Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Overname Mann Packing Company pakt positief uit

Fresh Del Monte duikelt in rode cijfers

Tholen – Fresh Del Monte heeft de boeken over 2018 gesloten met wisselende resultaten voor de verschillende segmenten. In de bananenmarkt zag het bedrijf de omzet en het volume dalen, daar stond tegenover dat er meer avocado’s verkocht werden, al viel daarvoor de prijs tegen. Ook de overname van het Amerikaanse Mann Packing Company werkt op verschillende manieren positief door in de cijfers. Toch moest er een rood bedrag van 21,9 miljoen euro bij de post nettoverlies genoteerd worden.

De omzet kwam uit op 4,5 miljard dollar. Dat was een stijging van 10% ten opzichte van de omzet een jaar eerder. Ook in het laatste kwartaal van het boekjaar werd een hogere omzet geboekt van 1 miljard dollar (Q4 2017: 953,7 mln dollar). De stijging in omzet is te danken aan een stijgende lijn in de verkoop van de segmenten ‘other fresh’ en ‘prepared food’. Ook de recente overname van Mann Packing Company droeg bij aan de stijging. In het bananensegment viel de verkoop tegen.

“We noteren hogere verkopen in Noord-Amerika dankzij de overname van Mann PAcking Company in 2018,” vertelt Mohammad Abu-Ghazaleh, Chairman en CEO. “Deze strategische overname versnelde onze inspanningen om onze aanwezigheid in de markt diverser te maken.” Volgens de CEO verloopt de integratie van dit nieuwe bedrijf voorspoedig. De Noord-Amerikaanse markt was uitdagend, onder andere door vertragingen in de havens, een strenge winter en tekorten aan vrachtwagens in de VS. Daarnaast vielen de operationele kosten hoger uit.

De brutowinst komt uit op 279,8 miljoen dollar (2017: 331,6 mln dollar). De daling is het gevolg van hogere kosten voor het fruit en de distributie in alle segmenten binnen Fresh Del Monte. Voor de bananen daalde de verkoop, maar die krimp werd gedeeltelijk gecompenseerd door een gunstige wisselkoers. Het operationele inkomen staat op 38,6 miljoen dollar (2017: 152,7 mln dollar). Onder de streep noteert het bedrijf een verlies van 21,9 miljoen dollar. Een jaar eerder werden de boeken gesloten met 120,8 miljoen dollar in de groene cijfers. Deze cijfers reflecteren het lagere operationele inkomen in combinatie met een hogere rente en hogere kosten.

 

Other Fresh

De netto-omzet in dit segment komt uit op 2,4 miljard dollar tegen 2 miljard dollar een jaar eerder. De stijging is te danken aan de hogere verkopen van versgesneden fruit en groenten en een stijging in de verkopen en de verkoopprijs van de groentenproducten als gevolg van de overname van Mann Packing Company. Daarnaast steeg ook de omzet van de avocadolijn. Het volume was 17% hoger, wat een brutowinst van 180,2 miljoen dollar opleverde. Een jaar eerder werd 179,2 miljoen dollar in rode cijfers genoteerd.

De omzet voor Gold ananas daalde met 1% naar 487,9 miljoen dollar. Het volume steeg met 2%, terwijl de prijs 3% lager uitkwam.  Voor bewerkt fruit wordt een omzetgroei van 3% genoteerd naar 510,6 miljoen dollar. Het volume steeg met 2% en de prijzen lagen 1% hoger. Bewerkte groenten brachten 433,2 miljoen dollar op. het verkochte volume verviervoudigde. De prijzen stonden wel onder druk en vielen 21% lager uit. Tegelijkertijd daalde de eenheidsprijs met 23%.

Avocado’s noteren een omzet van 329,2 miljoen dollar (+5%), wat te danken was aan een groter volume (+33%). De prijs lag gemiddeld 21% lager.

Voor het niet tropisch fruit wordt een omzetdaling van 6% geïncasseerd. De omzet komt uit op 221,5 miljoen dollar. Het volume daalde 8%, terwijl de prijs met 2% steeg. De groenten noteren een stevige groei. Er werd vier keer zoveel volume verkocht, wat de omzet deed stijgen tot 140,1 miljoen dollar.

 

Bananas

Lagere verkoopcijfers in het Midden-Oosten en Europa resulteert in een omzetdaling naar 1,7 miljard dollar (2017: 1,8 mld dollar). Het volume daalde met 7%. Die daling in verkopen ging gepaard met een lagere verkoopprijs in Europa. In het Midden-Oosten en Noord-Amerika werden hogere prijzen genoteerd. Wereldwijd steeg de prijs met 0,45 dollar (3%) naar 14,50 dollar per doos. Een jaar eerder lag de gemiddelde prijs op 14,05 dollar per doos.

 

Prepared Food

Het segment Prepared Food tekent voor een lichte omzetgroei van 313,6 miljoen dollar in 2017 naar 347,8 miljoen dollar vorig jaar. Dat is voornamelijk te danken aan een groter verkocht volume en een hogere verkoopprijs in de groentenlijn. Ook de overname van Mann Packing Company weegt mee in de groei. Die stijgende lijn werd getemperd door de resultaten in de bewerkte ananas.

“Nu we 2019 beginnen, blijven we ons focussen op de implementatie van onze strategie en zetten we stevig in op de transformatie van ons bedrijf om aan de wensen van de klanten te voldoen,” aldus  Mohammad Abu-Ghazaleh.

 

Klik hier om de resultaten te bekijken