Biologische markt VK bereikt waarde van €2,64 miljard

In het op 6 februari gepubliceerde Organic Market Report van de Soil Association Certification staat dat de biologische markt in het VK nu €2,64 miljard waard is na een groei van 5,3% in afzet in 2018. Hiermee loopt de biologische markt flink voor op de niet-biologische markt.

Dit bedrag is de hoogste waarde die ooit de biologische markt ooit behaald heeft en volgt op zeven jaren van groei. De waarden betekenen dat er wekelijks bijna €40 miljoen aan biologische producten wordt uitgegeven. Biologische producten maken 1,5% uit van de voedsel- en drankenmarkt in het VK .

Thuisbezorging van biologische producten door middel van online bestellingen of maaltijd- of voedselboxen was het snelstgroeiende segment in 2018 met een indrukwekkende groei van 14,2%. Dit segment is nu goed voor 14% van alle biologische verkoop en loopt op schema om in 2023 goed te zijn voor een kwart van alle biologische verkoop in het VK.

In het rapport identificeert de Soil Association Certification een verandering in koopgewoonten als de reden voor groei. Meer consumenten kopen immers producten online, omdat daar een bredere keuze aan biologische producten beschikbaar is.

Andere belangrijke gebieden van groei die in het rapport staan zijn: 

  • De verkoop van biologische producten in supermarkten, discounters niet meegerekend, is met 3,3% toegenomen [Nielsen Scantrack Total Coverage (Supermarkets and Convenience Stores), 52w/e 29 december 2018]
  • Onafhankelijke retailers zagen de verkoop met 6,2% groeien, gestimuleerd door gezonde en zeer lokale winkelgewoonten en grotere biologische assortimenten van groothandelaren
  • De biologische verkoop aan voedingsdiensten groeide met bijna 8% tot €103 miljoen, gesteund door de continue interesse in het Food For Life plan van de Soil Association ondanks publieke bezuinigingen
  • De verkoop van licentiehouders van de Soil Association Certification groeiden met 9%. Dit is meer dan de groei van de gemiddelde biologische markt
  • De verkoop van door de Soil Association Certification gecertificeerd textiel nam in het VK toe met 18%, wat de markt nu €46,8 miljoen waard maakt
  • De verkoop van gecertificeerd biologische en natuurlijke beautyproducten nam met 14% toe in 2018. Deze markt is nu €98 miljoen waard. Op woensdag 13 februari zal de Soil Association Certification een apart rapport over de biologische beautymarkt publiceren
  • Categorieën op de biologische markt die ook blijven groeien zijn wijnen, diepvriesproducten, conserven, verpakte groenten en fruit. Cijfers tonen aan dat de verkoop diepgevroren gemaksproducten, waaronder tofoe en vegetarische producten, met meer dan 25% is gegroeid. De verkoop van vers fruit, salades en groenten nam met ongeveer €17 miljoen toe in 2018.

De Soil Association Certification, de grootste biologische certificeringsinstantie in het VK die ongeveer 70% van alle biologische producten in het land certificeert, schrijft de groei in de gehele biologische markt ook toe aan de nieuwe voedseltrends.

Deze trends, waaronder de groei in 'vrij van'-opties, alternatieve keuzes en gezonde voeding hebben, gecombineerd met een groei in het aantal 'bewuste consumenten' die voeding kopen op basis van hun ethische en ecologische principes, zeer positief uitgepakt voor biologische producten.

Clare McDermott, Business Development Director bij de Soil Association Certification: “Biologische producten zijn op de juiste plek om in te spelen op de vele consumententrends die we op dit moment binnen de retail zien. We weten dat steeds meer consumenten op zoek zijn naar duurzame producten om hun impact op de planeet te verminderen en dit wordt gecombineerd met de groeiende waarde die wordt gehecht aan transparantie en traceerbaarheid in het voedselsysteem, meer lokale en online shopping en de toenemende interesse in gezonde opties. Biologische voeding wordt vaak gezien als voorbeeld van een gezonde keuze.

“Omdat biologische producten wettelijk gecertificeerd zijn, kunnen kopers er op vertrouwen dat de voeding die ze kopen geproduceerd is met zorg voor het milieu, dieren en het land en dat het bovendien volledig traceerbaar is. Het is bemoedigend dat, ondanks onzekerheden in de bredere dranken-, voedsel- en non-foodsectoren, steeds meer consumenten zich richten op het biologische label als betrouwbare keuze op het gebied van het milieu, voedingswaarden en ethiek."

De toenemende consumentenvraag naar biologische producten betekent dat steeds meer telers zich op de biologische teelt richten. De laatste statistieken van Defra, van 2017, laten zien dat de hoeveelheid biologisch gecertificeerd land met 1,9% is toegenomen, de eerste toename sinds 2008. Het land dat wordt omgezet naar biologisch is met bijna 30% toegenomen, het derde opvolgende jaar van groei. De Soil Association Certification verwacht dat deze groei zal voortduren, omdat na Brexit de consumentenvraag naar producten van producenten uit het VK en duurzame agro-ecologische systemen zou kunnen toenemen.

Klik hier voor het volledige rapport.

Bron: Soil Association Certification


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven