Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologische kiwi wint terrein

"Het Italiaanse kiwiseizoen begon enigszins laat. Dit had te maken met het aanbod van Nieuw-Zeelandse kiwi’s, die dit jaar langer op onze markten verkrijgbaar waren. Bovendien heeft de invloed van de Griekse kiwi’s de stemming van de Italiaanse markt sterk verstoord. In de beginfase was er een sterke concurrentie ten gunste van Griekenland en ten nadele van Italië. Qua opbrengst hadden we er iets meer van verwacht en vanwege de afwijkende weersomstandigheden waren de maten wat kleiner."

Dat zegt Alfio Lepidio, eigenaar van Agrilepidio Srl in Cisterna, in de provincie Latina, dat gespecialiseerd is in de verwerking van kiwi's. "De positieve noot is echter de goede houdbaarheid, zeker omdat we hier aanvankelijk aan twijfelden."

Daniela en Alfio Lepidio

"Ongeveer 25-30% van onze kiwi’s zijn al afgezet, maar het is duidelijk dat het grootste deel van de hoeveelheden nog op de markt moet worden gebracht. We vertrouwen op herstel vanaf medio januari. Als de temperaturen lager worden, hopen we dat de consument meer fruit gaat kopen. Het was een vrij warme december, vooral in Noord-Europa, dus de consumptie kwam niet van de grond", zegt verkoopmanager Daniela Lepidio.

De bestemmingen van Agrilepidio zijn altijd hetzelfde. "We richten ons al jaren op een wereldwijde markt. Afhankelijk van het seizoen kan er meer vraag zijn vanuit Zuid-Amerika, Noord-Amerika of Azië, maar over het algemeen onderhouden we zakelijke relaties met al onze klanten en proberen we ze te behouden ondanks een aantal moeilijkheden", zegt Daniela.

"Elke markt is gepositioneerd op een bepaald bereik en de maten. Dit is vrijwel ongewijzigd gebleven, maar wat betreft de consumptie zijn er wat schommelingen. Bovendien is het gebrek van Rusland als bestemming voelbaar. Het was een markt die, zij het in beperkte mate, zowel kiwi’s van gemiddelde maten als premium kiwi’s opnam. Ook de afwezigheid van Noord-Afrikaanse markten weegt mee in de tekorten op de balans en in de afzetprognoses", zegt Alfio.

Biologische kiwi's
"Dit segment geeft ons veel voldoening, zeker omdat we nieuwe contacten hebben gelegd. Om klanten tevreden te stellen en aan de eisen van de markt te voldoen, hebben we nieuwe machines geïnstalleerd om kiwi's in trays met flowpacks te verpakken en we verdiepen ons in naar eco-duurzame verpakkingen. Dit zou ons in staat moeten stellen om potentiële klanten over de streep te trekken", zegt Daniela.

"We merken dat er binnen de traditionele kanalen meer openingen en mogelijkheden zijn. Klanten in Noord-Europa hebben naast conventionele kiwi’s ook biologische overeenkomsten nodig", voegt Daniela toe.

De trend van de biologische kiwi’s lijkt steeds succesvoller te worden. "We registreren een grotere klantbewustheid en dat moeten we maximaal benutten. Wij zijn een familiebedrijf en hebben een groot areaal met nieuwe planten die zijn toegewijd aan dit type teelt", legt Alfio uit.

Agrilepidio werkt met aangesloten telers. Het beslaat een agrarisch gebied van 150 hectare met familiebedrijven, waarvan 35-40% biologisch is. Het paradepaardje is de Hayward-kiwi, maar er worden kleine proeven uitgevoerd met nieuwe rassen.

"We groeien voortdurend en ons doel blijft om klanten de beste service te bieden zodat we aan hun behoeften kunnen voldoen. Naar onze mening is dit het winnende wapen om vooruitgang te boeken in een steeds competitievere, agressievere en steeds veranderende markt", concluderen Daniela en Alfio.

Daniela en Alfio zullen aanwezig zijn tijdens Fruit Logistica in Berlijn, dat plaatsvind van 6-8 februari. Ze zijn te vinden in hal 2.2 met standnummer C-04.

Contact:
Daniela e Alfio Lepidio
Agrilepidio Srl
via Guardabassi n. 9
04012 Cisterna di Latina (LT)
Tel.: +39 (0)6 9608334
Email: daniela@agrilepidio.it / alfio@agrilepidio.it
Web: www.agrilepidio.it

 

 

Publicatiedatum: