Franse E.Leclerc boekt 1,5% meer omzet

Australië: Coles maakt meer werk van backend IT
Coles Group heeft nieuwe software geïmplementeerd voor de backend van het bedrijf, zoals bij de functies voor HR, betalingen aan leveranciers en de aanschaf van nieuwe producten. Het doel van de nieuwe software is dat hierdoor werknemers meer tijd krijgen voor het leveren van klantenservice. Ook moet de software ervoor zorgen dat de backend-processen consistenter worden uitgevoerd. De nieuwe software is afkomstig van het IT-bedrijf SAP. Drie maanden geleden werd Coles afgesplitst van het voormalig moederbedrijf Wesfarmers.
Bron: insideretail.com.au

Schotse retailomzet herstelt zich na slechte december
De Schotse retailomzet is in de afgelopen maand weer toegenomen, nadat in december slechte resultaten werden geboekt. Dit blijkt uit statistieken die zijn vrijgegeven door het Scottish Retail Consortium en KPMG. De omzet steeg in de periode van 20 december tot 26 januari jaar op jaar met 2,2%. Dit is de sterkste toename sinds juni, waarin wegens het warme weer sprake was van een omzettoename van 2,7%. De grootste omzettoename was in januari te zien in het segment voor levensmiddelen, dat met 4,9% toenam. Deze toename wordt met name toegeschreven aan de feestdagen van deze maand.
Bron: bbc.com

Frankrijk: E.Leclerc heeft 1,5% meer jaaromzet
De Franse keten E.Leclerc had in 2018 een toename in jaaromzet van 1,5% tot €37,75 miljard. Volgens E.Leclerc kwam de sterkere omzet met name door de online kanalen, die goed waren voor 59,2% van de totale omzetgroei. In 2017 was 30% van de omzet groei van het online segment afkomstig. Dit laat zien hoe succesvol de strategie van E.Leclerc in de afgelopen drie jaar is geweest, aldus de retailer zelf. De omzet bij de Drive-keten steeg met 6,9%. Ook werd 4,2% meer omzet verkregen bij gespecialiseerde winkelconcepten van de retailer, zoals bij drogisterijen, dierenwinkels en autocentra. E.Leclerc heeft geprobeerd om de omzet van zijn biologische aanbod te verbeteren. Het biologische segment heeft nu een aandeel in de ozmet van 4,2%, terwijl dit in 2017 nog op 3,5% stond. Het eigen merk Marque Repère had 1,2% meer omzet en heeft nu een aandeel van 19,7% in het totale segment van de omzet met betrekking tot huismerken.
Bron: esmmagazine.com

VK: Co-op begint met franchise-winkels
Het Britse Co-op heeft plannen bekend gemaakt voor het openen van franchise-winkels. Het is voor het eerst in de 175 jaar dat Co-op actief is dat er met een franchise-model wordt gewerkt. Onder het franchise-model wordt volgens Co-op een significant aantal winkels onder het Co-op merk geopend. Het merk wordt in een licentie verstrekt aan onafhankelijke supermarkten. De plan is onderdeel van een groter programma, waarmee dit jaar zo'n 100 winkels moeten worden geopend. Onafhankelijke winkels die zich kunnen vinden in de principes van Co-op kunnen aanspraak maken op een licentie, waarmee ze bovendien toegang kunnen krijgen tot het assortiment van Co-op. Co-op producten zijn door de overname van Nisa nu beschikbaar in zo'n 4.000 Britse winkels..
Bron: retailgazette.co.uk

Vergelijkende winkelomzet van Mexicaanse supermarkten neem toe 
De Mexicaanse branchevereniging voor retailers, ANTAD, heeft aangegeven dat in januari de vergelijkende winkelomzet jaar op jaar met 2,5% is toegenomen. De vergelijkende winkelomzet geeft de omzet weer van winkels die minstens een jaar lang in bedrijf zijn. De totale omzet inclusief net geopende winkels is in januari met 6,4% toegenomen. Bij ANTAD zijn onder andere de grote ketens Soriana en Chedraui aangesloten. De grootste supermarktketen van Mexico, Wal Mart de Mexico (Walmex), heeft zich in januari van ANTAD afgescheiden. Het is niet helemaal duidelijk of de cijfers van januari van ANTAD nog inclusief de resultaten van Walmex zijn.
Bron: reuters.com

VS: Meer online omzet voor onafhankelijke supermarkten via Mercato.com
Uit recente statistieken van de online marktplaats Mercato.com blijkt dat het platform onafhankelijke supermarkten helpt met het genereren van meer online omzet. Mercato.com is specifiek bedoeld voor online retail en thuisbezorging voor kleine en onafhankelijke supermarktketens. Sommige bedrijven die op Mercato.com zijn aangesloten hebben hun online omzet jaar op jaar verdrievoudigd. Mercato analyseerde de jaaromzet en de omzet van het vierde kwartaal van 2018. Daarbij werden toenames in omzet gezien, die uiteenliepen van 45% tot 400%. Tijdens de feestdagen was er vaak sprake van een piek in omzet, ondanks dat er sprake is van felle concurrentie van grote nationale ketens en online retailers en thuisbezorgers.
Bron: businesswire.com

VS: ASG werkt met klantenprogramma Wonder Rewards
Associated Supermarket Group (ASG) is voor een nieuw klantenprogramma een samenwerkingsverband aangegaan met Wonder Rewards. Wonder Rewards zal een marketingprogramma opzetten voor supermarkten die bij ASG zijn aangesloten. De samenwerking werd officieel op 7 februari aangekondigd tijdens de ASG Retailer Summit. Het programma moet zorgen voor meer winstgevend vermogen, omzet en een verbetering van de winkelervaring.
Bron: prnewswire.com

VS: Online retailer Public Goods begint supermarktsegment
De in Brooklyn gevestigde online retailer Public Goods (voorheen bekend als Morgans) is begonnen met een aanbod aan biologische levensmiddelen. Public Goods was eerder online actief met ethisch verantwoorde producten zoals onder andere cosmetica. De producten worden via een lidmaatschap tegen significant lagere prijzen aangeboden. Het lidmaatschap kost $59 (€52) per jaar, terwijl de producten tegen kostprijs beschikbaar zijn. Nieuwe consumenten kunnen gebruik maken van een proeflidmaatschap van 30 dagen. Public Goods begon onder de naam Morgans in 2015 met een assortiment aan producten voor persoonlijke hygiëne. Het aanbod is nu uitgebreid met zestig biologische producten, waaronder olijfolie en erwtensoep. Elke week zijn nieuwe producten bij de online retailer beschikbaar, zoals pastasoorten en jam. CEO Morgan Hirsh wil de concurrentie aangaan met het gezondheidssegment van bedrijven als Sprouts, Whole Foods en Trader Joe’s. De doelgroep van Public Goods is de consument met een voorkeur voor duurzaamheid.
Bron: grocerydive.com

VS: Farmstead werkt met voedselbanken in Bay Area
De online supermarkt Farmstead werkt samen met het in San Francisco gevestigde Food Runners aan een voedselbank in de Bay Area. In deze regio is sprake van een soort voedselparadox: hoewel veel voedingsmiddelen worden weggegooid, heeft een kwart van de inwoners van deze regio te vaak te maken met honger wegens gebrek aan inkomen. De missie van Food Runners komt erop neer om lokale producten die anders zouden worden weggegooid bij deze inwoners te krijgen. Farmstead gaat dagelijks eieren, vis, gevogelte, zuivelproducten en brood via het Food Runner-netwerk leveren, die anders zouden worden weggegooid. De producten worden vanuit het eigen distributiecentrum verstrekt  aan een aantal liefdadigheidsinstellingen, zoals het lokale Leger Des Heils en een aantal voedselbanken.
Bron: progressivegrocer.com

Amazon introduceert online winkel-video's
Amazon heeft onder de naam Amazon Live een platform opgezet, waarop leveranciers video's over hun producten als live-stream kunnen plaatsen. Via de Amazon Live Creator-app kunnen de video's direct naar Amazon.com en de mobiele app van Amazon worden doorgezet. Door middel van de video's kunnen leveranciers hun producten aanprijzen, live met consumenten contact opnemen en hun merk profileren. De video's worden gecombineerd met informatie over de producten, die door de consument kan worden ingezien. Leveranciers kunnen tegen een tarief ervoor zorgen dat Amazon de video's bij een groter publiek bekend maakt. Amazon Live gaat met live-streams meerdere video's tegelijkertijd aanbieden, zodat consumenten zelf kunnen kiezen welke video het meest interessant voor ze is. Ook zijn opnames van oudere live-streams beschikbaar, net als een agenda voor toekomstige video's. Op Amazon Live is nu op deze manier beeldmateriaal beschikbaar over een groot aantal producten, waaronder huishoudelijke goederen, games, elektronica en speelgoed.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Kroger introduceert mobiel betaalmiddel
Kroger Pay is een nieuwe mobiele betaal-app, dat een oplossing voor online betalingen combineert met een klantenkaart. Kroger Pay is ontwikkeld om de klantenervaring bij kassa's te verbeteren met minder wachttijden. Kroger werkt ook aan het uitbreiden van zelfscankassa's onder de naam Scan, Bag, Go. Het Scan, Bag, Go-programma is vorig jaar bij 400 nieuwe winkels geïmplementeerd. Mobiele betaalmiddelen zijn een belangrijk focuspunt voor de grote retailketens van de VS. Walmart, Target en CVS Pharmacy hebben inmiddels al hun eigen systemen geïntroduceerd. Andere ketens als Costco, Whole Foods Market en 7-Eleven hebben Apple Pay als betaaloptie opgenomen. Kroger Pay geeft klanten een QR-code, die bij kassa's of zelfscankassa's kan worden gebruikt. De QR-code zorgt ervoor dat zowel de informatie van de klantenkaart als de betalingen worden verwerkt, in combinatie met alle relevante kortingen. Kroger Pay geeft verder voordelen voor klanten die ook gebruik maken van Kroger's andere financiële diensten. Verder kan Kroger Pay worden gekoppeld aan alle grote creditcardmaatschappijen.
Bron: retailanalysis.igd.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven