Zwitserse Coop- en Migros-supermarkten blijven groeien

Hoewel de retail zich langzamer lijkt te ontwikkelen, vertegenwoordigt deze met 17,7 miljard Zwitserse frank nog steeds een groot deel van de omzet van Coop. Voor het eerst passeerde Coop de grens van 30 miljard Zwitserse frank aan inkomsten. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van het jaar daarvoor. “Voor de retail in Zwitserland werd een groei van 0% verwacht. De inkomsten in deze sector zijn echter met 1,9% gestegen. Dat is best een goede ontwikkeling,” zegt Joos Suter, algemeen directeur van Coop.

Concurrent Migros kwam ook enkele goede cijfers voor 2018. De leider in de retail maakte met 23,7 miljard Zwitserse frank een groei van 1,9% door in de sector in Zwitserland en in het buitenland.


Zwitsers zijn bereid om meer voor producten te betalen
De afgelopen 10 jaar zijn de inkomsten van de twee retailers gestaag toegenomen. Een ongekende situatie op de Zwitserse markt, die ook bestaat uit voordeligere winkels. Coop en Migros staan niet bekend om hun laaggeprijsde basisproducten, maar juist om hun hoger geprijsde premiumproducten. Door voor Coop en Migros te kiezen, lijken de Zwitsers dus te bewijzen nog steeds bereid te zijn meer voor producten te betalen.

De Zwitsers zijn inderdaad dol op Coop en Migros. Volgens een ranglijst, gepubliceerd door marktonderzoeksbureau GfK, zijn de producten waar de Zwitsers het meest aan gehecht zijn al jaren die van Migros en Coop.

Voor Nicolas Inglard, directeur van Imadeo, een ander marktonderzoeksbureau, kan het conservatieve karakter van de Zwitsers deze gehechtheid verklaren. “Aan de ene kant houden we van continuïteit en aan de andere kant houden we niet van conserveringsmiddelen in ons eten. We houden van biologische producten en kwaliteitsproducten. In Zwitserland zijn we bereid daarvoor een eventuele meerprijs te betalen."


De concurrentie neemt toe
Dankzij een zeer fijn netwerk zijn de merken Coop en Migros overal in Zwitserland en in alle segmenten van het leven aanwezig. Voor de non-foodsector blijft e-commerce een belangrijke rol spelen. Voor de foodsector zijn discount-supermarkten als Aldi en Lidl meer in opkomst. Deze supermarkten kunnen belangrijke concurrenten van Coop en Migros worden.

Bron: www.rts.ch


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven