Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzaamheidseisen zal omschakeling naar reefercontainers versnellen

Tholen - Waar de containermarkt de afgelopen vijf jaar een gemiddelde jaarlijkse groei van twee procent noteerde, groeide de reefermarkt met vijf tot zes procent. Ook voor dit jaar zien de verwachtingen voor de reefers er goed uit. Benjamin Vicuna, CA operations manager van Maersk Container Industries (MCI), vertelt over de ontwikkelingen in de Controlled Atmosphere (CA) containers.

Benjamin Vicuna, CA operations manager van Maersk Container Industries (MCI).

De groei in de reefercategorie is te danken aan nieuwe handelsstromen. Twintig jaar geleden werden blauwe bessen niet over de wereldzeeën verscheept, schetst Benjamin. “Dat zelfde geldt voor de Chileense kersen die voor het Chinese Nieuwjaar verscheept worden. De internationale markt groeit enorm.” In het kielzog van de wereldwijd groeiende vraag naar onder andere fruit stijgt ook de vraag naar reefers. Ook vanuit landen die traditioneel exporteerden per vrachtwagen, zoals Spanje en Mexico, stijgt de vraag nu ook deze landen de export naar Azië oppakken.

Groeiende markt reefercontainers
MCI is onderdeel van Maersks Manufactering segment en bouwt de reefer containers. Deze containers worden grotendeels ook geleverd aan andere rederijen. “Als bouwer van deze containers hebben we goed zicht op de uitdagingen waar onze klanten voor staan,” vertelt Benjamin. “Wij voorzien een stabiele groei in de koelcontainers en de overgang van bulk naar containers.” Dit wordt ondersteund door de bredere ontwikkelingen in de markt. De gemiddelde leeftijd van de reeferschepen staat op 28 jaar en nieuwe conventionele reefers worden vrijwel niet meer te water gelaten. De gemiddelde groeicijfers van vijf tot zes procent over de afgelopen vijf jaar zetten een dikke streep onder die verwachting.

De technologie ondersteunt deze groeiende vraag. De Controlled Atmosphere (CA) is een gespecialiseerde techniek om de atmosfeer in de containers te controleren tijdens het transport. “Het wordt steeds belangrijker om te zien wat er met het product gebeurt,” legt Benjamin uit. “Er is een toenemende vraag naar producten als blauwe bessen en avocado’s die extra zorg nodig hebben om met een goede houdbaarheid op de bestemming aan te komen. Wij bij MCI leveren het materieel en de kennis om onder deze specifieke condities te leveren voor het fruit.”

Data steeds belangrijker
Naast de alarmfunctie van de sensoren wordt er ook een schat aan informatie verzameld. “Er wordt heel veel informatie verzameld, maar er wordt nog niet zoveel mee gedaan. De volgende stap is om deze data te kruisen en er lessen uit te trekken om de kwaliteit van de producten te verbeteren,” vertelt Benjamin. Steeds meer handelaren zien het voordeel van deze data. MCI betreedt later dit jaar deze markt met een product genaamd Sekstant Global Guidance. Sekstant biedt een reeks diensten gebaseerd op operationele data die draadloos verzonden wordt. Rederijen kunnen de techniek gebruiken om iets vergelijkbaars als het Remote Container Management (RCM), het product zoals Maersk dat aan klanten aanbiedt, bouwen. De data zal niet alleen de operators helpen, maar helpt MCI in de verdere ontwikkeling van de producten.

Energiebesparing stimuleert reefermarkt
Duurzaamheid is een thema dat ook in de scheepvaart op de agenda staat. Benjamin ziet daar ook een taak voor MCI: “Wij kunnen helpen het energieverbruik te verminderen door bijvoorbeeld de koelmotoren zuiniger te maken. Het Star Cool concept is gebaseerd op een optimaal energieverbruik van de compressor om het fruit te koelen.” Voor de rederijen zal er in de komende jaren meer veranderen. “Een van de belangrijkste redenen dat het bulksegment kon blijven bestaan is de lage bunkerprijzen van de afgelopen jaren,” weet Benjamin. “Met de stijgende brandstofkosten en de IMO zwavel regels die vanaf 2020 in gaan, wordt een versnelling van de omschakeling verwacht.”

Rederijen hebben verschillende opties om aan de nieuwe regels te voldoen, variërend van overstappen op natuurlijke brandstoffen als LNG of het inzetten van scrubbers (luchtzuiveringsinstallatie). Welke route de rederijen ook kiezen, de kosten zullen omhoog gaan. Ook de kosten voor het opwekken van elektriciteit om de reefers aan boord van energie te voorzien, zullen stijgen. Benjamin rekent voor: een reële stijging van 45% in de brandstofkosten zal de prijs per kWh voor de reeferactiviteiten laten dalen tot 0,16 dollar. “De meest recente reefertechnieken kunnen rederijen helpen om de kosten te absorberen. Bijvoorbeeld door de StarConomy in te zetten, een temperatuurcontrolesoftware, die zowel de compressor als de ventilatorsnelheid controleert. Dergelijke technologie is niet alleen goed voor de economie, maar ook voor het milieu doordat de ecologische voetafdruk tegelijkertijd verkleind wordt.”

Voor meer informatie:
Maersk Container Industry

Janina von Spalding
T: +453 363 19 79
E: janina.vonspalding@maersk.com
W: www.mcicontainers.com