Dankzij de felroze kleur valt de verpakking van En’Diva lekker op. Voor de afzet van witlof is dit heel belangrijk, legt vertegenwoordiger bij En’Diva Alban Descamps uit. “Witlof is erg gevoelig voor licht. Daarom moet deze in de verpakking worden beschermd. De verpakking moet heel opvallend zijn, anders koopt niemand het product dat erin zit. De En'Diva-verpakking is acht jaar geleden gemaakt. “Met deze verpakking wilden we het vrouwelijke aspect van witlof benadrukken.”
Het gemiddelde huishouden is kleiner dan voorheen. En'Diva reageerde op deze verandering door de porties van de voorverpakte producten aan te passen. Het kleinste pakket bevat 500 gram witlof. Volgens Alban groeit het marktaandeel van voorverpakte producten, terwijl dat van bulkproducten jaar na jaar daalt.
Medewerkers Alban Descamps en Stéphane Baudin
Prijs vs. lokaal
Hoewel consumenten steeds vaker voor lokale producten kiezen, blijft de prijs een belangrijke factor. “Consumenten die veel waarde hechten aan lokale producten, kopen rechtstreeks bij de teler. Andere consumenten lijken waarde te hechten aan de Franse oorsprong, maar dat is niet genoeg. De Belgen verkopen hun producten dan wel 50% goedkoper, ze verkopen wel meer. Ons doel is om een mooi en goed product aan te bieden voor een betaalbare prijs.”
Groenten voor ouderen
Alban legt uit dat er nog enkele uitdagingen overblijven met betrekking tot de hoeveelheid geconsumeerde witlof. “Witlof heeft een negatief imago. Te veel consumenten hebben slechte herinneringen aan de kantine op school en eten het helemaal niet. Witlof wordt daarom soms “de groente voor ouderen” genoemd. Dat, terwijl witlof zoveel kwaliteiten heeft en past binnen het snelle, moderne leven. Witlof is in een mum van tijd gaar en ook nog eens goed voor de gezondheid.”
De afgelopen jaren zijn veel witlofvariaties ontwikkeld om meer consumenten aan te trekken en het En'Diva-merk te promoten. Een van deze is het ras Carmine, een witlof met geribbelde rode bladeren en vorm van een bol. “Oorspronkelijk was de Carmine ontwikkeld om de witloofoogst in de lente nieuw leven in te blazen. Tegenwoordig wordt witlof het hele jaar door aangeboden en is het erg populair tijdens kerstmaaltijden,” zegt Alban.
Groentenaperitief
Een recentere ontwikkeling is die van de verkoop van jonge scheuten. “Deze jonge scheuten trekken een ander type consument aan. Ze zijn zoeter dan andere soorten en kunnen in kleine porties worden gegeten. Ze zijn ideaal om als snack te gebruiken.
Over En’Diva
En'Diva is opgericht in 2001 en zet op dit moment ongeveer 15.000 ton per jaar af. De coöperatie bestaat uit 8 witloftelers en 2 medewerkers.
En'Diva zal aanwezig zijn op ‘Fruit Logistica’, hall 22, E 10.
Voor meer informatie:
Alban Descamps
En’Diva
Z.I. Artoipôle
34, allée de Grande Bretagne
62118 Monchy Le Preux
Telefoon: +33 (0)3 21 15 23 30
Fax: +33 (0)3 21 15 23 39
endiva@endiva.fr
www.endiva.fr