2018 REEFER Analysis Dynamar

Marktaandeel conventionele koelschepen loopt verder terug

In 2017 groeide het transport van verse AGF over zee met 5% naar 116 miljoen ton. Het koelcontainertransport nam met 8% toe. 

Conventionele koelschepen die voorzien zijn van luiken aan de bovenzijde verliezen steeds meer terrein. Volgens de 2018 REEFER Analysis-Market Structure, Conventional, Containers daalde het aandeel van conventionele koelschepen voor het transport van gekoelde versproducten van 55% in 2000 naar iets meer dan 18%. 

Ondanks de betrekkelijk kleine vloot, met een capaciteit van 5,2 miljoen m3, is deze wel versnipperd. De 15 grootste vervoerders vertegenwoordigen 56% van de vloot qua capaciteit.

De meeste fruithandelaren zijn echter in toenemende mate afhankelijk van gespecialiseerde containerschepen. Conventionele containerschepen beantwoorden aan slechts een deel van hun transporteisen.

De ontwikkelingen in het koeltransportsegment in 2018 laten een verdere verschuiving naar en voorkeur voor het koelcontainersegment zien. 

Maersk Line en dochteronderneming Hamburg Süd zijn in 2018 gestart met een nieuwe koelcontainerdienst tussen Costa Rica en Italië, met vijf schepen van 1.800 TEU die uitgerust zijn met 450 aansluitingen voor koelcontainers. 

Great White Fleet (Chiquita vloot) heeft haar allocatie in de dienstregeling van de Central America Express-dienst van MSC, die Midden-Amerika met de Verenigde Staten verbindt, beëindigd. In plaats daarvan zal de transportdivisie van Chiquita twee nieuwe diensten aanbieden, waarbij een hoge capaciteit aan koelcontainerruimte zal worden ingezet. 

Del Monte is van plan om zes containerschepen van zo'n 1.300 ton te laten bouwen in China. Deze zullen worden geëxploiteerd door dochteronderneming Network Shipping voor het vrachtvervoer tussen de Verenigde Staten en Latijns-Amerika. Deze laatstgenoemde handelsverbinding wordt van oudsher gedomineerd door conventioneel koelcontainertransport. 

Seatrade vervangt de containerschepen op haar Blue Stream-route van Noord-Europa naar Midden-Amerika met gespecialiseerde koelcontainerschepen met een on deck capaciteit tussen de 260 en 440 TEU. 

Volgens maritime-executive.com, is in het rapport van Dynamar te lezen dat de dagen van het conventionele koelcontainersegment echter nog niet geteld zijn en dat er binnen dit segment nog steeds geld te verdienen valt. 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven