Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Florent Geerdens, René Nicolaï

“De hardfruitsector is aan radicale vernieuwing toe”

Tholen – Het is weinig rooskleurig op de Belgische hardfruitmarkt. Door het overaanbod zijn de appelprijzen gekelderd en fruittelers schreeuwen om advies en meer geld. “In de verste verte worden de kostprijzen van de producten niet gehaald dit jaar. Sinds het begin van het jaar is er een lichte stijging van de vraag naar appelen, maar dat vertaalt zich niet in een betere prijs voor de teler. Door het overaanbod op gehele Europese markt worden de prijzen naar beneden geduwd”, vertelt Florent Geerdens van boomkwekerij René Nicolaï.

“Er kunnen allerlei redenen worden genoemd voor de slechte markt. Ten eerste zijn er de geopolitieke beslissingen waardoor we nu de Russische markt moeten missen. De laatste jaren komt al het product op de Europese markt, terwijl we vroeger een escape richting Rusland hadden”, aldus Florent. “Ten tweede hebben we een reuze aanbod aan appelen. Vorig jaar hadden we te maken met de lentenachtvorst waarna de bomen zich volledig hebben uitgerust en dit jaar een mega oogst hebben. Deze grote volumes moeten we afzetten op een kleinere markt dan voorheen.”

Traditionele variëteiten
“Daarbij komt het feit dat we zeker in België, Nederland en Duitsland voornamelijk de traditionele variëteiten blijven produceren. Wij zitten hier met oude rassen, zoals Jonagold, Elstar, Gala en Braeburn en doen te weinig aan vernieuwing, nieuwe rassen en branding. Nieuw-Zeeland, Washington en Zuid-Afrika zetten groots in op vernieuwing en branding, maar de traditionele ‘big five’ rassen uit West-Europa hebben het vandaag de dag erg moeilijk. Er is hier een radicale vernieuwing van de sector nodig”, vervolgt Geerdens.

Doordat een appelboom alterneert, is de verwachting dat de appeloogst volgend jaar een stuk minder gaat zijn. “Het is te hopen dat het klimaat ons het volgende seizoen een beetje gaat helpen, want politiek zien we niet veel beweging. Qua rassen moet er echt vernieuwing komen. De consument wil wat anders dan de klassieke appelvariëteiten en dat is te zien aan de Pink Lady, Kanzi, Junami en Magic Star, die doen het daarentegen wel goed. Wanneer de markt niet drastisch gaat veranderen, ben ik bang dat het de komende jaren niet beter zal gaan”, besluit Florent.

Voor meer informatie:
Florent Geerdens
Boomkwekerij René Nicolaï
Lindestraat 22
3570 Alken
F (+32) 11 31 65 26
info@renenicolai.be 
www.renenicolai.be