Spanje: Vegalsa-Eroski koopt in bij 935 lokale leveranciers
Vegalsa-Eroski koopt zijn producten in bij 935 lokale leveranciers. In 2018 wees het bedrijf meer dan €346 miljoen toe aan inkopen bij leveranciers in Asturias Castilla y León en Galicia. Ten opzichte van 2017 is dat een toename van 6,2%. 40% van het assortiment van Vegalsa-Eroski is nu afkomstig van lokale leveranciers. Het bedrijf houdt goede relaties aan met een aantal lokale, in Galicië gevestigde merken, zoals Galician Veal PGI, Galician Potato en Galician Lacón. In 2018 voerde Vegalsa-Eroski meer promotie voor de leveranciers van Galicië. Hierdoor wil het bedrijf de kwaliteit en duurzaamheid van de producten verbeteren en een gezond voedingspatroon stimuleren onder zijn consumenten.
Bron: retailanalysis.igd.com
Afrika/Midden-Oosten: Majid Al Futtaim begint nieuw online platform
Majid Al Futtaim, dat de belangrijkste franchisenemer van het merk Carrefour is in het Midden-Oosten en Afrika, heeft een commercieel partnerschap opgezet met het in Los Angeles gevestigde IT-bedrijf I.AM+. Samen werken de twee bedrijven aan het Omega-platform, dat gebaseerd is op technologieën voor kunstmatige intelligentie. Naast Carrefour wordt het platform in het Midden-Oosten ook gebruikt voor het merk Vox Cinemas van Majid Al Futtaim. Het Omega-platform maakt gebruik van stemactivatie op basis van kunstmatige intelligentie. Het systeem is beschikbaar in het Engels en in het Arabisch. Consumenten kunnen met het systeem boodschappen online bestellen of plaatsen reserveren voor bioscopen. De technologie is in staat om op basis van verzamelde informatie van te voren in te spelen op de behoeftes van de consument. Ook stelt het systeem de consument in staat om over verschillende apparaten stemactivatie-technologie te gebruiken. Volgens Majid Al Futtaim moet de nieuwe technologie zorgen voor het verbeteren van de directe relaties met consumenten en klantenloyaliteit.
Bron: retailanalysis.igd.com
Australië: Coles wil kosten fors besparen
Coles Group Ltd, heeft over het afgelopen half jaar een daling in de winst gehad. Ook stijgen de kosten sneller dan de omzet. Door dit nieuws zijn de aandelen van Coles gezakt. Het bedrijf heeft aangegeven een nieuwe strategie nodig te hebben. Een jaar geleden splitste de retailgroep zich af van het moederbedrijf Wesfarmers. De resultaten van het afgelopen half jaar zijn de eerste die door Coles worden gemeld sinds de afsplitsing. Coles heeft op dit moment te maken met een moeilijke en trage supermarktsector, wat dan ook de reden is waarom Wesfarmers zich hieruit terugtrok. De kosten stegen sneller dan de winstmarges. Ook het marktaandeel nam af in met name New South Wales, dat het meest dichtbevolkte deel van Australië is. De netto winst daalde in de periode van zes maanden tot 30 december met 14% tot A$738 miljoen (€464,2 miljoen).
Bron: reuters.com
Egypte: Lulu Group opent voor 2020 8 hypermarkten
De in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde retailer Lulu Group heeft een overeenkomst gesloten met de overheid van Egypte voor het openen van vier nieuwe hypermarkten in het land. Eerder had de voorzitter van de raad van bestuur van Lulu, Yusuff Ali, in Caïro een ontmoeting met de Egyptische minister-president Mostafa Madbouly. Onder de nieuwe overeenkomst zullen voor 2020 in totaal acht nieuwe hypermarkten worden geopend. Lulu investeert hiervoor in de komende twee jaar in totaal AED 2 miljard (€479,5 miljoen).
Bron: emiratespr.com
VK: Waitrose & Partners gebruikt racewagen-technologie
Waitrose & Partners gaat gebruik maken van nieuwe strippen voor schappen, die eerder gebruikt werden bij racewagens. De zogeheten EcoBlade-strippen zorgen ervoor dat er kan worden bespaard op energieverbruik. Koelvakken van Waitrose worden voorzien van de strippen, die zijn vervaardigd van gerecycled polycarbonaat. Hierdoor raakt minder koude lucht van de koelvakken verloren. Deze zelfde strippen werden bij racewagens gebruikt om de luchtstroom efficiënter om de wagens te leiden, waardoor deze onder hogere snelheden bochten konden maken. De EcoBlades zorgen voor een energiebesparing van 25%. Op jaar basis is dat het equivalent van 1,6 miljard koppen thee. Ook worden de gangpaden door de manier waarop de luchtstrippen werken verwarmd. Terwijl de temperatuur in de koelvakken constant wordt gehouden, zal het niet nodig zijn om koelkastdeuren te installeren. De EcoBlades worden vanaf maart in winkels geïnstalleerd. Daarnaast zoekt Waitrose & Partners naar andere innovaties om het energieverbruik te verminderen.
Bron: waitrose.pressarea.com
Litouwen: Maxima zet nieuwe strategie in
Maxima gaat voor de komende zeven jaar een nieuwe strategie inzetten, waarbij vooral wordt gefocust op consumenten en werknemers. De gehele bedrijfsvoering is opgezet om aan de eisen van de klant tegemoet te komen. Hiervoor worden nieuwe kwaliteitsstandaarden gehanteerd en wordt er in 2019 mogelijk tot €50 miljoen geïnvesteerd. "Het is ons doel om voor elke dag de meest gewaardeerde keuze te worden. 2019 wordt daarom een jaar met nieuwe ervaringen voor Maxima-klanten. De veranderingen van vorig jaar hebben ons in staat gesteld om meer groei en innovatie in dit jaar plaats te laten vinden. Deze ontwikkelingen vinden plaats in combinatie met de verdere groei van onze onderneming in Centraal-Europa. We zijn hier van plan om een ambitieus investeringsprogramma uit te voeren, dat neerkomt op meer dan €600 miljoen. In Litouwen alleen al wordt dit jaar tot €50 miljoen geïnvesteerd om de winkelervaring te verbeteren, het winkelnetwerk meer uit te breiden richting woongebieden en om het assortiment te verbeteren. Naast de uitbreiding van ons aanbod worden ook de prijzen verlaagd. De meest cruciale onderdelen van deze plannen zijn efficiëntie, innovatie en duurzaamheid in alle lagen van onze bedrijfsvoering", aldus de voorzitter van de raad van bestuur, Andris Vilcmeiers.
Bron: maxima.lv
Spanje: Bon Preu breidt online uit
Na een testfase van enkele weken is Bon Preu klaar om zijn thuisbezorgdienst deze maand in te zetten in de regio Osona. De bezorgdienst is in eerste instantie beschikbaar in de stad Vic bij Barcelona en bij nabijgelegen dorpen als Calldetenes, Folgueroles, Gurb en Sant Julià de Vilatorta. Vervolgens wordt de bezorgdienst geleidelijk aan verder uitgebreid. De bezorgdienst is beschikbaar van maandag tot zaterdag, van zeven uur 's morgens tot tien uur 's avonds. Het minimum bestedingsbedrag is €35, terwijl de bezorgkosten afhankelijk zijn van de gekozen dag en het tijdslot dat wordt gebruikt. De bestelwagens waarmee de boodschappen worden geleverd hebben drie verschillende temperatuurvakken, zodat zowel diepgevroren als gekoelde en ongekoelde producten kunnen worden geleverd. Bon Preu gaat in het eerste kwartaal van 2019 ook afhaalpunten volgens het nieuwe concept "Iquodrive" opzetten in Barcelona en Tarragona.
Bron: retailanalysis.igd.com
Egypte: Thuisbezorg-app krijgt extra financiering van Algebra Ventures
GoodsMart, een Egyptische app voor het aanschaffen van huishoudelijke apparaten, heeft extra financiering verkregen van het grootste investeringsbedrijf van Egypte, Algebra Ventures. GoodsMart heeft voor een kleine revolutie in de Egyptische retailsector gezorgd door middel van geautomatiseerde thuisbezorging. GoodsMart maakt daarbij gebruik van een efficiënt bedrijfsmodel in combinatie met een solide app en een eigen betaalsysteem. Hierdoor heeft het bedrijf in rap tempo een schare aan trouwe klanten verkregen. Volgens GoodsMart-CEO Amr Fawzi komt het succes van zijn bedrijf door de focus op de klantenervaring. "De tevredenheid van de klant is ons doel," zegt Fawzi. "Iedereen in het team werkt eraan om de tevredenheid van de klant naar ongekend niveau te tillen. Dit is duidelijk te zien in het engagement met de klant op social media en in het feit dat na een jaar 70% van de klanten herhaaldelijk terugkomen."
Bron: startupmgzn.com
Consumenten willen meer huismerkproducten bij Amazon
Uit nieuw onderzoek blijkt dat consumenten graag meer huismerkproducten willen zien bij Amazon.com. Het marktonderzoeksbedrijf Investing.com ondervroeg zo'n 1.000 klanten van Amazon. Dit betrof zowel consumenten met ene Prime-lidmaatschap als consumenten die niet bij Prime zijn aangesloten. Het merendeel van de ondervraagde consumenten gaf aan geen problemen te hebben met de aanschaf van producten die onder het merk van Amazon zelf vallen. Een deel gaf aan dat ze graag zouden zien dat er meer huismerkproducten zouden komen, waaronder voor medicijnen (9,3%). 43% van de ondervraagde consumenten gaat niet langer nog naar winkelcentra en doet ongeveer vijf keer per maand inkopen bij fysieke winkels. Het bedrag dat gemiddeld bij Amazon wordt uitgegeven bedraagt $120,45 (€106,55). 55,5% denkt dat Amazon verantwoordelijk met persoonlijke informatie omgaat, terwijl dit bij Google slechts 37% is.
Bron: canadiangrocer.com
VS: Wegmans, Publix en Nugget in top 100 van Fortune
Wegmans Food Markets, Publix Super Markets en Nugget Market staan wederom in de top 100 van beste bedrijven voor werknemers van Fortune. Fortune stelt de lijst samen in samenwerking met internationale HR-consultancybedrijf Great Place to Work. De lijst is opgesteld aan de hand van informatie van meer dan 4,3 miljoen werknemers, die in verschillende categorieën hun werkplek hebben beoordeeld. Deze categorieën zijn onder andere eerlijkheid, collegialiteit, vertrouwen in de directie en innovatie. Wegmans stond op de derde plek in de ranglijst, wat een plek lager is dan vorig jaar. Volgens 94% van de ondervraagde werknemers is Wegmans een goede plek om te werken. Waar in 2018 Publix nog op de 47ste plek stond, is deze supermarktketen omhoog geschoten naar de twaalfde positie. 89% van de ondervraagde werknemers is positief over Publix. Publix stond tevens op de eerste plaats van de beste zeven grote bedrijven vn 2019. Deze lijst werd tegelijkertijd met de top 100 voor beste werkplekken gepubliceerd en beslaat bedrijven met meer dan 100.000 werknemers. Publix was de enige retailer die in de top 7 werd vermeld. Het in Californië gevestigde Nugget market stond op de 81ste positie. Vorig jaar stond het bedrijf nog op de 70ste plek. Volgens 87% van de werknemers is dit een goed bedrijf om voor te werken.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Farmstead gebruikt duurzame zakken voor thuisbezorging
De online supermarkt Farmstead gaat gebruik maken van biologisch afbreekbare tassen. Gezien het bedrijf bedoeld was om voedselverspilling tegen te gaan, is ook het tegengaan van plastic afval een belangrijk punt voor Farmstead. De biologisch afbreekbare tassen zijn afkomstig van het bedrijf BioBag en worden gebruikt om bestellingen aan huis af te leveren. Volgens Farmstead werd ook door consumenten om deze oplossing gevraagd.
Bron: winsightgrocerybusiness.com