van $1,15 tot $1,22 (van €1,02 tot  tot €1,08). De aangepaste winst per aandeel kwam neer op $1,29 (€1,14) tegenover de $1,01 (€0,89) van 2017. In 2018 kocht Sprouts 11,1 miljoen aan eigen aandelen terug aan de hand van een investering van $258 miljoen (€227,8 miljoen).
Bron: globenewswire.com

Amazon wil overeenkomsten voor exclusieve merken
Amazon gaat met betrekking tot merkproducten een nieuwe strategie volgen. Waar het bedrijf aanvankelijk eigen huismerken op wilde zetten, wil Amazon nu overeenkomsten met andere bedrijven voor exclusieve merken aangaan. De e-commerce-gigant heeft nu al iets meer dan 220 van dit soort overeenkomsten gesloten. Amazon wijzigde zijn koers wat betreft de merken in het vorige jaar. Er werd afgezien van het creëren van eigen merken, omdat de kosten die dit met zich mee zou brengen te hoog zouden zijn. In plaats daarvan gaat Amazon zich richten op de huidige eigen merken en wordt er naar nieuwe externe merken gezocht. Exclusiviteit blijft voor Amazon een belangrijk kenmerk. De producten waarvoor overeenkomsten worden gesloten mogen alleen bij Amazon verkrijgbaar zijn, zodat er meer onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie wordt gecreëerd. Op dit moment heeft Amazon 119 eigen merkproducten en 223 producten met een exclusieve overeenkomst. De belangrijkste categorieën waar deze producten toe behoren zijn levensmiddelen, elektronica, schoonheids- en gezondheidsproducten.
Bron: retaildetail.eu


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven