Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bio is een manier van denken, een levensstijl. Het is de toekomst voor onze kinderen."

De markt voor bio-appelen ontwikkelt zich nog steeds, maar voor Poolse bio-exporteurs verloopt niet alles even gladjes. Hoewel een aantal nieuwe markten open gaan, zijn andere nog steeds erg riskant. Bio-telers moeten volgens Anna Gabler van AgroQueens meer samenwerken. 

Gabler: "Dit is het eerste jaar dat de meeste telers door een crisis getroffen zullen worden. Gelukkig was onze afzet hetzelfde als vorig seizoen, maar dat komt alleen maar vanwege de goede kwaliteit, service en stabiele relaties met onze klanten. Elke Poolse teler, die zich niet ontwikkelt en geen eersteklas appelen en ras teelt, zal achter gaan lopen. Rassen als Ligo en Gloster worden nog geteeld, maar die worden helemaal niet geƫxporteerd. Er is simpelweg geen vraag naar. Die appelen zijn bestemd voor bewerking."

Gabler kijkt altijd uit naar nieuwe, interessante markten. Onlangs werd Egypte genoemd. "Een veelbelovende markt, maar voor AgroQueens is deze markt niet de oplossing als je de risico's tegen de mogelijke voordelen afzet. Het heeft geen zin daarnaartoe te exporteren. Afrikanen lijken slimmer dan wij, want zij kopen direct bij de telers, waardoor de prijzen laag kunnen blijven. Wij zien de prijzen graag een beetje stijgen."

"Poolse telers zijn niet loyaal aan een groep. Ze willen onafhankelijk zijn en verpesten de markt. Helaas... De vereniging van Poolse appeltelers is groot, maar er is geen gemeenschappelijk taal en geen strategie. Er moet een bezem door de sector. Aan de andere kant is het een verbetering dat de jongere generatie de trend volgt om eersteklas producten te telen. We zijn goed in produceren. Maar telers moeten zich concentreren op de teelt, verpakkers op goede sortering en wij als exporteurs zullen de afzet plannen!"

AgroQueens ziet veel potentieel voor groei binnen de bio-appelsector. "We ontwikkelen onze afzet van bio-appelen steeds verder. We zijn op zoek naar nieuwe markten. Mensen moeten vertrouwen krijgen in de Poolse bio-teelt. We willen ook de binnenlandse markt veroveren. Volgend jaar zouden de Polen Poolse bio-appelen moeten eten. Bio is een manier van denken, een bepaalde levensstijl. Het baart me een beetje zorgen om te zien dat mensen alleen kijken naar de opbrengst en winst en dat ze niet vooruit denken. Bioteelt betekent de toekomst voor onze kinderen."

AgroQueens loopt met het idee om naast bio-appelen andere bio-producten te gaan verkopen. "We kijken naar zachtfruit en groenten als paprika's, tomaten, bloemkool en broccoli. Alles bio natuurlijk."

AgroQueens kan terugkijken op drie jaar in het vak. Gabler: "De jaaropbrengsten zijn drie keer zoveel als toen we begonnen. We zitten op de juiste koers. Fruit Logistica was geweldig. Ik wil graag onze bezoekers en klanten bedanken en mijn geweldige personeel die er een onvergetelijk evenement van hebben gemaakt."

Voor meer informatie:
Anna Gabler
AgroQueens
Tel: +48 502 842 132
Email: anna.gabler@agroqueens.com  
www.agroqueens.com/en/ 

Publicatiedatum: