Hoe Lidl de Britse markt voor zich won

Budgetketen Lidl en haar eveneens uit Duitsland afkomstige  concurrent Aldi mogen dan nu een sterke groei doormaken in het Verenigd Koninkrijk maar dat is niet altijd zo geweest. In de beginjaren waren beide discounters nog maar kleine spelers. 

Ronny Gottschlich, voormalig directeur van Lidl in het Verenigd Koninkrijk: "De keten werd vooral gezien als een winkel voor de armen. Het Duitse discountmodel werd genegeerd en mensen dachten dat je er niet terecht kon voor je wekelijkse boodschappen."

Tijdens de economische crisis in 2009 begon hier echter verandering in te komen. Mensen zochten naar manieren om geld te besparen maar dat was niet de enige reden waarom ze hun inkopen bij Lidl deden. Wij maakten de winkels aantrekkelijker voor de Britten in plaats van koste wat kost vast te houden aan het Duitse model."

Vandaag de dag heeft Lidl meer dan 700 winkels in het Verenigd Koninkrijk en opent de keten gemiddeld eens per week een nieuw filiaal. De discounter is van plan om de komende twee jaar nog eens €1,6 miljard te investeren.

De uit Duitsland afkomstige Gottschlich leidde de Britse tak van het bedrijf tussen 2010 en 2016 waarna hij een eigen adviesbureau begon. Eén van zijn belangrijkste doelstellingen was het introduceren van meer Britse producten. "In 2010 werd slechts 35% van de producten in het Verenigd Koninkrijk ingekocht maar in 2016 was dit percentage gegroeid naar ongeveer 65%." 

Bbc.com bericht dat zowel Lidl als Aldi volgens het Kantar Worldpanel  hun marktaandeel de laatste jaren fors hebben zien groeien. Lidl heeft momenteel een aandeel van 5,3% in de Britse kruideniersmarkt en dat van Aldi is goed voor 7,5%. 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven