Brexit: Hobbels bij snel vervoer richting Verenigd Koninkrijk

Tholen - Nu Brexit nadert, worden ook de te nemen hobbels op de weg steeds opvallender. Onlangs werd duidelijk dat er geen ruimte is voor speciale rijstroken voor vrachtwagens met bederfelijke goederen rondom de ferryterminals in Nederland. Aan de Britse kant is er nog geen goedkeuring voor een speciaal ontwikkeld inklaringsconcept, een digitaal systeem voor de goedkeuring vooraf van bederfelijke producten. Daarnaast is er vrees voor bedrijven die zich niet voldoende voorbereiden en daardoor de soepele doorstroming tegenhouden.

Inklaren
Het inklaringsconcept, waarbij informatie zoals productoorsprong wordt geüpload naar een database, zou het mogelijk maken douanecontroles uit te voeren voordat vrachtwagens in havens aankomen. Goedgekeurde voertuigen krijgen dan bij voorkeur een speciale rijstrook toegewezen waarmee douanewachtrijen te omzeilen zijn. Deze technologie is echter nog niet goedgekeurd door het VK. Volgens Gert Mulder van GroentenFruit Huis is de Britse regering tot dusverre terughoudend om instemmen met het nieuwe systeem. "We hebben de Britten nodig om beslissingen te nemen en we kunnen pas bilaterale gesprekken voeren na de Brexit-onderhandelingen", vertelt hij aan de BBC.

Ruimtegebrek
Aan Nederlandse kant is inmiddels duidelijk dat er geen ruimte is voor de gewenste speciale rijbanen voor bederfelijke goederen, dat zegt Elmer de Bruijn die namens TLN deelneemt in een Brexitwerkgroep werkend aan een verkeersmanagementplan rondom de ferryterminals. Dat plan moet 25 maart, vlak voor Brexit klaar zijn. GroentenFruit Huis heeft contact gezocht met deze werkgroep om het verkeersmanagement plan nader te bespreken en tot oplossingen te komen.  

De gemeente Westland en Hoek van Holland zoeken momenteel naar opstelterrein voor trucks om files en wachttijden te voorkomen. "Met tal van omliggende gemeenten, zoals Rotterdam en Midden-Delfland, maar ook Drechtsteden, zitten wij in een overleg waarin is afgesproken dat er wordt gewerkt aan een verkeerscirculatieplan", laat een woordvoerster van de gemeente Westland weten. "Rotterdam heeft de leiding en werkt momenteel aan dit plan.”

Voorrang
"Hopelijk zijn er dan andere mogelijkheden om verstransporteurs voorrang te verlenen", reageert Marcel van Bruggen van ABC Logistics. "Voor ons is de doorlooptijd natuurlijk heel belangrijk, voor transporteurs die met stukgoed rijden is het tijdpad minder kritisch."  

ABC Logistics bereidt zich zo goed mogelijk voor op Brexit, veel export vindt plaats via de ferryterminal in Hoek van Holland, waarbij ABC Logistics voornamelijk gebruikt maakt van de Stena Line. Marcel: "Het valt mij op dat Ferry maatschappijen, havenbedrijven, keuringsinstanties, douane, logistieke dienstverleners, etc. heel veel met elkaar aan tafel zitten. Ze hebben allemaal de intentie om congestie aan grensovergangen zoveel mogelijk tegen te gaan. Evenals de  verschillende departementen in het VK." ABC Logistic probeert zelf "om het beste jongetje van de klas te zijn. We testen op het ergste scenario maar wanneer andere dienstverleners dat niet zijn en hun documenten bijvoorbeeld niet op orde hebben worden wij daar alsnog de dupe van." Als bijkomend probleem noemt Marcel nog het doortrekken van de Hoekse Baan richting Hoek van Holland waardoor de wegcapaciteit voor vrachtwagens verminderd.

Flexibel
Daily Logistics Group verscheept in het hoogseizoen 300 trailers per dag naar de UK. "Hierbij maken wij gebruik van meerdere ferrymaatschappijen, terminals en afvaarten, wat ons flexibel maakt", vertelt Pim Leenheer, van DailyFresh Logistics. "Een aparte rijbaan is natuurlijk iets wat vervoerders zoals wij zou helpen in het verschepen van AGF. Echter, we weten ook hoe de ferry terreinen eruit zien en dat er weinig mogelijkheid is tot uitbreiding. Een extra rijbaan neemt ruimte in beslag, ruimte die er niet is." 

Ook Daily Fresh Logistics bereidt zich goed voor op Brexit. "Wij hebben binnen Daily Logistics Group een Brexit werkgroep, vanuit waar we in gesprek gaan met alle stakeholders omtrent Brexit, zo ook met ferrymaatschappijen en overheidsinstellingen. Zij zijn ook al geruime tijd bezig met voorbereidingen op Brexit, omdat ook zij gebaat zijn bij een zo soepel mogelijke overgang. Het is aan ferry-maatschappijen en overheidsinstanties om een oplossing te vinden voor congestie, wellicht door middel van vaste time-slots voor bepaalde vrachtsoorten, waarbij vershandel als laatste ingecheckt kan worden", oppert Pim. "Wij zullen na Brexit meerdere ferry-verbindingen blijven gebruiken om vertraging zo veel mogelijk te vermijden." 

De vrees van ABC Logistics en DailyFresh Logistics voor onvoorbereide vervoerders is terecht. Veel ondernemers zijn volgens douanedirecteur Nanette van Schelven te laat. 72.277 ondernemers die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk krijgen daarom een brief van de douane waarin ze op de gevolgen van een 'no deal-Brexit' gewezen worden. De douane wordt "niet overstelpt" door ondernemers die toegang willen tot het douanesysteem, zegt Van Schelven in het Financieel Dagblad.Ze benadrukt dat de douane geen uitzondering kan maken: "Douaneformaliteiten zijn douaneformaliteiten. Daar kunnen we geen keuzes in maken."

Voor meer informatie
GroentenFruit Huis
Daco Sol
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
Sol@groentenfruithuis.nl 
www.groentenfruithuis.nl 

ABC Logistics
Marcel van Bruggen
ABC Westland 210
2685 DC Poeldijk
T: +31 (0) 174- 30751
Marcel.vanBruggen@abclogistics.nl
www.abclogistics.nl 

DailyFresh Logistics C.V.
Pim Leenheer
Amersgat 17
3151 ZJ Hoek van Holland
T +31 88 4286690
sales@dailyfresh-logistics.com 
www.dailyfresh-logistics.com



 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven