Carrefour China werkt met lopende banden in winkels
In navolging van een vergelijkbaar systeem bij de keten Hema, heeft de Chinese tak van Carrefour bij wijze van proef lopende banden geïnstalleerd. De lopende banden zijn bevestigd aan het plafond van een hypermarkt van Carrefour in Sjanghai. Volgens de CEO van Carrefour in China, Thierry Garnier, zorgt het lopende-bandsysteem ervoor dat de hypermarkt 3.000 online bestellingen per dag kan verwerken.
Source: retailanalysis.igd.com
VK: The Co-op zoekt nieuwe franchisenemers
Het Britse The Co-operative heeft een nieuw franchiseprogramma aangekondigd. Het programma geeft onafhankelijke retailers de mogelijkheid om als franchisenemer lid te worden van het Co-op-merk. Then Co-op wil op de manier het netwerk van Co-opwinkels verder uitbreiden. Daarnaast wil de keten in 2019 ongeveer 100 nieuwe eigen winkels openen. Franchisenemers krijgen toegang tot het volledige bedrijfsmodel van The Co-op. De retailers krijgen ondersteuning en training om hun onderneming samen met Co-op verder uit te bouwen. Ook krijgen de franchisewinkels een breed assortiment aan merkproducten en huismerkproducten.
Bron: esmmagazine.com
België: laatste waarschuwing voor Makro
Het Belgische Makro krijgt van het Duitse moederbedrijf Metro een kapitaalinjectie van €40 miljoen. Mogelijk gaat dit echter gepaard met een laatste waarschuwing. De Belgische tak van Metro draait met verlies en er is kans dat het Duitse moederbedrijf zijn geduld met de situatie verliest als er geen verbeteringen worden doorgevoerd. Makro heeft in België in totaal zes vestigingen. Metro heeft in de afgelopen jaren al miljoenen in het bedrijf gestoken. Vorig jaar heeft Makro voor €80 miljoen aan investeringen gekregen.
Bron: retaildetail.eu
Australië: 2,3% meer omzet in eerste halfjaar Woolworths
Woolworths heeft over de zes maanden tot 30 december met een toename van jaar op jaar 2,3% een omzet behaald van AU$30,6 miljard (€19,3 miljard). De omzet viel door een tragere groei in het eerste kwartaal lager uit dan verwacht, hoewel met name in het tweede kwartaal de omzet van levensmiddelen flink toenam. De bruto winst steeg met 4% tot AU$937 miljoen (€591,4 miljoen). Woolworths had in deze periode te maken met een verbod op plastic zakken en tegenstand door de Little Shop-campagne van Coles. Hierdoor liep Woolworths qua omzetgroei 0,8% achter op Coles. In het tweede kwartaal wist Woolworths deze achterstand echter weer in te halen, gezien ook Coles te maken heeft met moeilijke omstandigheden in de Australische sector.
Bron: retailanalysis.igd.com
Lidl plant uitbreiding in Denemarken
Lidl is van plan om in de komende jaren 103 nieuwe vestigingen te openen in Denemarken. Per jaar moeten zo'n 10 tot 15 nieuwe filialen worden geopend. In 2019 is hiervoor een bedrag gereserveerd van 1 miljard Deense kronen (€134 miljoen). Lidl heeft meer dan 10.000 winkels in 30 landen. Sinds 2005 is de keten ook in Denemarken actief. Op dit moment bestaat het Deense netwerk uit 117 locaties. In Kopenhagen bevinden zich 20 winkels, hoewel Lidl zelf mogelijkheden ziet voor nog eens 60 tot 80 winkels. Daarmee zou de discountketen een geduchte concurrent worden voor de keten Netto, dat op dit moment 100 vestigingen in de Deense hoofdstad heeft.
Bron: cphpost.dk
Zwitserland: Coop heeft toename in jaaromzet van 1,9%
Het Zwitserse Coop had in het afgelopen jaar bij zijn retailsegment een toename in omzet van 1,9%. De omzet kwam daarmee neer op CHF 17,7 miljard (€15,6 miljard). De supermarktafdeling van Coop had over het jaar een omzet van CHF 10,4 miljard (€9,16 miljard), wat jaar op jaar een toename was van 0,8%. Kleinere formats van Coop in Zwitserland hadden een omzetstijging van 3,6% tot CHF 7,3 miljard (€6,43 miljard). Aan het einde van 2018 had Coop in Zwitserland een netwerk van 2.313 vestigingen. Dat betekent dat Coop van alle Zwitserse ketens het netwerk heeft met de grootste dichtheid. De totale omzet van Coop kwam neer op CHF 30,7 miljard (€27,05 miljard), wat een toename is van 5,0%. De bruto winst steeg met 5,5% tot CHF 2,1 miljard (€1,85 miljard).
Bron: esmmagazine.com
VS: Albertsons en KeHE vernieuwen partnerschap
KeHE Distributors LLC heeft zijn leveringsovereenkomst met Albertsons vernieuwd. KeHE blijft de belangrijkste leverancier van Albertsons op het gebied van biologische producten en andere specialiteiten. KeHE-directeur Brandon Barnholt is positief over de vernieuwde samenwerking: "Albertsons is een belangrijke Amerikaanse supermarktgroep. Het portfolio aan merken, de capaciteiten binnen de verschillende kanalen en de landelijke schaal zorgen ervoor dat het bedrijf is geoptimaliseerd voor groei en succes." Ook Shane Sampson van Albertsons is blij met het partnerschap. "KeHE is een belangrijke partner voor Albersons geweest, vooral nu we ons richten op een aanbod aan natuurlijke en biologische producten."
Bron: prnewswire.com
VS: Kroger bouwt met Ocado distributiecentra
Kroger is van plan om in samenwerking met het Britse Ocado twee geautomatiseerde distributiecentra op te zetten. De distributiecentra komen te staan in Florida en de Mid-Atlantic-regio aan de oostkust. De nieuwe faciliteiten zullen gebruik maken van robottechnologie. In november 2018 kondigde Kroger zijn eerste centrum met Ocado aan in een voorstad van Cincinnati in Ohio. Diezelfde voorstad is ook de locatie van een Kroger-winkel waar nieuwe digitale labels worden getest.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart verzorgt zelf online advertenties
Walmart gaat het management van de online advertenties en de daarmee gepaard gaande data-analyses zelf verzorgen. Eerder was het bedrijf Triad hiervoor verantwoordelijk. De overname van het management zal rond mei worden afgerond en zal verstrekkende gevolgen hebben voor het personeel van Triad. Honderden banen staan hierdoor op de tocht, terwijl naar verluid concurrentiebedingen in de arbeidscontracten zijn opgenomen. Dit betekent concreet dat werknemers bij Triad niet over mogen stappen naar Walmart Media Group, dat binnen Walmart de verantwoordelijkheid voor de online ads op zich gaat nemen. Door de overname van de functie zal Walmart zelf honderden nieuwe werknemers nodig hebben. Andere klanten van Triad zijn onder andere Staples, Office Depot, Kohl’s, CVS, Wayfair en Sears. Samen zijn deze klanten goed voor ongeveer de helft van alle retailomzet die met Walmart werd gegenereerd.
Bron: marketingdive.com