Italië: Selex investeert in huismerken

België: Carrefour test nieuw winkelconcept
Carrefour heeft de introductie aangekondigd van een nieuw pilot-project in Brussel. Vlakbij het centraal station van Brussel wordt een nieuwe winkel geopend, die voor het grootste deel gebruik zal maken van robots. De winkel zal elke dag van de week 24 uur per dag open zijn. De winkel dient ook als afhaalpunt voor online bestellingen. Carrefour heeft op dit moment meer dan 45 hypermarkten, meer dan 430 supermarkten, zo'n 280 Express-buurtwinkels en 130 Carrefour Drive-afhaalpunten. Het bedrijf heeft een werkleger van 11.500 medewerkers en een assortiment van 130.000 producten. Hierdoor heeft Carrefour een unieke positie in de Belgische markt. Het nieuwe geautomatiseerde winkelconcept is gericht op drukke stadsdelen zoals bij treinstations. Deze gebieden kenmerken zich door een grote vraag, maar ook relatief weinig ruimte voor winkels. Het robotconcept sluit hierbij goed aan. Consumenten hoeven niet in gangpaden te lopen om hun boodschappen te halen, maar geven hun boodschappen aan op een scherm, waarna deze automatisch worden opgehaald door de robots. Ook kunnen de consumenten elders een bestelling plaatsen, die vervolgens bij de winkellocatie in een kluis wordt geplaatst en hier kan worden afgehaald. Het aantal werknemers bij de pilotwinkel is even groot als bij een conventionele Express-winkel.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Denemarken: minder retailomzet in december
De retailomzet van Denemarken is in december afgenomen, nadat deze een maand eerder nog toenam. Dit blijkt uit cijfers van Statistics Denmark met betrekking tot de retailsector. De omzet van de sector daalde in december maand op maand met 0,6%. In november steeg deze met 0,9%. De omzet van het kledingsegment daalde in december met 0,8%, terwijl die van andere consumptieproducten met 1,5% afnam. De omzet van levensmiddelen steeg met 0,3%. Op jaarbasis daalde de omzet van december met 0,4%, terwijl die van november met 3,3% toenam.
Bron: markets.businessinsider.com

Nederland: Spar introduceert mobiele betaaldienst
Spar gaat in Nederland met de app Payconiq een nieuwe online betaaldienst introduceren. De app is te gebruiken met alle soorten smartphones en accepteert betalingen van alle Nederlandse banken. Consumenten kunnen voor hun boodschappen bij Sparwinkels betalen door een QR-code met de app te scannen. De technologie waarmee de QR-codes bij de kassa's zijn te zien wordt geleverd door het bedrijf Centric.
Bron: esmmagazine.com

Flipkart waarschuwt voor problemen door Indiase wetgeving
De online retailer van Walmart in India, Flipkart, waarschuwt de Indiase overheid voor problemen rondom nieuwe wetgeving. Als de nieuwe regelgeving omtrent e-commerce en afhaal- en thuisbezorgdiensten niet met zes maanden wordt uitgesteld, zal dit volgens Flipkart leiden tot significante problemen voor consumenten.De nieuwe regelgeving gaat nu per 1 februari in. De regelgeving beperkt de investeringen die door buitenlandse bedrijven mogen worden uitgevoerd. E-commerce-bedrijven mogen volgens de regelgeving geen producten meer aanbieden van leveranciers waar ze zelf een aandeel in hebben. Ook mogen de e-commercebedrijven geen exclusieve overeenkomsten meer sluiten, die anders ervoor zouden zorgen dat bepaalde producten op slechts een enkel platform zouden worden aangeboden.
Bron: reuters.com

Italië: Selex investeert in huismerken
De Italiaanse retailgroep Selex gaat investeren in zijn huismerken. Eerder was Selex betrokken bij Marca 2019, de conferentie voor huismerken. Aan de hand hiervan heeft het bedrijf gekeken naar de prestaties en mogelijkheden van zijn eigen huismerken. In 2018 had Selex een toename van 5% in omzet tot €890 miljoen. De toename in omzet kwam voor een groot deel door de eigen huismerken, die volgens Selex een hoeksteen vormen van de eigen ontwikkelingsstrategie. Het huismerkassortiment bevat 5.400 verschillende producten. De huismerken zijn onder te verdelen in een basic,- premium, biologische, gezondheids- en baby-assortiment. Bij de merken Saper di Sapori en Vie dell'Uva was sprake van een toename in jaaromzet van 30%. In de afgelopen twee jaar  heeft Selex met name geïnvesteerd in de biologische en gezondheidsmerken. Zo werd onder andere een glutenvrij en volledig vegetarisch assortiment gecreëerd, dat nog steeds wordt uitgebreid. "We zetten de kwaliteit van onze producten aan de basis van de keuzes die we maken. Het feit dat het aandeel aan huismerken in de categorieën waar deze voorkomen neer komt op meer dan 26%, laat zien dat de consument onze producten waardeert", zegt Selex-directeur Luca Vaccaro.
Bron: retailanalysis.igd.com

Polen: Carrefour promoot biologische producten
Carrefour Polska heeft in een aantal winkels zogeheten "Kleine teler"-zones opgezet. Dit zijn afdelingen die biologische producten speciaal voor kinderen aanbieden. Het assortiment bestaat uit meer dan 60 producten, waaronder snacks, ontbijtgranen, desserts, pasta en olijfolie. De nieuwe afdeling is onderdeel van het "Healthy Shelf"-project van Carrefour. Het Healthy Shelf-concept is onderdeel van een groter programma voor gezonde voeding. De meeste producten die onder dit concept worden aangeboden zijn biologisch en in sommige gevallen glutenvrij. Carrefour probeert zich met deze initiatieven op te stellen als een marktleider op het gebied van gezonde voeding.
Bron: esmmagazine.com

Amazon breidt online aanbod in Brazilië uit
Amazon heeft een nieuw distributienetwerk geopend in Brazilië. Eerder zette Amazon in Brazilië voornamelijk boeken af en deed de e-commerce-gigant vooral dienst als platform voor elektronica en huishoudelijke artikelen van andere bedrijven. Sinds 22 januari is Amazon begonnen om deze producten ook zelf te leveren. Amazon heeft een assortiment in elf categorieën opgezet, waarbij gebruik wordt gemaakt van 800 leveranciers. Het totale aanbod bestaat uit 320.000 producten, waaronder 200.000 boeken.
Bron: retailanalysis.igd.com

Mexico: Chedraui opent 24 nieuwe winkels in 2019
De Mexicaanse retailer Chedraui heeft plannen aangekondigd voor de opening van 24 nieuwe winkels in 2019. Dat is 18 winkels minder dan dat er werden geopend in 2018. De 24 nieuwe winkels vallen onder de verschillende ketens van Chedraui. Hieronder bevinden zich 10 Supercitos-filialen, 8 Superchedraui-winkels en 6 Chedraui-vestigingen. De onderneming verwacht in 2019 dat de omzetgroei neer zal komen op tussen de 14% en 16%. De geraamde vergelijkende winkelomzetgroei zal neerkomen op tussen de 4% en 5%. Verder zal Chedraui 2,6% van de totale omzet investeren in nieuwe vaste activa, zodat de totale winkelruimte met 3,6% kan worden uitgebreid.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: The Wally Shop zorgt voor duurzame thuisbezorging in Brooklyn
De thuisbezorgdienst The Wally Shop wil in Brooklyn thuisbezorging mogelijk maken, zonder dat hierbij sprake is van afval. Het bedrijf levert lokaal geteelde biologische producten van telersmarkten en bulkwinkels direct af bij consumenten. De verpakking van de producten wordt door het bedrijf bij de consument weer opgehaald en vervolgens opnieuw gebruikt. Op deze manier wil de bezorgservice het probleem rondom plastic afval tegengaan en duurzame retail van levensmiddelen mogelijk maken. Het idee voor de duurzame aanpak kwam van The Wally Shop-CEO Tamara Lim, nadat ze in een vorige functie bij Amazon merkte hoeveel onnodig verpakkingsmateriaal dagelijks werd gebruikt. “Ik wil helpen om een einde te maken aan de beperkingen die duurzame consumenten tegenkomen, door een bezorgdienst op te zetten die lokale producten in herbruikbare verpakking levert", aldus Lim. "Hierdoor kunnen consumenten betere keuzes maken, zondat dat ze hierbij tijd of gebruiksgemak hoeven op te offeren. De herbruikbare verpakking helpt mee aan de totstandkoming van een circulaire economie, waar in het geheel geen sprake meer is van afval.”
Bron: inhabitat.com

VS: Giant begint met nieuw format in Lancaster
Giant Food Stores heeft een nieuw concept aan zijn merken toegevoegd onder de naam Giant Direct, Powered By Peapod. Het nieuwe concept wordt in eerste instantie ingezet in Lancaster door middel van een distributiecentrum voor online retail. Volgens Giant Food-directeur Nicholas Bertram is Giant Direct het gevolg van de samenwerking met de burgemeester van Lancaster,  Danene Sorace en andere lokale inwoners van de stad.
Bron: prnewswire.com

Canada: Metro heeft kwartaalwinst van CA$203 mln
Metro had in zijn eerste kwartaal een winst van CA$203,1 miljoen (€134,4 miljoen). Het dividend dat het bedrijf per kwartaal uitkeert aan aandeelhouders wordt verhoogd van 18 cent naar 20 cent. Volgens Metro kwam de winst in de 12 weken tot 22 december neer op 79 cent per aandeel. In dezelfde periode van het jaar ervoor stond de winst op bijna $1,3 miljard (€860 miljoen) oftewel $5,67 (€3,75) per aandeel. In die periode was sprake van een eenmalig positief effect door de overdracht van het aandeel van Metro in Alimentation Couche-Tard Inc. Dit geld werd toen gebruikt om de Jean Coutu Group over te nemen. "We zijn erg tevreden over de resultaten van het eerste kwartaal", zegt CEO Eric R. La Flèche. "De resultaten geven weer hoe onze plannen zijn uitgewerkt en het succes dat we hebben verkregen door de overname van de Jean Coutu Group."
Bron: canadiangrocer.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven