Ron Mulder over Pommeron en de korte keten

Regionale producten met zo min mogelijk rompslomp voor teler en retailer

Ron Mulders weet als geen ander hoe de hazen lopen in de land- en tuinbouw: hij was jaren directeur van veiling ZON. Boeren en tuinders ervaren een race to the bottom en zijn gevangen in een verdienmodel dat draait om meer voor minder. Nu, ruim 15 jaar later, wil hij telers een alternatief bieden: een nieuwe versketen creëren met een nieuw verdienmodel.

Ron Mulders: “Het is eigenlijk gek dat in land als Nederland waar arbeid relatief duur is en waar veel druk op ruimte is, we nog steeds vooral inzetten op operational excellence. Kijk maar naar hoe we zijn ingericht als sector. We produceren goede, uniforme bulkproducten maar voor de consument zijn boeren en tuinders volledig onbekend, slechts ‘anonieme’ grondstoffenleveranciers.

Hun afnemers denken en doen als handelaar: waar kan ik nóg wat gunstiger inkopen, hoe kan ik nog meer kosten verlagen en zo mijn marge maximaliseren? De partijen tussen boer en bord zijn groot en machtig en bepalen in belangrijke mate de prijzen. Dat maakt je als producent kwetsbaar en afhankelijk.”

Ontketening
Mulders bepleit dan ook een escape: een ontketening, waarbij er een evenwichtiger ketenregie is, meer gericht op waardecreatie voor álle spelers. “We zien de laatste jaren twee ontwikkelingen: producenten die voor product leadership gaan. Zij ontwikkelen vernieuwende, onderscheidende producten, zoals Livar.

En we zien producenten die voor customer intimacy gaan. Zij creëren de optimale klantbeleving, in samenwerking met hun afnemers. Denk aan Rondeel, of Kipster. De producent wordt zichtbaar voor de consument en juist die zichtbaarheid en de identiteit van de producent geeft het product toegevoegde waarde. Koks en winkeliers kunnen de consument vertellen over de herkomst van het product en wat het bijzonder maakt. De consument krijgt verse, smaakvolle producten uit eigen regio, van een producent waar hij enthousiast over is. Dát is waarde voor alle betrokken partijen.”

Mulders signaleert inderdaad een interessante ontwikkeling, maar welke rol speelt Pommeron dan in deze escape? “Wij richten ons op kleinere retailers en horeca, partijen die regionale producten waarderen, maar wel zo min mogelijk rompslomp willen. Wij creëren een online platform waarmee we het koks en winkeliers mogelijk maken om verse producten direct bij boeren en tuinders uit hun regio te bestellen. We richten het platform zo in dat dat heel gemakkelijk gaat. Speels gemak noemen we dat. Je bestelt vandaag, morgen wordt het geleverd.

Van boeren en tuinders vragen we vooral om hun bestellingen juist en op tijd gereed te zetten. Wij zorgen er vervolgens voor dat ze worden opgehaald en afgeleverd. Het systeem werkt als iedereen zijn afspraken goed nakomt. Daar moeten deelnemers zich wel van bewust zijn, je moet echt je verantwoordelijkheid nemen en afspraken nakomen. Tegelijk krijg je daar ook veel voldoening van. Doordat je rechtstreeks contact hebt met die kok of winkelier, krijg je meer waardering.

Boeren die dit al doen, zeggen allemaal dat ze er een blije ondernemer van worden, juist vanwege het contact en de relatie met de afnemer. Logisch eigenlijk, want we willen allemaal weten en ervaren waar we zo hard voor werken. En doordat je je verder in de keten begeeft, kun je hogere prijzen vragen. Afhankelijk van het product dat je biedt, kan dat netto een hoger rendement opleveren.”

Online platform
Limburgse boeren en tuinders die op zoek zijn naar een aanvullend kanaal, zijn welkom om zich te melden. “We zoeken zowel producenten als mogelijke afnemers. Het gaat ons erom dat we een ruim assortiment kunnen bieden van voldoende telers, denk aan een 40-tal. We beginnen met groente, fruit, eieren en zuivel. Vlees ligt wat complexer, dus dat komt later.

Het belangrijkste waar een producent aan moet voldoen, is enthousiasme en verantwoordelijkheidsgevoel: je moet dit wel serieus nemen en betrouwbaar zijn met je leveringen. We leggen nu de laatste hand aan het systeem, dus dit jaar beschouwen we als een pilotjaar. We testen het platform grondig en gaan voortdurend leren van alles wat we tegenkomen. En het belangrijkste criterium daarbij is: blije boeren en blije afnemers.”

Bron: Kiempunt Limburg

Voor meer informatie:
Pommeron
www.pommeron.com

Ron Mulders
ron.mulders@pommeron.com
+31 (0) 6 53 41 09 75.


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven