Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alexander Sol, Jan Leegwater:

"In de toonbank ligt de winst"

Tholen - Sinds 1 december koken ze bij Jan Leegwater in Amsterdam weer erwtensoep. "Ik verkoop er meer van dan andere jaren, gemiddeld zeker 40 liter per week", vertelt eigenaar Alexander Sol. "Zeker in het weekend, loopt het goed, dan zet ik de toonbank ermee vol." De winst van de AGF-speciaalzaak zit hem in de toonbank met kant en klare producten, vertelt Alexander. Toch breidt hij daar niet in uit, het blijft bij de hardlopers: stamppotten in de wintermaanden en in 's zomers salades of zomerse stamppotten en "ontiegelijk veel soep". Alexander werd met de stamppotten afgelopen week zelfs even landelijk nieuws, De Telegraaf informeerde of Nederlanders nog wel wintergroenten aten. Er gaan heel wat kilo’s kant en klaar over de toonbank, maar in losse vorm worden deze groenten door de consument ‘vergeten’.

De losse verkoop van (winter)groenten houdt dus te wensen over. Alexander noemt nog wat voorbeelden: "Een krop sla bijvoorbeeld, vroeger zaten er 12 in een colli, nu 6 en daar doe ik de hele week over om te verkopen. Kasbonen is een ander voorbeeld, een prachtig product maar ze kosten 75 euro per 5 kilo en voor zo'n product heb ik maar 3 klanten per 3 weken. Fruit loopt wel goed, we kopen de beste kwaliteit en zorgen dat het perfect rijp is. Wat ook een leuk product is om te verkopen zijn noten. Die branden we tegenwoordig zelf en dat loopt super. We hebben ook een ongebrand assortiment, ideaal om mee te koken ook dat loopt super." Alexander koopt niet alleen in om te verkopen. Hij gaat minimaal 2 keer per week naar het Food Centrum Amsterdam en nam daar paarse bloemkool en wilde spinazie mee. "Ik ga ze never nooit verkopen maar het zijn gewoon gave producten."

Het is een gaaf product maar Alexander verwacht niet de paarse boerenkool te kunnen verkopen.

De ervaren groenteman nam de zaak van Jan Leegwater zo'n 3 jaar gelden over. Toen was de situatie heel anders en had hij veel aanloop door de AH buurtsuper. "Ik legde mooie rijpe avocado's buiten en dan kwamen de mensen wel naar binnen. Maar sinds er een grote AH op het Stadionplein is gekomen zijn veel passanten verdwenen en mijn omzet fors omlaag. Ik ben toen hard ingekrompen in personeel." Alexander is al zijn hele leven groenteman, leerde het vak binnen zijn familie waar opa, vader, oom en neef ook in de handel zitten of zaten. Hij begon met een eigen zaak in Amstelveen maar moest het daar afleggen tegen de vele supermarkten die er in de loop der jaren verschenen. Alexander: "Mensen klagen dat de kleine winkels verdwijnen, maar de mensen verdwijnen uit de winkels."

Noten zijn goed te verkopen en fijne handel, zeker de ongezouten variant omdat deze worden verwerkt in gerechten

Op deze nieuwe locatie kan hij wel rekenen op een vaste schare klanten. "Eigenlijk heb ik twee soorten klanten. Degenen die precies weten wat ze willen en degenen die aan mij vragen wat ze moeten koken. Voor de eerste groep moet ik bijvoorbeeld wel Doyenne de comice peren hebben liggen, ook al zijn ze nog niet helemaal top. Maar ze liggen wel in de supermarkt, dus als ik ze niet heb vinden ze me een waardeloze groenteman. Voor de tweede groep kan ik veel betekenen, ik kan ze precies vertellen wat nu de lekkerste groenten en fruit van het seizoen zijn en kooktips geven. Palmkool kan ik zo bijvoorbeeld goed verkopen. Gelukkig waarderen de klanten nog de authenticiteit van de winkel en het persoonlijke contact", besluit Alexander.

Omdat noten goed lopen, brandt Jan Leegwater zelf de noten 

In de toonbank ligt echter de winst


Een goed gevulde koeling

 


De winkel heeft een authentieke uitstraling


Bedieningsconcept blijft belangrijk voor contact met de klant


Sappen en smaakmakers


Gezond snoepen in de winkel


Aan de buitenzijde is er ook veel aandacht besteed aan de uitstalling

Jan Leegwater valt op in de buurt

Voor meer informatie:
Jan Leegwater
Alexander Sol
Agamemnonstraat 2
Amsterdam
T: 020-6731468
www.Janleegwater.nl 
solalk2@hotmail.com