Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
François Bellivier, Capexo

"Wij werken nauw samen met telers om een uitmuntende smaak te garanderen"

Alweer een jaar geleden nam Capexo een nieuw pakstation van ruim 5000 m2 in gebruik, dat voorzien is van de nieuwste technologieën voor het bewaren, rijpen, verpakken en verladen van verse AGF. De groei van dit familiebedrijf gaat hand in hand met haar ontdekkingsreis naar unieke smaakbelevingen. Tijdens de Fruit Logistica presenteerde Capexo haar nieuwe communicatiedoelstelling die voornamelijk gebaseerd is op deze zoektocht naar smaak. "We hebben een klantenpanel dat zich richt op de smaak," legt François Bellivier van Capexo uit. "Om aan hun verwachtingen te kunnen beantwoorden, maken we een zorgvuldige selectie van de herkomstgebieden waar ons fruit vandaan halen en sluiten we alle gebieden die niet aan onze smaakverwachtingen voldoen uit."

"Voorheen behandelden we avocado's als een 'groen gewas' en deden niet meer dan het inkopen en weer verkopen. Vandaag de dag streven we naar een optimale smaakbeleving en rijpen, bewerken en proeven we het fruit om bepalen welke kwaliteit we de consument het best aan kunnen bieden. We kiezen de telers waar we mee samenwerken ook met de grootste zorg uit. We willen ze steunen in hun ontwikkeling door ze te adviseren en door oriëntatie op bijvoorbeeld nieuwe machines. De opzet is veranderd en we zijn niet langer alleen een handelspartner maar een partner op alle vlakken."

Réunion: 70% van de luchtvracht bestemd voor Capexo
Het vulkanische eiland Réunion neemt voor Capexo een bijzondere plaats in. Van oudsher exporteert dit eiland naar historische partners in grote Franse steden. "We werken samen met de grootste coöperatie op het eiland. We importeren veel Victoria ananas, die zich qua smaak en uiterlijk onderscheidt van andere rassen en uniek is voor dit eiland," legt François uit. “We importeren ook vrij veel lychees, mango's en passiefruit, een soort die specifiek is voor dit eiland en een andere smaakbalans heeft dan die uit andere werelddelen. We zijn goed voor zo'n 65% tot 70% van de luchtvracht van dit eiland."

Voortdurend op zoek naar partners
Hoewel Capexo ook samenwerkt met grote tuinbouwbedrijven is het bedrijf ook geïnteresseerd in kleinschalige teeltbedrijven die zich toeleggen op hun specifieke product en een klein areaal bewerken. "We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe telers en herkomstgebieden," legt François uit. "Vanwege ons streven naar optimale smaak is het onze missie om onze producten telkens opnieuw te herontdekken."

Toenemende democratisering op markt voor exotisch fruit
Volgens François zijn de ontwikkelingen op de markt voor exotisch fruit positief. "We zien een verdere democratisering van de markt. Dankzij de ontwikkeling van sociale netwerken en het luchttransport maken mensen verre reizen en ontdekken ze andere exotische fruitsoorten. Consumenten weten steeds beter wat zij kopen. Ik ben er vast van overtuigd dat deze markt nog verder zal democratiseren."

"Dit geeft ons echter niet het recht om alles te doen wat we willen. We kunnen de klant niet voor de gek houden met de prijs omdat dat niet houdbaar is. Om kwaliteitsproducten met verfijnde texturen en smaken recht te doen, moeten telers redelijk beloond worden. Als het product niet goed smaakt dan zal de consument het links laten liggen en een ander product kopen. Als de smaak hen echter wel bevalt dan komen ze terug voor meer, ongeacht de prijs. Ik denk dat we een bepaald prijsniveau moeten respecteren voor een onderscheidende smaak en kwaliteit," aldus François Bellivier. 

 

Voor meer informatie:

 
François Bellivier
Capexo
32-34 av. Georges Guynemer
Z.A. Jean Mermoz – Bât.D
94 550 Chevilly-Larue, France
Phone: +33 (0) 1 41 73 20 77
Mobile: +33 (0) 6 75 03 76 54
f.bellivier@capexo.fr  
www.capexo.fr   

Publicatiedatum: