Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arbeid, Brexit en stijgende energiekosten zorgen voor een moeilijk champignonseizoen

Polen: champignonprijzen stijgen

De champignonmarkt heeft het momenteel moeilijk in Polen, wat tot prijsstijgingen heeft geleid. De oorzaak is een optelling van verschillende problemen waar exporteurs nu tegenaan lopen. En dan is er ook nog de Brexit. 

Poolse champignonexporteurs hebben tot nu toe een moeilijk seizoen. Het weer veroorzaakte problemen tijdens de zomer. Joanna Leszko van champignonkwekerij Grzybmar Matuszewscy: "We hebben een tekort aan arbeidskrachten gehad. Onze werknemers komen vooral uit Oekraïne, waar ze kerst twee weken later vieren. Daardoor zijn ze nog maar net terug en hadden wij een tekort voor de pluk. Het gebrek aan arbeidskrachten betekende een tekort aan kleine champignons, hoewel we dit probleem nu weer kunnen tackelen."

Het nieuwe jaar betekende een loonstijging die door de Poolse regering is opgelegd. "Arbeiders krijgen betaald per gewicht geplukte champignons, maar kleine champignons leveren meer op. Hun 'vakantie', de loonstijgingen en de bonus voor kleine champignons hebben geleid tot een prijsstijging voor Poolse champignons."

Ook de prijsstijging van energie werkt door. "De algemene kosten voor energie zijn met 50% gestegen. Daarnaast betalen verwerkers voor kleine champignons net zoveel als exporteurs. Maar voor de verwerking is niet dezelfde kwaliteit nodig. Telers zijn nu niet genoodzaakt kleine champignons aan exporteurs te verkopen. Prijsstijging is voor telers noodzakelijk of ze maken geen winst. Als de prijzen niet stijgen zullen bedrijven sluiten. En dat is al aan het gebeuren."

Dan is er ook nog de Brexit. Het VK is een grote markt voor Grzybmar. "De Brexit blijft een groot vraagteken. We hopen meer waarde voor ons product te krijgen, waarmee de extra kosten gecompenseerd kunnen worden. Maar we bereiden ons voor op veel meer papierwerk. Het VK neemt 75% van onze teelt af en Frankrijk de rest. Maar we weten niet wat er gaat gebeuren."

Toch neemt Grzybmar nog Britse klanten aan. "Door de prijsstijgingen zoeken mensen verschillende mogelijkheden. Wij willen dit jaar onze stations wat uitbreiden en andere markten bereiken."

Grzybmar stond ook op de Fruit Logistica in Berlijn. "Dit jaar was het of het drukker was. We ontvingen veel bezoekers. Maar het is nog te vroeg om te kunnen weten wat het effect daadwerkelijk is. We deden voor de 10e keer mee en uit ervaring weet ik dat het resultaat over 6 maanden te meten is. Meedoen is belangrijk. Mensen moeten weten dat je er nog steeds bent."

Voor meer informatie:
Joanna Leszko
Grzybmar Matuszewscy
Tel: +48 61 44 33 404
Email: grzybmar@grzybmar.com.pl  
www.grzybmar.pl 

Publicatiedatum: