Onverkochte groenten en fruit hoeven Franse en Belgische handelaren niet meer weg te gooien. Via het platform van de Franse start-up Graapz kunnen handelaren hun onverkochte producten toch nog kwijt aan consumenten. “In de komende jaren hopen we onze service ook uit te rollen in andere Europese landen, al hangt dat natuurlijk af van de kansen die we krijgen om nieuwe markten aan te boren. Maar eerst willen we uitgebreid voet aan de grond krijgen in Frankrijk en België", aldus Elsa Cuny, country manager van Graapz België aan Gondola.
Graapz is opgericht door Alexandre Durand, bioloog, en Florence Durillon, landbouwingenieur in juli 2017. "We hebben een een circuit ontwikkeld om onverkochte groenten en fruit in de plaatselijke winkels op te waarderen en consumenten en handelaren met elkaar in contact te brengen", vertellen ze op hun website.
Tegen de prijs van een abonnement voor 20 euro per maand kunnen consumenten een tas met 3 kg groenten en fruit bij een plaatselijke handelaar afhalen. Tientallen handelaren in Frankrijk en België hebben zich aangemeld op het platform. Klanten die het concept liever eerst eens uittesten, kunnen voor 6 euro een solomand bestellen.
De handelaren in België en Nederland zijn te vinden via het platform www.graapz.com
In België zijn ondertussen al meer dan 250 manden verkocht sinds eind oktober 2018. Dat komt volgens Graapz overeen met zo’n 800 kg geredde groenten en fruit, goed voor in totaal 1.300 euro.
Graapz oprichters Florence Durillon en Alexandre Durand