Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

In de retail- en consumentenwereld is het belangrijk om op te vallen

Imago is alles in de verssector, nu consumenten merkbewuster worden en bewuster van wat ze eten en waar het product vandaan komt en hoe duurzaam het is. Specialisten zijn het er over eens dat het merkverhaal en imago die uit de verpakking blijkt van onschatbare waarde zijn.

Igor Moulder, de Creative Director van designbedrijf Virtual Hub, draait al vele jaren mee in de business en heeft gezien hoeveel er is veranderd. “Toen ik in 1996 in de verssector begon te werken, maakten grote bedrijven die langzaam reageerden op wereldwijde consumentenontwikkelingen de dienst uit. Ongeveer 15 jaar geleden veranderde zaken snel toen telers de markt op gingen met hun producten."

“Voorheen ging het vooral over de technische eigenschappen van de verpakking waar telers over na moesten denken. Maar toen telers meer bewust werden van de marketing van hun eigen producten, brak de markt echt open - het merkverhaal en de eindverpakkingen werden echt belangrijk. Moderne consumenten moeten een merk vertrouwen, evenals de kwaliteit ervan. Ze willen ook graag het verhaal achter het product weten - waar komt het vandaan, is de toeleveringsketen transparant, wat is de situatie wat betreft ethiek en duurzaamheid, etc.?

Moulder komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika en heeft samengewerkt met zeer bekende bedrijven om onder meer logo's, websites en brochures te ontwerpen. Een van zijn trouwste klanten is Cool Fresh.

“Cool Fresh heeft een geloofwaardig verhaal achter hun fruit en zijn ook hun bedrijfsverantwoordelijkheid sterk aan het promoten door grootschalige educatieve, sportieve en gemeenschapsprojecten te ondersteunen in Zuid-Afrika. Zo geven ze terug aan de gemeenschap en krijgen consumenten een goed gevoel wanneer ze het product kopen.”

Tegenwoordig moeten digitale marketing en verse producten samenkomen, want er is een grote kloof te dichten. De meeste mensen gebruiken tegenwoordig mobiele telefoons om te zoeken, dus de verssector moet mobielvriendelijker worden. De fruitsector is langzaam geweest in de ontwikkeling, maar dingen zijn aan het veranderen. We kunnen echter niet alleen vertrouwen op het digitale - print en ouderwets netwerken zijn nog steeds belangrijk. Je kan 1000 vrienden op Facebook hebben, maar dat betekent niets als het niet in verkoop kan worden omgezet. Er zit veel emotie achter het kopen van fruit en we moeten dit aan de consument geven terwijl we nog steeds prijs en kwaliteit bieden aan de retailer."

Volgens Moulder is het ontwerpen van een nieuw merk een kwestie van jongleren met tijd en geld. De teler moet het leuk vinden, het moet in het budget passen, het moet acceptabel zijn voor de retailer en het moet aantrekkelijk zijn voor de consument.

Bedrijfsidentiteit is heel belangrijk en de meeste bedrijven houden het liefst vast aan hetzelfde logo en dezelfde stijl. Dit jaar werkte Moulder
aan een nieuw concept met Cool Fresh waar het communiceren van de bedrijfsstrategie een hele nieuwe look kreeg, terwijl het oude logo onveranderd bleef, maar bijna verstopt was onder de nieuwe boodschap van het bedrijf. "Het idee was dat als niets verandert, mensen de 'ware boodschap' na verloop van tijd over het hoofd gaan zien. Cool Fresh wilde iets ongewoons ontwikkelen en een onderwerp van gesprek creëren, terwijl het een zeer duidelijke bedrijfs-  en strategische identiteit en boodschap nastrreeft. Dit was duidelijk het geval in de 'Connecting Fresh' benadering van het bedrijf op de Fruit Logistica in Berlijn dit jaar."

Moulder geeft toe dat zijn 'buiten de box' stijl niet bij elk bedrijf past. Maar in iedere competitieve retail- en consumentenwereld is het belangrijk voor elke merkeigenaar om op te vallen. Moulder gelooft dat innovatie verse productenbedrijven zouden moeten kijken naar hoe branding en marketing wordt gedaan in de modewereld. Moulder sluit af: "Nederlanders noemen het ‘gluren bij de buren’. Neem een kijkje in andere sectoren om te zien hoe zij hun marketing doen. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen!"

Om Moulders portfolio te zien klik hier.

Moulder kan bereikt worden via igor@virtual-hub.net 

Publicatiedatum: