Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Akkoord nieuwe CO2-normen vrachtauto's

Nieuwe vrachtauto’s moeten in 2025 15% minder CO2 uitstoten dan in 2019. En in 2030 30% minder. Dat spraken de EU-landen, het Europarlement en de Europese Commissie af. TLN steunt deze strengere normen, die ervoor zorgen dat vrachtauto's zuiniger worden.
​De Europese Unie legt deze uitstootnormen op aan de vrachtautofabrikanten om bij te dragen aan de klimaatdoelen van Parijs. De normen gelden in eerste instantie voor vier categorieën vrachtauto’s, die samen 70% van alle zware vrachtauto’s vormen. In 2022 beslist de Europese Unie over de normen met ingang van 2030.​​

Stimulering zero emission vrachtauto’s
Naast de strengere uitstootnormen, komt er ook een systeem om fabrikanten te stimuleren vrachtwagens te bouwen zonder motoremissies (zero emission) of met weinig motoremissies (low emission). Vanaf 2025 moet 2% van de vrachtauto’s die de fabrikanten verkopen zero- en low-emission-voertuigen zijn.

Vrachtauto’s aanmerkelijk zuiniger
Strengere normen schrijven voor dat vrachtauto’s aanmerkelijk zuiniger moeten worden. TLN steunt deze maatregelen. Ze helpen transportbedrijven hun ambities voor een duurzame transportsectorwaar te maken. 

TLN ziet graag een halvering van de CO2-emissies van vrachtauto’s in 2030 en die CO2-normen zijn een belangrijk instrument om dat te bereiken. De transportsector heeft zero emission op termijn als stip op de horizon. Dat is technisch voorlopig nog niet mogelijk voor zwaardere vrachtauto’s die gebruikt worden voor langere afstanden. Tot die tijd is het dus belangrijk dat zulke vrachtauto’s zo zuinig mogelijk rijden en dat er CO2-arme duurzame brandstoffen gebruikt worden. 

Bron: TLN

Publicatiedatum: