Technologie steunt zowel de promotie als de duurzaamheid van bananen

Chiquita meldt dat het technologie toepast om bananen te helpen promoten als de duurzame toekomst van de sector te verzekeren. De bananenteelt voor de Noord Amerikaanse markt vindt vooral plaats in Ecuador. De in Noord Amerika geconsumeerde bananen worden vooral betrokken uit Centraal Amerika, maar tijdens de koelere wintermaanden, levert Ecuador een belangrijker deel vanwege het grotere aantal zonuren in het land.

“Chiquita teelt vooral bananen in Panama, Costa Rica, Honduras, Guatemala en Ecuador,” aldus Jamie Postell, Chiquita Brands Director of Sales, Noord America.”Bananen groeien het beste in het volle zonlicht, terwijl temperaturen en regenval mogen fluctueren. In Centraal Amerika loopt het natte seizoen van juni tot oktober en dan zijn de temperaturen meestal aanzienlijk hoger. Het droge seizoen loopt van half november tot mei. Aan de andere kant gaat Zuid Amerika nu door haar zomer. Voor Chiquita is Ecuador het belangrijkste land van oorsprong voor haar bananen rond deze tijd van het jaar. Hiermee kan het tekort aan fruit wat in Centraal Amerika ontstaat worden aangevuld. Ecuador is vooral gelegen in het Zuidelijk halfrond, waar het natte zomerseizoen loopt van oktober tot mei.”

“De uitdagingen waar de sector mee te maken heeft, worden vooral gedicteerd door het weer,” gaat hij verder. “Tijdens de wintermaanden verkrapt de oogst vanwege de lagere temperaturen. Wat Chiquita betreft, is het weer gunstig geweest in januari, met name in Guatemala en Costa Rica. We zijn echter koude fronten ontwikkelen die tot eind februari kunnen aanhouden en de oogst kunnen vertragen. Over het geheel zijn we positief wat betreft de vooruitzichten op leveringen.”


Technologie voor duurzaamheid en promotie
De levering van bananen en ander fruit aan de markt is tegenwoordig meer complex dan in het verleden. De TR4 ziekte in bananen bedreigt grote delen van de sector en daarmee ook levensomstandigheden van de gemeenschappen die de teelt verrichten. Om hieraan te helpen, heeft Chiquita vorig jaar onderzoekers aangemoedigd om samen te werken in het zoeken naar een oplossing.

“Wereldwijd wordt TR4 gezien als de grootste bedreiging voor de bananenteelt. Dat is waarom Chiquita graag een permanente oplossing wil zien voor effectieve beheersing daarvan,” aldus Postell.

“Chiquita heeft een groep toonaangevende wetenschappers, spelers uit de sector samengebracht met onderzoekers en instituten om deze dreiging het hoofd te bieden en is zo gaan samenwerken met de Wageningen Universiteit in Nederland om dit te bereiken. In juli 2018 bekostigde Chiquita een bijeenkomst met wetenschappers van over de hele wereld, om daar samen de huidige stand van zaken rond onderzoek en ontwikkeling omtrent TR4 in kaart te brengen. Dit was het eerste werelddebat over het onderwerp en bracht in totaal zestig specialisten samen. Vijftien sprekers deelden hun onderzoeksresultaten en de participanten kwamen een weg voorwaarts met elkaar overeen wat betreft de richting van de zoektocht naar een oplossing.”

Op het gebied van promotie heeft het bedrijf AR/VR en Shazam ingezet om klanten in de winkels een virtuele tour aan te bieden van het ‘Achter de blauwe stikker’ initiatief van het merk. Volgens Postell was dit een succes. “Door de sticker te scannen, beleefden klanten via de Shazam app op hun telefoon een reis naar de tropen en van de Chiquita plantages in Latijns Amerika via de havens uiteindelijk naar hun keukentafels. Meer dan 16 procent van de gebruikers scande stickers. Dit betrof in de VS vooral de generatie van de millenials, met 69 procent van het totaal. DE reacties van consumenten en retailers waren positief.”

Een ander stickerprogramma betrof de Lego Movie 2: The Second Part. "Vanaf half januari loopt er gedurende vier weken een actie in de Verenigde Staten en verschillende Europese landen. Daarin zijn 300 miljoen blauwe Chiquita stickers uitgeleverd, met daarop een aantal van de meest herkenbare karakters uit de film. Tevens staat er op de stickers een code waarmee fans verschillende online games kunnen spelen en prijzen kunnen winnen rond verschillende thema's. Voor de rest van 2019 staan nog een aantal sticker programma's gepland, die eveneens gebruik zullen maken van innovatieve technologie en de winkelbezoekers in unieke nieuwe ervaringen willen betrekken. 

Groei in biologisch segment
Het is Chiquita opgevallen dat de markt voor biologische bananen maar blijft groeien. Het bedrijf stelt dat biologisch nu een 9,5 procent van de totale categorie betreft en citeert een Nielson rapport dat in de periode van 2011 tot 2017 de verkopen in dollars jaarlijks 23,5 procent toenamen van jaar op jaar. Volgens Chiquita is dit vooral te danken aan de inspanningen van distributeurs.

“De groei in het biologische assortiment wordt vooral gedreven door toegenomen distributie, in antwoord op de vraag van de consument en hun wens voor transparantie in de keten en een afkeer van bepaalde in de teelt toegepaste middelen,” observeert Postell. “De biologische bananen van Chiquita worden geteeld op een manier die een duurzame en gezonde leefstijl helpt promoten. Inspanningen voor verduurzaming worden gedreven door onze visie om in toekomstige generaties te investeren. Dit plaatst het bedrijf in een sterke positie aan de bron en levert retailpartners met de hoogste kwaliteit van fruit en dienstverlening in de biologische markt.”

Naast biologische bananen is er ook een gezonde groei voor de bakbananen, met name in het Zuiden van de Verenigde Staten. Tevens vinden manzano’s, mini’s en rode bananen ook hun weg naar de markt, maar worden wel als specialiteiten behandeld.

Een weg voorwaarts
Duurzaamheid is een sleutel voor Chiquita, waardoor het bedrijf zich ervan wil verzekeren dat de gehele leveringsketen geoptimaliseerd is. In de komende maanden publiceert het haar nieuwste duurzaamheidsrapport. Dat zal volgens Chiquita aantonen dat er vooruitgang is geboekt op de verschillende gebieden van alle lopende initiatieven. Ondertussen zal de focus liggen op het voortzetten van het werk waarmee de bananenhandel haar voorwaartse beweging kan vasthouden.

“De focus van Chiquita ligt bij het op de markt brengen van een banaan die van uitstekende kwaliteit is en die de consument tevreden stelt,” concludeert Postell. “Niet alleen wat betreft smaak en uiterlijk, maar ook ten aanzien van de intrinsieke kwaliteiten van de banaan zelf. We blijven investeren in logistieke programma’s voor een nog versere kwaliteitsbanaan. Wij willen graag de katalysator zijn die de bananensector bij elkaar brengt. We geloven in veredelingstechniek om een bananenvariëteit te ontwerpen die commercieel levensvatbaar is. Daarom werken we samen met wetenschappers en andere bedrijven om op de lange termijn duurzame oplossingen te creëren.”

Voor meer informatie:
Sara Semple
Ph: +1 (973) 588-2205
ssemple@coynepr.com
www.chiquita.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven