Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Veel ondernemers letten niet op exportrisico's naar China"

In de afgelopen jaren is China het doel geworden voor veel Spaanse citrusexporteurs. Het gaat om zowel deskundige als onervaren ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe kansen om hun activiteiten op een winstgevende manier te diversificeren. In feite is de Spaanse sinaasappelexport aanzienlijk toegenomen in de laatste drie jaar.

De complexiteit van deze markt, de zware concurrentie vanuit andere plaatsen van herkomst (naast de lokale concurrentie), de onbekwaamheid van sommige ondernemers en de ongunstige omstandigheden van het huidige Spaanse seizoen zorgen er echter voor dat de export van sinaasappelen naar China een ware uitdaging wordt. Dat stelt Juan Motilla, commercieel directeur van Motilla, een Valenciaans bedrijf dat na de goedkeuring van het exportprotocol voor Spaanse sinaasappelen naar China, in 2013, pionierde in de export naar deze markt. Sindsdien heeft het bedrijf het Motilla-merk weten te positioneren en te consolideren als een toonaangevende naam in de sector. Het merk won zelfs de IFC award voor het beste geïmporteerde merk in China in 2017.

"Het huidige citrusseizoen is tot nu toe erg complex. Het is een gegeven dat de Spaanse oogst over het algemeen niet voldoet aan de commerciële verwachtingen. Niet alleen was er sprake van een vertraging voor alle variëteiten, ook zijn de maten aanzienlijk kleiner en zijn er problemen met de interne kwaliteit van het fruit. Als gevolg hiervan is er minder fruit geschikt om vers afgezet te worden. Als er geen goede selectie wordt gemaakt, is het in veel gevallen zo dat het fruit verre markten als China niet met de gewenste kwaliteit bereikt", legt Juan Motilla uit.

De exporteur benadrukt dat China een "extreem complexe markt" is, en dat sommige ondernemers de bijbehorende risico's niet hebben afgewogen. "Naast diverse exporteurs zijn er een paar tussenpersonen die een zo groot mogelijke hoeveelheid citrus naar deze markt hebben verzonden zonder vooraf onderzoek te doen en de markt te leren kennen. Als gevolg hiervan is veel handelswaar in slechte staat aangekomen, wat het imago van de Spaanse teelt ernstige schade heeft toegebracht, een imago dat bedrijven als het onze in de afgelopen 6 jaar opgebouwd hadden. Zo weten we bijvoorbeeld dat de onbezonnenheid van sommige tussenpersonen in dit seizoen grote verliezen heeft veroorzaakt voor verschillende Spaanse verpakkingsbedrijven. Zelfs in zoverre dat sommige bedrijven met een lange traditie van export grote moeilijkheden doormaken, als gevolg van dit soort onverantwoordelijke acties. Gelukkig heeft dit ons niet getroffen doordat deze markt ons merk goed kent".

Daarnaast stelt Juan Motilla dat de beschikbaarheid van binnenlandse citrus in China dit jaar nog hoger is dan vorig jaar, terwijl er toen al sprake was van een toename ten opzichte van het voorgaande seizoen. Dit zorgt voor een beperking van de mogelijkheden voor de import. Wat echter zorgwekkender is, is het aanbod van sinaasappelen uit Egypte, dat in een duizelingwekkend tempo groeit in de afgelopen jaren.

"De aanwezigheid van citrus uit Egypte neemt ieder jaar snel toe in China. De prijzen liggen substantieel lager dan die van ons. Afgelopen jaar werden er al tussen de 5.000 en 6.000 containers geïmporteerd, en alles wijst erop dat dit aantal zal blijven groeien in de komende jaren. Hoewel het fruit zich momenteel vooral onderscheidt op het gebied van de prijs, werken de Egyptische exporteurs er hard aan om de kwaliteit van hun fruit te verbeteren", waarschuwde Motilla.

Verder verwacht de exporteur niet dat het het diplomatieke conflict tussen China en de Verenigde Staten, een belangrijke speler op deze citrusmarkt, invloed zal hebben op de Spaanse export. Volgens hem kan deze kwestie "ieder moment opgelost worden".

Al deze omstandigheden in aanmerking genomen, wijst Juan Motilla erop dat de de mensen "dit jaar voorzichtiger zijn. De volumes zijn tot nu toe half zo groot. Rekening houdend met alle factoren verwacht ik dat deze trend aan zal houden".

 

Voor meer informatie:
Juan Motilla 
JUAN MOTILLA SL
Partida La Coma 121. 
46740 Carcaixent (Valencia). España
T: +34 962467797
M: +34 610533486
juan@motilla.es
www.motilla.es 

Publicatiedatum: