Aldi gebruikt nieuwe merkstrategie

CFAO breidt uit in Senegal, Ivoorkust en Kameroen
CFAO heeft plannen om zijn Supeco cash & carry-format uit te breiden in de Afrikaanse landen Senegal, Ivoorkust en Kameroen. De franchisenemer wil voor het einde van 2019 zo'n acht tot tien Supeco-winkels openen. Volgens CEO Jean-Christophe Brindeau gebeurt dit aan de hand van een investering van €30 miljoen. Het Supeco-format wordt op dit moment gebruikt in Italië, Polen, Roemenië en Spanje. In het eerste kwartaal van 2019 wordt de eerste Supeco-vestiging geopend in Dakar in Senegal. De winkels krijgen een oppervlak van tussen de 750 en 1.000 vierkante meter en krijgen een assortiment van 2.500 verschillend producten. Consumenten kunnen zowel losse artikelen kopen als hoeveelheden in bulkformaat in slaan.
Bron: retailanalysis.igd.com

Brunei: Online supermarkt bezorgt aan huis
De in Brunei gevestigde online supermarkt KadaiRuncit gaat op de dag zelf bestellingen aan huis bezorgen. De bestellingen kunnen worden geplaatst via WhatsApp en sociale mediaplatforms als Instagram en Facebook. Bestellingen die voor 12 uur 's middags zijn geplaatst worden gegarandeerd op de dag zelf aan huis geleverd. De bezorgkosten zijn BND$5 (€3,24) voor Brunei-Muara, BND$6 voor Tutong (€3,88) en BND$7 (€4,53) voor Belait.
Bron: bizbrunei.com

Duitsland: Aldi gebruikt nieuwe merkstrategie
Aldi gaat een aantal merken tijdelijk in prijs verlagen. Zowel Aldi Nord als Aldi Süd gaan de prijzen aanpassen van producten die een vaste plek in het assortiment hebben. Eerder beperkten beide Aldi's de verlagingen in prijzen alleen tot tijdelijk verkrijgbare merken en producten. De eerste producten die in prijs worden verlaagd zijn Kerrygold-boter en Coca Cola, dat per 1,25 literfles 20% goedkoper wordt. Elke week wordt een ander product op deze manier onder de aandacht gebracht. De nieuwe prijsstrategie laat zien hoe de twee Aldi's weer nauwer met elkaar samen gaan werken. Eerder dit jaar werd een gezamenlijke campagne aangekondigd, die gezonde voeding moet stimuleren. Ook werden een aantal huismerken van de twee bedrijven met elkaar in overeenstemming gebracht. Deze standaardisering wordt naar alle waarschijnlijkheid voortgezet en zou mogelijk kunnen leiden tot veranderingen in de leveringsketen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: consument heeft liever thuisbezorging dan een afhaaldienst
In 2018 nam het aantal thuisbezorgdiensten bij grote supermarktketens toe met 500%. Dit blijkt uit een nieuw rapport van het bedrijf CommonSense Robotics, dat is gespecialiseerd in de online supermarktsector. Het rapport is gebaseerd op een analyse van statistieken van retailers. Volgens het rapport nam het aantal afhaaldiensten bij grote ketens in 2018 toe met 230%. Afhaaldiensten zijn nu beschikbaar bij 45% van alle Walmart-winkels, 58% van alle Kroger-vestigingen en 30% van alle locaties van Ahold-Delhaize. Consumenten lijken met een marge van 4:1 de voorkeur te geven voor thuisbezorging ten opzichte van afhaaldiensten. De meeste retailers hebben echter op afhaaldiensten meer hun focus gelegd. Volgens CommonSense is Target de enige fysieke winkelketen die van thuisbezorging een prioriteit heeft gemaakt. Grote retailers investeerden het afgelopen jaar voor meer dan US$28 miljard (€24,5 miljard) in e-commerce. CommonSense verwacht dat deze groei in online retail alleen maar verder toe zal nemen. Het bedrijf raamt de jaar-op-jaar groei van de online supermarktsector ten opzichte van 2017 en 2018 op 35%. De omzet van het online supermarktsegment kwam in 2018 neer op ongeveer $24 miljard (€21,0 miljard). Dit segment heeft daarmee een aandeel binnen de totale supermarktomzet van ongeveer 3%. De marktpenetratie van het online segment zou met vijf jaar op 10% neer kunnen komen. Mogelijk neemt dit percentage zelfs toe tot 15% of 20%, aldus CommonSense.
Bron: grocerydive.com

VS: Koosjere supermarkt opnieuw van start
De Amerikaanse koosjere supermarktketen Seasons heeft nieuwe eigenaars gevonden. De supermarktketen vroeg in september 2018 zijn faillissement aan en heeft toen zijn vestigingen moeten sluiten. Een van deze vestigingen wordt onder het nieuwe management nu heropend. Seasons werd in 2011 in de wijk Queens in New York geopend. Vervolgens werden plannen uitgevoerd voor landelijke uitbreidingen. Er werd een filiaal geopend in Maryland en er waren plannen voor een Seasons-winkel in Ohio. Toen het bedrijf zijn faillissement aanvroeg, was er een schuld van meer dan US$40 miljoen (€35,0 miljoen). Hoewel deze schuld nog steeds open staat, is het bedrijf nu weer in volle gang. De nieuwe eigenaar van Seasons is de zakenman Joseph Bistritzky, die tevens CEO is van het in levensmiddelen gespecialiseerde bedrijf Maramont Corp.
Bron: israelnationalnews.com

VS: Walmart introduceert nieuw personeelsbeleid
Walmart heeft een nieuw personeelsbeleid geïntroduceerd, waarbij meer wordt gelet op hoe vaak werknemers aanwezig zijn. Ook zorgt het programma voor meer betaald verlof. Het beleid is opgesteld aan de hand van feedback van werknemers, die meer flexibiliteit willen in verband met mogelijke onverwachtse gebeurtenissen in hun leven. Ook willen de werknemers beter beloond worden als ze consequent op het werk aanwezig zijn. Het nieuwe beleid is per 2 februari van kracht. Werknemers krijgen naast een kwartaalbonus op basis van de prestaties van de eigen vestiging een extra bonus van 25% als ze vaak genoeg aanwezig zijn..
Bron: progressivegrocer.com

VS: Hy-Vee gebruikt app tegen voedselverspilling
Hy-Vee heeft een nieuw pilot-programma ingezet bij drie vestigingen in Wisconsin. Het programma is bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan. Bij het pilot-programma wordt samengewerkt met de mobiele app Flashfood. Flashfood is een app die consumenten in staat stelt om bij supermarkten te zoeken naar producten die dichtbij hun houdbaarheidsdatum zitten. Deze producten zijn dan via de app tegen sterk verlaagde prijzen verkrijgbaar. “Bij Hy-Vee weten we dat het belangrijk is dat we als supermarktketen bijdragen aan het verminderen van voedselverspilling”, zegt onderdirecteur Jessica Ringena. “In 2018 hebben onze programma's tegen voedselverspilling bij onze vestigingen ervoor gezorgd dat meer dan 12,5 miljoen kilo aan levensmiddelen werd gered, dat anders was weggegooid. De samenwerking met Flashfood is ee nieuwe manier waarop we onze inspanningen voor duurzaamheid verder op kunnen voeren."
Bron: progressivegrocer.com

Supermarkt in Hawaii gaat diefstal tegen met kunstmatige intelligentie
De in Hawaii gevestigde retailer Down to Earth Organic & Natural heeft in het afgelopen jaar bij zijn zes vestigingen zo'n 3.000 gevallen van diefstal kunnen voorkomen. De winkels op de eilanden Maui en Oahu maken gebruik van nieuwe technologie op basis van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf had te maken met verlies van omzet door diefstal. Een deel van de gestolen producten betrof producten die door kassamedewerkers expres niet goed werden gescand. Als maatregel werden twee jaar geleden ScanItAll-camerasystemen van het bedrijf StopLift geïnstalleerd. Het systeem maakt gebruik van software op basis van kunstmatige intelligentie om de beelden te analyseren op diefstal. ScanItAll heeft in een jaar tijd zo'n 3.000 incidenten weten te traceren. In een enkele maand was sprake van 316 gevallen van diefstal. Vier kassamedewerkers werden op heterdaad betrapt en vervolgens ontslagen.
Bron: progressivegrocer.com

Canada: Costco krijgt boete van CA$7 miljoen
Het bestuur van Ontario heeft Costco een boete opgelegd van meer dan CA$7 miljoen (€4,7 miljoen) in verband met het accepteren van smeergeld. De drogisterijketen CWC Pharmacies, een dochteronderneming van Costco,  kreeg in de periode van 2013 tot augustus 2015 illegale betalingen voor advertenties. De betalingen vonden plaats bij 29 drogisterijen. 
Bron: canadiangrocer.com

Online marktplaats voor versproducten van start in Canada
De online supermarkt Spud.ca heeft in Canada de eerste online marktplaats voor versproducten geïntroduceerd. In de vorige maand werd bij wijze van pilot een vergelijkbaar initiatief door het bedrijf opgezet in Calgary. De Be Fresh-Marketplace is ontwikkeld als een online platform voor lokale leveranciers, kleine winkels en onafhankelijke supermarkten. Het platform verzorgt thuisbezorging voor de partijen die zich hierbij hebben aangesloten. Het platform optimaliseert de capaciteiten van Spud op het gebied van technologie, distributie en thuisbezorging, zodat lokale bedrijven van ecommerce gebruik kunnen maken. Spud.ca-CEO Peter van Stolk gaf aan dat kleine bedrijven een belangrijk onderdeel van Spud vormen. "Ook zijn deze bedrijven belangrijk voor de vitaliteit van de steden waarin we actief zijn. Het is erg moeilijk voor dit soort bedrijven om zelfstandig een online winkelervaring te creëren. Wij willen met deze ondernemingen samenwerken, om ons gezamenlijk zo aan te passen aan het digitale tijdperk", aldus Peter van Stolk.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Aldi breidt uit in Ohio
Aldi maakt meer werk van zijn plannen voor uitbreiding in Ohio. Het bedrijf heeft aangekondigd het distributiecentrum in Hinckley, Ohio verder uit te breiden. "Nu Aldi verder groeit, zijn we enthousiast over onze plannen om voor meer werkgelegenheid bij ons distributiecentrum in Hinckley te zorgen. We zijn trots op onze status als populaire werkgever in Ohio en de rest van de VS," aldus Corey Stucker van Aldi. "We willen in de VS meer werkgelegenheid creëren en zien ernaar uit om de lokale gemeenschap in Ohio in de komende jaren van dienst te zijn."
Bron: delimarketnews.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven