Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wendy Bangels, BP FruitCraft

“We willen de schakel tussen de telers en de handel zijn”

Tholen – In één van de meest moeilijke hardfruitseizoenen hebben Wendy Bangels en Tim Pittevils na 25 jaar werkervaring besloten om een eigen bedrijf op te richten. “We hebben BP FruitCraft vorig jaar augustus opgericht en hebben ons gefocust op hardfruit en aardbeien. “Het was niet het meest makkelijke seizoen om te beginnen, maar na een moeilijk jaar kan de situatie alleen maar verbeteren”, vertelt Wendy Bangels van BP FruitCraft. “Onze sterkte is het samenbrengen van telers en handelaren in binnen en buitenland en op een transparante manier product en de vraag op elkaar af te stemmen.


Wendy Bangels, Natalia Perevertaylo en Tim Pittevils

Afzetmarkt
Het bedrijf exporteert appelen, peren en aardbeien voornamelijk naar Engeland, Spanje, Frankrijk, Scandinavië en in mindere maten naar Oost-Europa. “We hebben besloten om dit jaar niks naar verre bestemmingen te sturen. Door de droge en warme zomer is de kwaliteit van het hardfruit wat wisselvallig en we wilden het risico niet lopen om mindere kwaliteit producten naar klanten te sturen. Maar we sluiten voor volgend seizoen verre bestemmingen niet uit als afzetmarkt”, aldus Wendy.

Schakel tussen teler en handel
“We zijn geen traditioneel handelsbedrijf, we zien onszelf meer als een schakel tussen de fruitteler en de handel. In de markt zijn steeds meer fruittelers die groeien en zoeken naar een commerciële link. Zoals de bedrijfsnaam ook zegt willen we partnerships creëren tussen telers en de handel. We proberen met jaarprijzen te werken en zoveel mogelijk volumes en maten op contractprijzen te verkopen. Daarnaast willen we ook met verpakkingen een meerwaarde bieden aan onze partners”, vervolgt Wendy.

Dagvers product
Om de kosten te drukken zal BP FruitCraft zelf geen frigo’s en laadkaaien en infrastructuur bouwen, maar gebruik maken van de bestaande faciliteiten bij hun telers. “De handel laat extra kosten niet toe en op deze manier kunnen we een paar centjes uitsparen die we aan de telers kunnen geven”, zegt Wendy. “Na zes maanden operationeel te zijn geweest hebben we al veel positieve reacties ontvangen vanuit de teler en de handel. Door onze manier van werken kunnen we snel handelen in deze moeilijke markt wat het verschil kan maken tussen verkopen of niet verkopen. Naast het commerciële gedeelte begeleiden we de telers ook bij de nodige certificering.

“Doordat ikzelf ook fruitteler ben hebben we niet alleen feeling met de handel, maar ook met de teler. Hierdoor proberen we alles wat onze telers aanbieden te vermarkten. Voor kwaliteit zal er altijd een toekomst zijn . Onder andere in Doyenné du Comice, Conference, Red Prince, Fuji en Golden Delicious handelen we veel. Daarnaast bestaat ook zeker de mogelijk dat we in de toekomst ons assortiment uitbreiden met producten waar vraag naar is”, besluit Wendy

Voor meer informatie:
Wendy Bangels
Tim Pittevils
BP FruitCraft
Heerstraat 16A
3470 Kortenaken
W: +32(0)470 95 10 32
T: +32 (0) 470 95 79 05
wendy@bpfruitcraft.com
tim@bpfruitcraft.com  
www.bpfruitcraft.com