Veel AGF-specialisten werken nog met de vertrouwde bruine papieren zak maar bij het meegeven van kant-en-klaar maaltijden kunnen ze vaak niet op plastic heen. Diverse geïnteresseerde groentenspecialisten waren daarom af gekopen op de No Waste inspiratie-avond die de Schijndelse AGF groothandel Gebrs van Aarle voor haar klanten organiseerde.
De AGF-specialisten werden in ruim 2 uur bijgepraat en geïnspireerd door een 4-tal sprekers over het onderwerp ‘No Waste’ en welke rol zij als ondernemer kunnen oppakken om het verschil te maken.
De aftrap werd gedaan door Frenk van den Berg van Three-Sixty die een ander actueel thema op de kaart zette, het verspillingsvraagstuk. Een gemiddeld huishouden koopt 20% te veel in, kookt 30% te veel eten en gooit 20% weg. Het meeste wordt verspild aan groenten, fruit, wortels en knollen. Dat zorgt voor ruim 5 miljard euro aan totale verspilling per jaar door consument en de keten (telers, snijders, retail/catering/horeca) in Nederland, in geld uitgedrukt zo’n €150 per persoon per jaar. Bij de verspillingsfabriek (gehuisvest in Three Sixty) worden soepen en sauzen geproduceerd van AGF waste. Zij dragen hiermee hun steentje bij aan het redden van verspilde groente uit de keten.
Tweede spreker was Elisah Pals van Zero Waste Nederland die de aanwezigen meenam op reis in haar afvalvrij leven. Daarvoor heeft ze de omgekeerde 5 R’s piramide of Zero Waste opgesteld waarbij de R's staan voor Refuse, Reduce, Reuse, Recycle & Rot. AGF specialisten kunnen hier op inspringen en meedenken binnen deze piramide. Volgens Elisah zijn consumenten op zoek naar verandering en zoeken bewust naar winkels die in hun principes meegaan. De volgende stappen helpen om de hoeveelheid plastic in de winkel te reduceren:
Stap 1: Sta eigen verpakking toe (zakjes/trommels etc) in je winkel
Stap 2: Let bij je inkoop op hoe producten aangeboden worden (vrij van omverpakking)
Stap 3: Stimuleer mensen eigen verpakking mee te nemen en beloon ze hiervoor
Stap 4: Ga het gesprek aan met je klant en informeer de klant hier actief over.
Maak deze acties kenbaar door de speciale sticker te gebruiken in je winkel ‘neem rustig je eigen verpakking mee’.
Gebrs van Aarle heeft speciale herbruikbare AGF zakjes ontwikkeld welke ingezet kunnen worden in winkels om groente en fruit in te verkopen. De zakjes blijven eigendom van de consument, hij brengt deze bij een volgend bezoek weer mee. Dat scheelt op jaarbasis enorm veel plastic.
Als versspecialist kun je niet altijd voorkomen dat er derving is er wordt immers met dagverse producten gewerkt. Maar je kan er wel heel bewust mee omgaan. De derde spreker was August de Vocht van NoFoodWasted. Hij heeft een speciale app ontwikkeld voor specialist en consument tegen voedselverspilling met als doelstelling om mogelijk verspild voedsel voortijdig terug in de keten te plaatsen zodat het een tweede kans krijgt op consumptie.
Via het platform NoFoodWasted met ruim 70.000 volgers kan de specialist zijn maaltijden, salades en/of losse versproducten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen aanbieden tegen een gereduceerde prijs. De consument kiest zijn product naar keuze en betaalt digitaal. Middels een afgeschermde code kan hij het gekochte versproduct ophalen bij de desbetreffende aanbieder.
Via de app kunnen ook groentespecialisten hun omzet verhogen door lagere derving, bereiken zij nieuwe klanten en dragen zij met een minimale tijdsinvestering bij aan een schonere wereld.
Tijdens de No waste inspiratie-avond is er ook een primeur in AGF land. Gebrs van Aarle is een unieke samenwerking aangegaan met NoFoodWasted en heeft speciaal voor klanten van Gebrs van Aarle een startpakket samengesteld waarin de klant ondersteund wordt op marketing gebied en ontvangt hij tevens een aantrekkelijke bonus waardoor hij volledig kosteloos met de app kan starten. Door deze samenwerking en het gebruik van de app kan er echt een gedragsverandering tot stand worden gebracht bij de consument.
Sluitstuk van de avond was Ad Bos van Paardekooper met de uitdagende boodschap Let’s talk about #plastic. The plastic challenge is een bewustwordingscampagne over de nieuwe aankomende Europese wetgeving voor SUP’s (Single Use Plastics). Deze wet gaat een grote impact krijgen in plastic land. Er komt een algeheel verbod op plastic bestek, rietjes, borden, roerstaafjes, EPS bekers en EPS maaltijdboxen. Het doel van deze wet is om daar waar mogelijk herbruikbare alternatieven toe te gaan passen.
Een belangrijk item uit deze wet schrijft ook voor dat deksels in de toekomst vast moeten zitten aan het onderliggende product. Hier is er direct de link naar de versspecialisten want wie gebruikt er nu niet de plastic fles met oranje draaidop voor verse jus of smoothies?
Het ontmoedigingsbeleid voor bedrijven m.b.t. drinkbekers en eenpersoons portieverpakkingen dwingt ondernemers om nu al na te gaan denken hoe hiermee om te gaan. Je ziet nu al een opkomst van herbruikbare drinkbekers en verpakkingen wat natuurlijk mooi aansluit op de principes van ZeroWasteNederland waar het hergebruik van je eigen verpakkingen centraal staat. Paardekooper is al heel vergevorderd in het aanbieden en ontwikkelen van alternatieve producten. Hierbij moet er gedacht worden aan re-usables, durables van bagasse, palmblad en karton.
Voor meer informatie
Voor meer informatie
Gebrs van Aarle
Van Leeuwenhoekweg 39
5482 TK Schijndel
T: (073) 5441919
www.gebrsvanaarle.eu
verkoop@aarlegebrs.nl