Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Roemenië: boetes voor Franse retailers en leveranciers

Lazada versnelt plannen in Zuidoost-Azië
De Lazada Group wil zijn plannen voor de Zuid-oost-Aziatische supermarktsector sneller uitvoeren. De groep is van plan om de grootste e-commerce-speler van de regio te worden. Het eerste land waar Lazada van start gaat met zijn plannen is Singapore. In 2016 nam Lazada de in Singapore gevestigde online supermarkt RedMart over. Per 15 maart zal deze supermarkt officieel onderdeel zijn van het Lazada-platform. Dit houdt in dat consumenten op een enkele online locatie terecht kunnen voor zowel producten van Redmart als van Lazada. Het assortiment van Lazada zal hiermee tot boven de 165.000 producten uitkomen, wat het grootste assortiment ooit is van een supermarktretailer in Singapore. In de tweede helft van 2019 is Lazada van plan om activiteiten te ontwikkelen in minstens een andere stad.
Bron: lazada.com

Australië: Supermarkten sterker aanwezig in verssector
De Australische sector voor versproducten, die onder andere uit vlees, brood, delicatessen, fruit en groente bestaat, heeft op dit moment een jaarlijkse retailomzet van AU$38,8 miljard (€24,6 miljard). Supermarkten hebben binnen deze sector een aandeel van 71,4%. Een jaar geleden was dit nog 69,0%. Dit is een van de laatste bevindingen van het verslag "Supermarket & Fresh Food Currency Report-September 2018" van Roy Morgan. Het onderzoek kwam onder andere neer op een enquête onder 50.000 consumenten en een vragenlijs, die door 12.000 inkopers bij supermarkten is ingevuld.
Bron: roymorgan.com

Duitsland: HelloFresh heeft 41% meer winst
HelloFresh heeft onlangs gemeld dat de omzet in het laatste kwartaal van 2018 geraamd wordt op ergens tussen de €358 miljoen en €362 miljoen. De winst over het volledige jaar komt neer op rond de €1,28 miljard, wat ten opzichte van 2017 een toename is van 41%. Aanvankelijk was het bedrijf uitgegaan van een winsttoename van tussen de 32% en 37%. "We kijken terug op een erg succesvol vierde kwartaal en een over het algemeen succesvol 2018. We hebben onze winstmarges aanzienlijk kunnen verbeteren," zegt CEO Dominik Richter. Volgen Richter is met name de internationale afdeling van HelloFresh buiten de VS meer winstgevend geworden.
Bron: retaildetail.eu

Albert Heijn introduceert Product Pitch 2019 
Albert Heijn heeft zijn jaarlijkse Product Pitch-evenement aangekondigd. Het Product Pitch-programma is bedoeld voor jonge ondernemers om hun ideeën voor innovatieve producten bij Albert Heijn te demonstreren. De beste producten belanden in de schappen van AH-vestigingen. Enkele merken die op deze manier zijn doorgebroken zijn Knakwortel, Abel's Deli en Kaas in 't Bakkie. Tot 15 maart kunnen ondernemers zich inschrijven. Het evenement vindt plaats op 4 april.
Bron: esmmagazine.com

Roemenië: Metro heeft grootste jaaromzet sinds 12 jaar
De Duitse retailer Metro Cash & Carry had in Roemenië zijn grootste omzet van de afgelopen 12 jaar. De retailer is al meer dan 20 jaar in Roemenië aanwezig. In 2018 nam de jaaromzet met 10% toe tot €1,08 miljard. De groei kwam geheel natuurlijk tot stand, gezien Metro in dit jaar geen nieuwe winkels in Roemenië heeft geopend. De Roemeense consumptie nam met 5% toe, terwijl ook de inflatie met 4% in het land is gestegen. Metro heeft in totaal 30 Roemeense Cash & Carry-vestigingen en heeft vooralsnog geen plannen voor uitbreiding aangekondigd. Het bedrijf is van plan om meer kleinere retailers te ondersteunen die met Metro samenwerken. Zonder deze bedrijven zou het Cash & Carry-concept niet mogelijk zijn.
Bron: business-review.eu

VAE: Majid Al Futtaim publiceert jaarresultaten
Majid Al Futtaim, dat een marktleider is in de supermarktsectoren van het Midden-Oosten, Afrika en Azië, heeft zijn financiële resultaten over 2018 bekend gemaakt. De groepsomzet steeg met 8% tot AED 34,6 miljard (€8,2 miljard), De bruto winst steeg jaar op jaar met 9% tot AED 4,6 miljard (€1,1 miljard). Het bedrijf heeft een geschat eigen vermogen van AED 60,4 miljard (€14,4 miljard) en een netto schuld van ongeveer AED 12,6 miljard (€3,0 miljard).
Bron: majidalfuttaim.com

Litouwen: Maxima Grupė benoemt nieuwe CEO
De in Litouwen gevestigde retailer Maxima Grupė heeft Tomas Palevičius aangesteld als de nieuwe CEO van het onderdeel Maxima International Sourcing, dat per februari 2019 van start gaat. Het nieuwe onderdeel gaat de ketens van Maxima in de Baltische staten, Polen en Bulgarije ondersteunen door huismerken te ontwikkelen en zich met groothandel bezig te houden. "De grootste prioriteit van dit nieuwe bedrijf is om effectief goederen in te slaan bij onze partners en deze zo aantrekkelijk mogelijk in de verschillende markten te plaatsen", aldus Palevičius. "We staan ook open voor samenwerking met andere handelsbedrijven bij het onderhandelen met grote leveranciers."
Bron: esmmagazine.com

Senegal: CFAO opent eerste Carrefour-vestiging
CFAO heeft in Dakar in Senegal zijn eerste Carrefour Market-vestiging geopend. De winkel heeft een oppervlak van 800 vierkante meter. CFAO wil samenwerken met lokale leveranciers en wil zich richten op grote volumes en lage prijzen. Daarbij wil de retailer zich aanpassen op de lokale markt, afgaande op de vraag vanuit de consument en de wensen van de leveranciers.
Bron: retailanalysis.igd.com

Roemenië: boetes voor Franse retailers en leveranciers
De Roemeense mededingingsautoriteit heeft de Franse retailers Auchan, Carrefour en Cora samen met vier van hun leveranciers boetes gegeven van in totaal RON 87,7 miljoen (€18,8 miljoen). De boetes worden gegeven in verband met prijsafspraken. In de periode van 2010 tot 2016 hebben de drie ketens vaste minimumprijzen vastgesteld met de leveranciers Quadrant-Amroq Beverages (Pepsi), Star Foods, Strauss Romania en Nelson Prod. Deze afspraken zijn in strijd met nationale en Europese regelgeving omtrent eerlijke concurrentie en zijn in het nadeel van Roemeense consumenten. De grootste boete was voor Auchan Romania met een bedrag van €7,84 miljoen. Daarna volgden Carrefour en Cora met respectievelijk €5,79 miljoen en €2,66 miljoen. Volgens de Roemeense mededingingsautoriteit heeft Carrefour de prijsafpraken toegegeven, wat tot een lagere boete heeft geleid. Quadrant Amroq Beverages, dat namens Pepsi in Roemenië actief is, kreeg een boete van €1,28 miljoen, terwijl Star Foods een boete kreeg van €0,84 miljoen. De beboete partijen krijgen 30 dagen de tijd om tegen de boetes in beroep te gaan.
Bron: romania-insider.com

Italiaanse sector krijgt mogelijk verplichte labels
De Italiaanse overheid gaat beslissen over een wetsvoorstel, dat ervoor zorgt dat levensmiddelen verplicht labels moeten hebben over de oorsprong van het product. De labels moeten de geografische oorsprong van alle ingrediënten vermelden. Volgens de directeur van de telersvereniging Coldiretti, Ettore Prandini, is het wetsvoorstel een geweldige overwinning voor zowel telers als consumenten. Het wetsvoorstel wordt naar verluid ondersteund door 96% van de Italiaanse bevolking. Prandini maakt zich echter zorgen over de onzekere houding vanuit de EU. Het is nog onduidelijk of de EU bijvoorbeeld stelt dat de labels wel verplicht zijn voor eieren, fruit en vers vlees, maar niet voor producten die op basis van eieren, fruit of vlees zijn verkregen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Walmex mag geen winkels overnemen in Costa Rica
De mededingingsautoriteit van Costa Rica heeft het voorstel van Wal Mart de Mexico afgewezen om een lokale supermarktketen over te nemen. Walmex was van plan om 52 filialen over te kopen, waarmee het netwerk van Walmex in Costa Rica toe zou zijn genomen tot meer dan 300. Op dit moment heeft Walmex 252 winkels in Costa Rica. De markt van Costa Rica geldt als een van de markten in Centraal-Amerika waar Walmart het slechtst presteert.
Bron: reuters.com

VS: Supermarkten halen discounters in qua winkelervaring
Amerikaanse supermarkten halen grote discountconcurrenten als Aldi en Walmart in op het gebied van winkelervaring. Tegelijkertijd lopen ze op de discountketens achter als het aankomt op waardeperceptie. Dit blijkt uit onderzoek van Retail Feedback Group (RFG). In het verslag 2019 US Supermarket Experience Study zijn de resultaten van een enquête onder 1.200 consumenten vermeld. Daaruit bleek dat supermarkten met een score van 4,31 op een maximum van 5 het beste scoorden op algehele tevredenheid. Aldi scoorde op dit vlak 4,27, terwijl Walmart niet hoger kwam dan 3,93. Door middel van de enquête werd informatie verzameld in categorieën zoals kwaliteit, versheid van de aangeboden producten, hygiëne, voordeligheid en service vanuit de winkelmedewerkers.
Bron: supermarketnews.com

Peapod Digital Labs breidt bezorgdiensten uit met Deliv
Peapod Digital Labs, een afdeling van de Amerikaanse tak van Ahold Delhaize die vooral gericht is op e-commerce, gaat samenwerken met het logistieke bedrijf Deliv. Op deze manier kunnen Amerikaanse merken van Peapod sneller via thuisbezorging in bepaalde delen van de VS worden afgeleverd. Het partnerschap met Deliv gaat van start met de merken van Giant/Martin's. De merken zullen op de dag waarop de bestelling wordt geplaatst aan huis worden geleverd. Voorheen duurde dit altijd twee dagen. “Bij Peapod Digital Labs is het onze missie om elk onderdeel van Ahold-Delhaize USA te ondersteunen, zodat een marktleidend platform voor onze klanten wordt verkregen. Dit betekent dat we overal en op elk tijdstip binnen enkele uren voor de consument klaar moeten staan," zegt JJ Fleeman, directeur van Peapod Digital Labs en Chief eCommerce Officer van Ahold-Delhaize USA. “Door middel van onze samenwerking met Deliv zullen we merken ondersteunen bij het laatste onderdeel van het leveringstraject. Thuisbezorging op de dag zelf zal met 2020 in rap tempo zijn opgeschaald. Deliv is een voorbeeld van de vele partners met wie we hiervoor samenwerken.”
Bron: aholddelhaize.com

VS: Grocery Outlet richt platform voor leveranciers op
De Amerikaanse discountketen Grocery Outlet heeft een nieuw platform ingezet, waardoor het makkelijk wordt om producten te vinden die aansluiten bij de doelgroep van de keten. Het platform is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf RangeMe. De in Californië gevestigde discounter kan zijn inkopers via het platform laten zoeken naar meer dan 150.000 leveranciers en 600.000 producten. Grocery Outlet biedt merkproducten aan tegen prijzen die 40% tot 70% lager liggen dan bij de concurrentie. Zulke lage prijzen geven voor de keten echter uitdagingen om deze producten in te slaan.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven