Aldi retailer van het jaar in de VS

Noon breidt uit in Egypte
De online retailer Noon is van plan uit te breiden in Egypte. Noon is al actief in de markten van de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië. Egypte wordt daarmee het derde land waar het bedrijf actief is. Voor deze uitbreiding wordt een distributiecentrum opgezet in de regio Abu Rawash, vlakbij Caïro. Bij succes worden er in de toekomst tot vijf nieuwe distributiecentra bij gebouwd.
Bron: retailanalysis.igd.com

JD en Rakuten bezorgen in Japan aan huis met drones
De Chinese online retailer JD.com en het Japanse e-commerce-bedrijf Rakuten gaan samenwerken aan thuisbezorging in Japan door middel van drones. Volgens een samenwerkingscontract zal JD.com de drones leveren, die bij Rakuten's volledig geautomatiseerde thuisbezorgdienst worden ingezet. Rakuten begon met zijn thuisbezorgdienst in 2016. Door de inbreng van JD.com zal de dienstverlening van Rakuten breder inzetbaar worden. Rakuten heeft eerder al met lokale overheden en andere bedrijven ervaring in geautomatiseerde thuisbezorging opgedaan. In 2018 werd een testfase gehouden met zelfrijdende robots. De drones zijn een oplossing voor de logistieke uitdagingen in Japan rondom thuisbezorging voor consumenten.
Bron: insideretail.asia

Tsjechische investeerder mag Metro overnemen
De Duitse mededingingsautoriteit heeft toestemming gegeven voor de mogelijke overname van Metro door de Tsjechische investeerder Daniel Kretinsky. Kretinsky had plannen aan het overheidsorgaan voorgelegd voor de overname van een aandeel van 25% tot 35% in Metro. Volgens de Duitse wet zorgt een overname van een aandeel van meer dan 30% ervoor dat een bod voor een gehele overname automatisch wordt ingediend. Volgens anonieme bronnen gaat Kretinsky de financiering voor de overname organiseren via het investeringsbedrijf Global Commerce, waar hij mede-eigenaar van is.
Bron: reuters.com

Spaanse thuisbezorg-app breidt verder uit in Roemenië
De Spaanse thuisbezorg-app Glovo is nu beschikbaar in het Roemeense Cluj-Napoca. Glovo maakte in mei 2018 zijn entree in de Roemeense markt. Tot nu toe was de app alleen te gebruiken in Boekarest. In de eerste zeven maanden heeft Glovo zo'n 300.000 producten geleverd met een omzet van 7,5 miljoen lei (€1,6 miljoen). "Afgezien van het feit dat dat dit het begin is van onze uitbreiding in Roemenië, zorgt de aanwezigheid in Cluj-Napoca van de meer dan 500 startups en 1.300 bedrijven in de IT-sector ervoor dat we ons hier op onze plek voelen. Ons doel is om alle gemakken van moderne technologie beschikbaar te maken, zodat honderden bedrijven in de omgeving via ons hun omzet kunnen vergroten," zegt Victor Răcariu, de directeur van Glovo Romania.
Bron: romania-insider.com

Midden-Oosten: Majid Al Futtaim begint met Carrefour Business
Majid Al Futtaim heeft plannen voor een nieuwe groothandelszaak onder de naam Carrefour Business. Met dit nieuwe merk richt Majid Al Futtaim zich voornamelijk op het leveren aan de horeca. Carrefour Business moet met juni 2019 van start gaan. Dankzij het nieuwe kanaal kan Majid Al Futtaim zijn bronnen van omzet in de regio beter diversificeren en zich meer in de horecasector van het Midden-Oosten profileren. Carrefour Business is alleen online te bereiken. Het assortiment van meer dan 4.000 producten zal voor het grootste deel bestaan uit het huismerk van Carrefour of Promocash. Volgens directeur Miguel Povedano is het doel om Carrefour Business in drie tot vijf jaar tijd de grootste groothandelaar van het Midden Oosten te maken. Carrefour Business zal na opening in ieder geval 13 hotels van Majid Al Futtaim ondersteunen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Wesfarmers publiceert halfjaarresultaten
Wesfarmers Limited had over het halfjaar tot 31 december een netto winst van AU$4,5 miljard (€2,85 miljard). De winst is met inbegrip van het bedrag dat verkregen is door de desinvestering in een aantal ketens, waaronder de afsplitsing van Coles en de desinvesteringen in Bengalla, Kmart Tyre And Auto Service (KTAS) en Quadrant Energy, die in deze periode werden voltooid. Dit heeft tot eenmalige winstbijdrages geleid van rond de AU$3,0 miljard (€1,88 miljard). De netto winst van de ketens die wel nog onder Wesfarmers actief zijn was met 10,4% toegenomen tot $1,1 miljard (€690 miljoen). Volgens directeur Rob Scott kenmerkte het afgelopen half jaar zich door significante veranderingen voor Wesfarmers, waarbij met name de afsplitsing van Coles in november een grote rol speelde.
Bron: wesfarmers.com.au

Canada: Loblaw heeft hogere winst dan verwacht
Loblaw had een kwartaalwinst die hoger uitviel dan analisten hadden verwacht. De wisnt werd gegenereerd dankzij een toename in het klantenverkeer. Ondanks de felle concurrentie van Amazon.com heeft Loblaw door middel van online platform Instacart meer werk kunnen maken van online thuisbezorging. De bruto winst van het retailsegment van Loblaw steeg met 2,6% tot CA$3,25 miljard (€2,17 miljard). De gecombineerde vergelijkende winkelomzet van de supermarkten en drogisterijen van Loblaw steeg in het kwartaal met 1,7%.
Bron: in.reuters.com

VS: Aldi benoemd tot retailer van het jaar
Aldi is benoemd tot retailer van het jaar door Store Brands, dat onderdeel is van Progressive Grocer. Progressive Grocer is op zijn beurt in handen van het marktonderzoeksbureau EnsembleIQ. Aldi werd door Store Brands geroemd om zijn onderscheidend vermogen door middel van het eigen huismerk. Het assortiment van Aldi bestaat voor 90% uit huismerkproducten. Met het einde van 2022 is Aldi van plan om zijn winkelnetwerk uit te breiden van 1.800 winkels nu tot een totaal van 2.500 vestigingen.
Bron: progressivegrocer.com

VS: SpartanNash maakt resultaten vierde kwartaal bekend
SpartanNash heeft zijn resultaten voor de periode van 12 weken tot 29 december. De netto omzet van het vierde kwartaal steeg jaar op jaar met 0,6%, oftewel $11,3 miljoen (€9,98 miljoen), van $1,89 miljard tot $1,90 miljard (van €1,67 miljard tot €1,68 miljard). De toename in netto omzet kwam met name door de stijging in omzet van 4,7% in het segment van SpartanNash voor de distributie van levensmiddelen. De omzet van het segment voor militaire distributie en retail was juist iets afgenomen. De bruto winst kwam in het vierde kwartaal neer op $245,4 miljoen (€216,7 miljoen), oftewel 12,9% van de netto omzet. Vorig jaar stond het bruto winstmarge op 13,5% en werd een bruto winst behaald van $254,8 miljoen (€225,0 miljoen). De verandering in het bruto winstmarge kwam net als met de omzet vooral door de verbeterde prestaties van het segment voor de distributie van levensmiddelen.
Bron: businesswire.com

VS: Publix opent drie nieuwe GreenWise-locaties
Publix Super Markets is van plan om drie nieuwe winkels volgens zijn GreenWise Market-format te openen. De biologische supermarkten worden geopend in Odessa en Nocatee in Florida en in Lexington in South Carolina. Het concept van GreenWise Market draait om een sfeer als een soort dorpsmarkt, met een focus op natuurlijke en biologische producten. Het assortiment bestaat onder andere uit kant-en-klaar-maaltijden en levensmiddelen voor onderweg.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven