Het belang van merken in de Chinese fruitsector

De jaarlijkse fruitimport van China staat de laatste drie jaar op rond de 4 miljoen ton. De gemiddelde waarde van dit jaarlijkse volume zit rond de US$5,5 miljard (€4,9 miljard). Dit volume vanuit import is echter slechts 3% tot 5% van het totale aanbod aan fruit op de Chinese markt. Er is nog steeds veel potentieel voor de import van fruit voor de Chinese markt en dan met name voor het hogere marktsegment.

Volgens Li Liang van de Joy Wing Mau Group zijn er verschillende redenen voor deze situatie. "Ten eerste neemt het besteedbaar inkomen van Chinese consumenten steeds meer toe. Ze worden zich bovendien steeds beter bewust van gezonde voeding. Ten tweede heeft China voordeel bij goede handelsrelaties met verschillende landen. Hierdoor staan de deuren wagenwijd open voor de import van verschillende fruitsoorten. De wereldeconomie heeft uiteraard door verschillende factoren te maken gehad met schommelingen in de markt. Op de korte termijn heeft dit mogelijk ook gevolgen voor China, maar ik denk dat er geen sprake gaat zijn van langdurige en structurele veranderingen," zegt Li Liang.

Promotie voor blauwe bessen van Joy Wing Mau

"De twee grootste factoren die invloed hebben in de fruitsector zijn prijzen en het merk. Doordat de levensstandaard in China zich voortdurend verbetert, zijn sommige fruitsoorten die ooit als exclusief voor het hogere marktsegment golden nu gemeengoed geworden. Goede voorbeelden hier van zijn Red Globe-druiven of Royal Gala-appelen. Andere fruitsoorten zijn daarentegen nog nieuw op de markt. Deze nieuwe soorten trekken de aandacht van consumenten en bevinden zich in het luxe-segment voor duur fruit van hoge kwaliteit. Dit geldt bijvoorbeeld voor Chinese groene Shine Muscat-druiven, geïmporteerde Muscat-druiven en Rockit-appelen."

"Daarnaast zijn in de laatste jaren merken een van de belangrijkste manieren geworden waarop consumenten verschillende fruitsoorten kunnen herkennen. Verschillende grote bedrijven hebben op die ontwikkeling aangehaakt en zijn meer werk gaan maken van eigen merken binnen de fruitsector. Zespri is bijvoorbeeld nu voor veel consumenten de eerste keus geworden wat betreft kiwi's. Envy heeft naam gemaakt als merk voor appelen van hoge kwaliteit. Joyvio heeft iets vergelijkbaars bereikt met betrekking tot blauwe bessen. Het is zodoende binnen de verschillende lagen van de Chinese fruitsector erg belangrijk geworden om een uniek merk te vestigen en hiervoor effectieve promotiecampagnes uit te voeren. Joy Wing Mau heeft vele jaren gestoken in het opzetten van een merkstructuur en in de promotie van dat merk. We hebben hierdoor geweldige resultaten bereikt binnen de hedendaagse fruitmarkt."

"Een uitdrukking die de Chinese economie treffend omschrijft is dat de Chinese economie geen kleine vijver is, maar een oceaan. Hoewel de Chinese fruithandel de gevolgen gevoeld heeft van de handelsoorlog tussen China en de VS van de afgelopen jaren, is de totale fruitconsumptie in China hetzelfde gebleven. Consumenten vragen nog steeds naar fruit van hoge kwaliteit. Dit geldt met name voor consumenten in de middenklasse, die steeds meer in omvang toeneemt. Mensen stellen hogere eisen aan gezonde levensmiddelen. We zijn daarom erg optimistisch over de toekomst van de import- en exportsector voor fruit in China. Joy Wing Mau Group zal verder hard blijven werken aan de integratie van fruitteeltgebieden van over de hele wereld en de enorme retailmarkt in China. We leveren fruit van hoge kwaliteit van over de hele wereld en promoten tegelijkertijd Chinees fruit in het buitenland."

Li Liang
Joy Wing Mau Group
Tel:+86 755-25928988 
Email:service@joywingmau.com 
www.jwmasia.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven