"Bananentrossen presenteren zoals ze aan de boom hangen"

Bij het transport van verse AGF is het nodig om ook de personeelskosten voor het verpakken, snijden of verwerken van het fruit mee te rekenen. In de praktijk komt het erop neer dat een product vele mensenhanden passeert en hierdoor kan de kwaliteit ervan achteruitgaan. De standaard van BanaNatural is dan ook niet alleen bedoeld om kosten te verlagen maar ook om de kwaliteit van de bananen tijdens de verwerking op peil te houden. 

Wat de BanaNatural-standaard zo uniek maakt, is dat hij niet alleen ontworpen is om trossen bananen te vervoeren maar ook om ze uit te stallen in supermarkten. De bananentrossen worden zo op dezelfde  manier gepresenteerd als dat ze aan de bomen hangen en dit zal ze een stuk aantrekkelijker maken voor de klanten dan wanneer ze  gewoon in het schap liggen. Volgens Marilena Papadaki, business development manager van BanaNatural, werd de standaard in eerste instantie ontwikkeld om de bananen zonder beschadigingen van de teler naar de supermarkt te vervoeren maar ook om kosten te besparen. 

“Mijn vaders familie teelt al lang bananen. Mijn grootouders zijn ermee begonnen en mijn vader heeft al ruim 30 jaar ervaring in de bananensector. Hierdoor weet hij tegen welke problemen bananenhandelaren aanlopen. Gezien zijn achtergrond als natuurkundige bracht dit hem op het idee om een innovatieve methode te bedenken voor het verwerken en vervoeren van bananen. Voor de standaard in Griekse supermarkten werd geïntroduceerd, was er een probleem met de prijs van Griekse bananen. De prijs van binnenlandse bananen was erg laag waardoor de bananenteelt steeds minder rendabel werd voor telers. Het vervoeren van bananen met deze standaard heeft de kosten verlaagd waardoor telers hogere inkomsten hebben."

Voordat de standaard op de markt gebracht kon worden, moest het bedrijf hem uittesten bij retailers. Volgens Papadaki werd er gestart met één supermarkt: "Mijn vader vroeg eerst aan de eigenaar van een lokale supermarktketen in Kreta om de bananenstandaard in één van zijn filialen te plaatsen. De retailer kwam er al gauw achter dat deze manier van bananen verkopen hem een hogere omzet opleverde omdat er geen product verspild werd. Binnen korte tijd voorzag hij al zijn winkels van standaards met Griekse bananen." Papadaki vervolgt: "Normaal gesproken pakken klanten de bananen vast en knijpen ze erin voor ze besluiten welke ze kopen. De andere leggen ze terug en deze hebben dan vaak last van kneuzingen. Dankzij onze standaard is dit probleem verleden tijd omdat de supermarktmedewerker eenvoudig de bananen voor de klant van boven af aan afsnijdt en zo naar beneden werkt. Het meest verrassende was dat de klanten zelfs bereid waren om meer voor de bananen te betalen. Het fruit ziet er simpelweg natuurlijker uit en dankzij de standaard behouden de bananen hun natuurlijke sappen omdat ze nog aan de stam vastzitten. Dit voegt waarde toe aan het product."

Het team van BanaNatural werkt voortdurend aan verbetering van haar product: "We zijn begonnen met standaards van hout,  vervolgens van plastic en later zelfs van aluminium. Na veel vallen en opstaan hebben we besloten om de standaard uit gegalvaniseerd staal te vervaardigen, dat heel sterk is en er geweldig uitziet. Het maakt het bovendien mogelijk het product tegen een aanvaardbare prijs te maken. In Griekenland bedragen de productiekosten van een standaard €15 en het product heeft een levensduur van 20 jaar."

BanaNatural was aanwezig op Fruit Logistica waar het volgens Papdaki veel lovende reacties kreeg: "Een paar weken voor de vakbeurs werden we al gebeld door mensen die een afspraak wilden maken. Zelfs grote bananenbedrijven leken erg geïnteresseerd te zijn in ons product en wilden ons graag ontmoeten. Mensen zeiden ons dat ze ons product het meest innovatieve idee van de hele vakbeurs vonden en vroegen mij dan ook waarom ik ons product niet in had gezonden voor de Innovation Award. Dit had ik echter wel gedaan maar we behoorden simpelweg niet tot de genomineerden. Toen ik dit aan onze bezoekers vertelde waren ze erg verbaasd dat we niet genomineerd waren voor de award. We voelden ons wel erg gevleid door al deze reacties en zijn blij dat mensen de mogelijkheden van ons product zien."

Papadaki is van mening dat de BanaNatural-standaard de gehele bananentoeleveringsketen veel te bieden heeft: "Hij voegt waarde toe aan het product en we hebben grote plannen voor 2019. Momenteel leggen we contact met grote bananen producerende landen met als doel onze standaards aan hen te leveren. We hopen dit jaar de samenwerking met een aantal van hen aan te kunnen gaan. Er staan ons spannende tijden wachten!"

 

Voor meer informatie:
Marilena Papadaki
BanaNatural
Tel: +44 77 62 232 707
Email: info@bananatural.com  
www.bananatural.com 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven