Torgservis concern

Russische discounter opent eerste Mere filiaal in Duitsland

Onder het motto ‘Elke dag enkel bodemprijzen’ opent het Russische levensmiddelenconcern Torgservis haar eerste Mere supermarkt in een voormalige Aldi in Leipzig.

De Duitse vakbond voor levensmiddelen, genotsmiddelen en horeca (NGG) heeft hierom gewaarschuwd voor een verscherping van de prijzenoorlog in het levensmiddelensegment. De opening van de eerste Mere is volgens NGG voorzitter Guido Zeitler een alarmsignaal. “Wanneer je al begint met een toezegging dat je de nu al lage prijzen van levensmiddelen bij discounters nog verder gaat verlagen, geeft alleen maar een negatieve impuls aan de huidige neerwaartse spiraal waar de prijzen zich in bevinden. Maar levensmiddelen zijn kwaliteitsproducten die nu eenmaal niet beneden de werkelijke waarde verkocht zouden moeten worden,” beargumenteert Zeitler. “Voedsel mag geen rommel zijn. En het zijn uiteindelijk de werknemers in de voedingssector die voor de lage prijzen opdraaien met druk op de lonen, slechtere arbeidsomstandigheden of zelfs banenverlies,” zo besluit de vakbondsman.

Universitair docent Erik Maier van de handelshogeschool in Leipzig geeft Torgservis met haar operaties in Duitsland echter weinig kans. “Dit soort formules van discounters met bodemprijzen en laagste prijs garanties zijn in Duitsland eerder geprobeerd, maar zijn allemaal mislukt. En wanneer er toch filialen overeind blijven, dan betreft het echt een randfenomeen met een kleine eigen doelgroep,” aldus de specialist in Handel und Multi-Channel-Management tegenover het MDR-magazine ‘Umschau’. Het ondernemerstijdschrift meldt tevens dat Mere “Allereerst in Oost-Duitsland voet aan de grond wil krijgen.” In andere mediaberichten blijkt dat het bedrijf uiteindelijk 100 winkels in Duitsland wil openen.

“Zelfs al lukt het ze om daadwerkelijk zoveel filialen te openen, dan is het nog onmogelijk om Aldi en Lidl succesvol te beconcurreren,” betuigd Maier verder. Hij stelt dat de huidige marges in de Duitse levensmiddelenretail al dusdanig laag zijn en de macht en positie van de marktleiders te sterk zijn. “Een twintig procent prijsvoordeel ten opzichte van Aldi kan ik me op zich nog wel voorstellen, maar dan betreft het meestal typische restproducten die in andere winkels ook niet beschikbaar zijn. Maar tevens ook van mindere kwaliteit zijn.”
Tenslotte wijst Maier er ook nog op dat voor importproducten op de Duitse markt geldt dat er aan invoerrechten gemiddeld vijf tot twintig procent van de productwaarde betaald moet worden.


Russische discounter Mere valt Aldi, Lidl en anderen aan. (Bron: Bild) 

Bron: NGG, Umschau, Welt


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven