Tholen - Volop beweging in de beprijzing van AGF in supermarkten. Nadat Plus een prijsoffensief is gestart in hardlopers bij groenten en fruit, haalt Albert Heijn juist een groot aantal groenten weg uit het 'goedkope' segment.
Albert Heijn startte maandag met een nieuwe manier om goedkope producten uit te lichten. Ruim duizend artikelen hebben een blauw duimpje met ‘prijsfavoriet’ gekregen, wat het rode duimpje ‘goedkoopje’ vervangt. "Opvallend is dat er 148 producten die vorige week nog het label Goedkoopje mochten dragen, nu geen Prijsfavoriet zijn geworden", analyseert Alwin van der Velden van Superscanner die de prijsbewegingen op de voet volgt. "De daling in het aantal producten is dan ook ruim 10% sinds afgelopen vrijdag. Wellicht wordt er nog doorgeselecteerd in het assortiment."
Van die 148 producten zijn er 38 AGF producten en 4 maaltijdpakketten die niet meer in de categorie prijsfavoriet vallen, het gaat hierbij om ondermeer om hardlopers komkommer, witlof, prei, gesneden ijsbergsla, rucola, champignons, druiven, handsinaasappelen, blauwe bessen, avocado. Een aantal van deze producten worden als voordeelpakken gepositioneerd.
Concurrent Plus introduceerde de ‘laagblijvers’ in de winkels met een paars logo voor dit soort producten. Hardloper bananen stijgt ondertussen in prijs bij Jumbo. Steeg de prijs na 1 januari bij Jumbo van 0.99 naar 1,05 per kilo, inmiddels ligt de prijs op 1,15 euro. "Deze supermarkt acteert stijdig ten opzichte van haar marketing verhaal naar de markt", aldus Maarten Colijn, van Professional Capital.
Bron: Maarten Colijn, Professional Capital