Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karym Bagoee, coördinator van de campagne Exotic Taste of Europe:

"Europese bananen moeten beschermd worden"

Het programma 'Exotic Taste of Europe' is opgezet om Europese landbouwproducten te promoten. Karym Bagoee zet zich in binnen dit programma in voor de promotie van bananen uit de overzeese Franse gebieden, zoals Guadeloupe en Martinique.

"Voordat in 1993 de interne Europese markt werd opgericht, was de Franse markt nog behoorlijk protectionistisch", legt hij uit. "Vanuit de traditie en om politieke redenen had President De Gaulle een voorkeur voor bananen uit de Franse Antillen en Frans Afrika, en was een goede afzet gegarandeerd. Met de dekolonisatie en de oprichting van de Europese Unie kwam er een einde aan deze vorm van protectionisme."

Karym Bagoee, Domingo Martin Ortega en Javier Carmona Pradal op de Fruit Logistica

Door de oprichting van een Europese interne markt werd de bananensector in Europa geconfronteerd met een sterke internationale concurrentie. Om eerlijke concurrentie toch mogelijk te maken, werden er douanebarrières ingevoerd voor producten uit derdewereldlanden. 

De ineenstorting van douanebarrières 
“Op dit moment zijn deze barrières echter aan het instorten, en hierdoor is er voor onze producten geen sprake meer van eerlijke concurrentie. Onze teelt voldoet aan de strenge Europese normen, terwijl in de landen van herkomst niet dezelfde sociale, sanitaire et milieuvoorschriften gelden. De echte strijd ligt daar. We proberen niet om de Europese markt - die momenteel meer dan 6 miljoen ton bananen per jaar importeert - volledig te voorzien, terwijl onze regio's een totale oogst van 700.000 ton hebben, maar we willen onze positie op de markt wel behouden. Om onze teelt en onze manier van werken te beschermen, willen we consumenten graag wijzen op de voordelen van bananen uit onze gebieden."

"Onze Europese bananen worden geteeld door kleine familiebedrijven die gemiddeld 1 tot 13 ha beslaan. Tot 90 % van de werknemers heeft een vast contract. Gemiddeld is er 1 werknemer per hectare. De productiekosten zijn hoog, maar de ontwikkeling van onze teeltmethoden en het werk van onze technische instituten garanderen een duurzame teelt en een goede biodiversiteit.” 

De Marité - rode draad van de Exotic Taste of Europe-campagne

Bewustmakingscampagne voor de labels uit de overzeese gebieden
Europese fondsen helpen enorm om de Europese bananen te promoten. Sinds 2005 hebben deze bijvoorbeeld bijgedragen aan de ontwikkeling van een communicatieplan voor 'la banane de Guadeloupe et Martinique,' wat in Frankrijk nu een groot en bekend bananenmerk is.

"Het programma 'Exotic Taste of Europe' richt zich naast het promoten van Europese bananen op nog enkele andere producten uit de overzeese gebieden," legt Karym uit. “De rode draad in onze campagne is de magnifieke Marité, een historische driemaster. Het schip draagt de campagnekleuren en herbergt de tentoonstelling 'Exotic Taste of Europe'. Tijdens de drie jaar die voor de campagne zijn uitgetrokken, wordt het schip in 18 verschillende havens in 6 Europese landen verwacht. "Om precies te zijn in Frankrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, België en Polen,” vertelt Karym. De campagne ging in 2017 van start. 

Kinderen vormen de kern van de bewustmakingscampagne
In elke haven wordt in samenwerking met scholen een onderwijsproject opgezet. “Kinderen kunnen het schip bezoeken. Ze leren over Europa, de labels en kwaliteitsprincipes en ze krijgen elk een educatieve kit en een kleine snack. Meer dan 35.000 mensen hebben het schip al bezocht. We hebben tienduizenden kits uitgedeeld aan scholen. We hebben ook bij elke tussenstop flyers uitgedeeld en op straat foto-exposities over landbouw in de ultraperifere regio's georganiseerd. Dit jaar zijn we ook nog op een aantal beurzen aanwezig." 

Bananenteelt is van groot sociaal belang 
In de eerste plaats informeert de campagne consumenten over de kwaliteit van landbouwproducten buiten Europa. In de tweede plaats is de campagne bedoeld om consumenten te doen beseffen dat Europeanen de sectoren in de overzeese gebieden kunnen beschermen door hun producten te eten.

"In sommige steden in het noorden van Martinique werkt 1 op elke 2 inwoners in de bananensector. Als deze zou verdwijnen, zou 50% van de bevolking zijn baan verliezen. Met alle Europese bananenteeltbedrijven inbegrepen (die van Guadeloupe, Martinique, de Canarische eilanden en Madeira), gaat het in totaal om 30.000 banen die moeten worden beschermd."

In sommige Europese gebieden worden de landbouwwerkzaamheden nog steeds op traditionele wijze uitgevoerd. Ze zijn gericht op het gezin en de georganiseerd in coöperaties. "Dit alles brengt evenwicht in het lokale plattelandsleven."

"Het gaat niet alleen om de afzet van bananen, maar om een manier van leven. Bovendien vinden de telers het heel belangrijk om het milieu en de biodiversiteit te beschermen. Dit willen zij onder andere bewerkstelligen met het zogenaamde 'Plan Banane Durable', het 'Duurzame Bananenplan' (het artikel - in het Frans - over dat plan vindt u hier). Dit plan overtreft zelfs de Europese wetgevingseisen. We hebben voor een aanpak gekozen die streeft naar uitmuntendheid en vecht voor behoud. Het is nu afwachten of dit alles zich daadwerkelijk vertaalt in een verhoogde consumptie," besluit Karym.

Voor meer informatie:
Karym Bagoee
Vaste telefoon: +33 (0)1 56 70 01 93
Mobiele telefoon. +33 (0)7 78 20 57 27
K.BAGOEE@ugpban.com  
https://www.exotictasteofeurope.eu/ 

Publicatiedatum: