Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Italië: 40 nieuwe Lidl vestigingen in 2019

"Er zijn steeds meer zogenaamde 'high-spending' consumenten, maar ook meer kopers die op zoek zijn naar de laagste prijs. Het gevolg is dat producten in het middensegment hieronder te lijden hebben. Dat is het beeld van afgelopen jaar over de groenten- en fruitafzet in de grootschalige detailhandel," aldus Stefano Galli van onderzoeksbureau Nielson tijdens de bijeenkomst Forum della Cdo Agroalimentare.

"De koopstijlen zijn polariserend en uit onze onderzoeken kwam naar voren dat de zogeheten gouden consumenten, die zoeken naar kwaliteit zonder zich zorgen te maken om de prijs, het afgelopen jaar zijn gestegen van 15% naar 19%", zegt Galli.

Aan de andere kant zijn er consumenten die zoeken naar de goedkoopste prijs en op aanbieden afkomen. Het zijn de zogeheten flyernomaden, die vaak veranderen van supermarkt of merk uit kostenbesparende overwegingen. Soms is dit het gevolg van financiële problemen, maar lang niet altijd.

Galli wijst erop dat band of klik tussen producten en consumenten krimpt. Dit is nadelig voor de Italiaanse groenten- en fruitsector, waarvan de productiekosten vaak hoger zijn dan de afzetprijs van producten in de laagste prijsklasse.

Luca Boselli, financieel directeur van Lidl, geeft antwoord op de vraag hoe e-commerce de vooruitzichten van de supermarkten beïnvloedt. "Ik ben ervan overtuigd dat e-commerce en het traditionele kanaal naast elkaar kunnen blijven bestaan, maar het traditionele zal dan wel moeten evolueren. Ik zal een voorbeeld geven: 20 jaar geleden kon je alleen voetbal kijken in het stadion of het volgen via de radio of 's avonds pas op televisie zien. Tegenwoordig kun je de wedstrijd live volgen op je tv, tablet, pc of mobiele telefoon. Er zijn ook nog steeds mensen die naar het stadion gaan, alleen gaat het er daar ook op een andere manier aan toe. Er zijn zelfs mensen die de herhalingen op hun telefoon bekijken. Supermarkten zullen zichzelf ook moeten vernieuwen."

Boselli herinnert het publiek eraan dan Lidl in 2018 2000 ton voedsel heeft gedoneerd aan de voedselbank, waarbij meer dan 50% van het netwerk is betrokken.

"In 2019 investeren we 350 miljoen euro en openen we 40 nieuwe vestigingen. De markt is uniek en er zijn verschillende afzetmethoden. Wat we zeker weten, is dat de consument op zoek is naar kwaliteit tegen de juiste prijs. We proberen dit doel elke dag te bereiken door ons te richten op het Made in Italy assortiment dat ongeveer 80% van het totaal beslaat", zegt Boselli.

 


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven